Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)  (Luettu 10866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aron

  • Vieras
3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« : 05.12.2014, 20:22:08 »
Auto: 2010 3008 1,6 HDi 110 FAP 2-tronic Sport.

Tervehdys Peugeot kollegat. Olisiko kellään kokemusta/neuvoja meikäläisen auton robottivaihteisto-ongelmaan. Tuli sitten ostettua ensimmäinen Pösö tammikuussa 2014.

Kilometrejä mittarissa nyt 162 tkm, omia ajoja siitä n. 40 tkm. Noin 3 vk sitten auto oli jakohihnan vaihdossa ja vaihdoin sen jälkeen myös moottoriöljyt. Sitten alkoi laatikon temppuilut. No, aluksi tuli Anti-pollution herja jonka perään Gearbox failure, tuo anti-pollution jätti moottorin varoitusvalon päälle, lisäksi heitti automaatilta N:lle eikä manuvaihteet ihan kunnolla heti toimineet. Pääsin onneksi manuilla eteenpäin.

Käytin Mäkelän koneessa vikamuistin luvussa ja sieltä löytyikin mukavasti näitä koodeja ja ne nollattiin (oli kesällä abs ja myös gearbox herjoja jotka loppuivat kun putsasin ja kiristin toisen etupuolen abs-sensorin). Maksoin vikamuistin nollauksen ja lähdin ajelemaan kotia kohti. Pitkälle en päässyt kun heitti gearbox failuren ja vaihteet rupesivat taas samalla tavalla temppuilemaan. Eikun soitto Mäkelälle ja U-käännös. Sanoivat tekevän siihen ohjelmistopäivityksen. Noin tunnin kulutta tuli asentaja sanomaan päätään hieman pudistaen että ei ihan hyvältä vaikuta. Laatikon softa oli jo uusimmassa versiossa ja ainoa mitä pystyivät tekemään, oli laatikon sopeuttaminen. Asentaja sanoi että aika sekaisin näytti olevan ja tarvitsee todennäköisesti kokeneen ja vihkiytyneen asentajan sitä tarkemmin tutkimaan, eli puhutaan 1000-2000 kustannuksista! Lähdin ajamaan ja pääsin kotiin asti ilman herjoja.

Sitten parin päivän jälkeen piti käydä n. 50 km päässä ja matkalla tietenkin gearbox failure vilahti pikaisesti näytössä, muttei heittänyt vaihdetta sentään vapaalle. Seuraavilla ajokerroilla sitten palasi samaan oireiluun, eli virheilmoituksen jälkeen saattaa risteyksistä lähtiessä pudottaa vaihteen päältä, eikä manuaalikaan ihan nopeasti ota, pienen rynkytyksen jälkeen löytyy sentään joku manuaalivaihde ja matka pääsee jatkumaan.

Aion vielä kysyä kuluttajaneuvonnasta, voisiko tähän enää vedota: ”Auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla on auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella aihetta olettaa, esimerkiksi jokin osa hajoaa ennenaikaisesti”, epäilenpä ettei enää voi. Sitten jäisi ainoaksi vaihtoehdoksi etsiä joku Pösön robottilaatikoista kunnolla tietävä taho ja maksaa viulut.

Hienosti kesti Pösö … hetken. Taitaa tulla merkin vaihto eteen, jos kalliiksi menee. Oletuksena oli ettei 2010 vuoden autossa isoa remppaa heti tule, toki kilsojakin on mutta en olettanut että ne tässä merkissä voivat aiheuttaa vielä isoja remppoja? Sain Mäkelän asentajalta pummattua tarkemman vikakoodiselvityksen vaihteistosta. Vikakoodi P1767, diagnoosikuvaus: Väärään hahloon kytkeytymisen havainto. Tarkastettavat alueet: Valinta-anturi, Robottivaihteiston ohjausyksikön 12-napainen johtosarja, hydrauliyksikkö, magneettiventtiili, vaihteiston ohjausyksikkö, siirtokoukut, sisäinen ohjaus. Asentajan mukaan on ollut joskus keissejä joissa johtosarjan pinnejä ollut löysällä? Näistä kuulemma lähdettäisiin tutkimaan.

Jos jollain olisi heittää mitään vinkkiä, olisin tosi kiitollinen.

jukkanen

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #1 : 05.12.2014, 22:57:12 »
Minulla vastaavalla tekniikalla varustetussa Citikka C4 Grand Picassossa vaihteisto temppuili ja sekoili kun EGR-venttiili oikutteli ja silloin kaikenlaiset ABS-, ESP-, moottorinvikavalo-, antipollution fault-varoittelut paloivat ja loppujen lopuksi moottori alkoi mennä vielä nilkutustilaankin toistuvasti ja useammin. Huvittavaa kieltämättä että EGR-venttiilin vaihto korjasi vaihteisto-oikuttelut. Olikos sinulla jo antipollutionfaultin syy selvitetty ja korjattu? En oleta, että tapauksessasi kaikki johtuisi siitä, mutta jostakinhan on aloitettava.

Aron

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #2 : 05.12.2014, 23:17:21 »
Kiitti vastauksesta. EGR-venttiili antoi myös herjaa kun Mäkelän autossa tehtiin se vikakoodiluku ennen vaihteiston sopeutusta. P1461 Sähköisen EGR-venttiilin asennontunnistussignaali, vian kuvaus: Venttiilin siirtymän poikkeama tai sopeutusta ei ole suoritettu. Laskussa tosin mainittiin vain että vaihteisto on sopeutettu. Tuosta EGR:stä kysyin asentajalta kustannusta, taisi mainita muistaakseni että on noin 300 € homma? mikäli nyt oikein muistan. Eli halvempi olisi tuosta aloittaa, mutta ketuttaa kun näissä nykyautoissa vika voi olla näköjään ihan missä vaan ja hälyt on tietenkin kytkössä toisiinsa.

Aron

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #3 : 05.12.2014, 23:21:06 »
Unohtui tuohon äskeiseen että Anti-pollution herjaa ei koodien nollauksen jälkeen ole ilmennyt. Nyt on vain tuo Gearbox failure ja vaihteiston toimivuus ongelma.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #4 : 06.12.2014, 02:36:25 »
...EGR:stä kysyin asentajalta kustannusta, taisi mainita muistaakseni että on noin 300 € homma?

Jo satasellakin jopa allekin saa kyseisen venttiilin hankittua. Vaihto on yksinkertainen toimenpide, luokkaa 15 minuuttia.

esim.
www.rexbo.eu

Aron

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #5 : 06.12.2014, 10:55:23 »
Onko näin? En löydä mistään noin halvalla EGR-venttiiliä tuohon autoon. Motonetin hinta (28-3318 EGR-venttiili PSA 1,6HDi) on 279,- ja tuolta rexbossa näyttäisi olevan vielä kovempi hinta (https://www.rexbo.eu/hella/egr-valve-6nu010171181?c=100551&at=40929)

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #6 : 06.12.2014, 11:16:37 »
Tuossa saattaisi olla sopiva: www.ebay.ie/itm/331395488972
Varmuudella sen voi tarkistaa alustanumerolla Service Boxista.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

jukkanen

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #7 : 06.12.2014, 12:28:45 »
Vaan mitäpäs sitä EGR:ää turhaan vaihtamaan jos ei enää siitä herjaile? Olisiko vain ollut sopeutus tekemättä, minkä saattoivat tehdä tai muu hetkellinen härö jossain vaiheessa?

Aron

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #8 : 06.12.2014, 18:21:59 »
En nyt aio vielä EGR-venttiiliä vaihdattaa kun ainoa vikailmoitus on tuo Gearbox failure. Äsken käytiin n. 25 km päässä ja menomatka meni ilman ongelmia. Takaisintullessa heitti ensin tuon ilmoituksen hetkeksi tauluun ja M- vaihdemerkinnän, mutta palasi automaatin puolelle takaisin. No siitä muutama kilsa eteenpäin ja heitti suoraan vapaalle eikä enää vaihteiden renkutus auttanut. Oli rullattava sivuun ja hätärit päälle. Virta pois ja päälle, niin toimi normaalisti ja päästiin loppukilsa kotiin.

Ne viimeisimmät vikakoodit Mäkelälle nollauksen jälkeen olivat: P1767 Vika vaihteenvalitsemisessa (josta postasin alussa tarkemmin) TILA: Hetkellinen, P1731 Vika vaihteensiirtorobotin asentosignaalissa TILA: Hetkellinen, 1723 Ajonopeuden yhdenmukaisuusvika TILA: Jatkuva vika, P1733 Vika vaihteenvalintarobotin asentosignaalissa TILA: Hetkellinen. Tuo P1723, jossa jatkuva vikatila, on netin mukaan Gear 3 Incorrect ratio.

Olen oikein toivonut että tulisi nyt muitakin herjoja tauluun, että voisi etsiä vaikka markan vikaa ensin eikä tarttis viedä tuon laatikon takia pajalle sanoin, "jotain vialla askissa, korjaisitteko?"

Lasku on tuolloin tähtitieteellinen ja loppuiän traumat. Manailen tätä nykyautojen jopa liiallista sähkötekniikkaa, asentajalla ei edes näpit likaannu ja pyöritetään vain päätä että jotain on vialla, mutta ei juma...ta vaan selviä että millä kuntoon. Pitää jättää tarkempiin tutkimuksiin ja hyväksyä että saavat vaihtaa uutta osaa mielin määrin. 

Täytynee vielä soittaa myös myyjälle (ostettu Peugeot valtuutetulta) ja kysyä josko jollain kohtuudella voisivat tuota tutkia. Tätäkö näiden nykyautojen kanssa on? aiemmat pirssit olleet Saksan maalta ja toimineet tekniikaltaan kuin junan vessa, tosin vuosia vanhempia kuin tämä Ranskatar.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #9 : 06.12.2014, 22:51:32 »
Jo satasellakin jopa allekin saa kyseisen venttiilin hankittua. Vaihto on yksinkertainen toimenpide, luokkaa 15 minuuttia.

En usko että pystyt tekemään 15minuuttiin 1,6 hdi:n egr:n.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #10 : 07.12.2014, 02:04:21 »
Ahtimen ilmaputket irti. verhoilulevy moottorin päältä. Suodatinkotelon kansi irti suodatinkotelosta kansi ja kotelo pois. Dieselöljynsuodatin kotelo. Ilmaputken kiinnike/lämpösuoja irti. EGR-venttiilin johtoliitin irti. Pari pulttia ja pantakiinnike EGR venttiilistä.

Uusi venttiili paikalleen ja edellinen tosiinpäin. Varttiin olen vaihtanut.

ToniA

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #11 : 09.12.2014, 17:16:13 »
Auto: 2011 5008 1,6 HDi 110 FAP Sport.

Onkos muuten samalla moottorilla varustetussa 5008:ssa temppu yhtä helppo? Mulla on ollut EGR:n sokkolaippa hyllyssä jo toista vuotta, kun tuo moottoritila näyttää aika täydeltä. Moottorihan on melkein puoliksi tuulilasin alla ja EGR tietty siellä takapuolella.

potkottilady

  • Vieras
Vs: 3008 - Vaihteisto-ongelmia (2-tronic)
« Vastaus #12 : 28.01.2015, 00:26:56 »
Kirjoitin tuonne omaan ketjuun 5008:n ongelmista. Meillä ohjelmistopäivitystä ei oltu asennettu (merkkihuolto, huoltosopimus), koska ilmeisesti oli ajateltu, ettei se auta meillä tulevaan vikakoodiin. Vasta pitkä selvitys sai heidät asentamaan päivityksen ja olivat myös yhteydessä (muistaakseni) Saksan konttorille asiasta, jotenkin oletan, että oli uusi tilanne heillekin. Eli kannattaa kysellä sen päivityksen osalta, että onko se todella viimeisin vai onko spekseissä jotain sen suuntaista, että "niinku on meillä tämmönen, mutta se on vain toisenlaisiin ongelmiin, ei sitä tähän laiteta".