Kirjoittaja Aihe: 308 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2013-)  (Luettu 37719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juhuve

  • Vieras
Lue myös: Käyttökokemukset - 308 (2013-)


Mitäs kokemuksia teillä on 308 THP ja Puretech moottoreista? Olen hankkimassa 308 vm-2014 ja kiinnostaisi tietää mitä käytännön eroja noissa moottoreissa on, muuta kuin bensankulutus? Onko yhtä luotettavia, kestäviä jne? Tarkoitus ostaa noin 10000km ajettu auto, jommalla kummalla moottorilla. THP koneellisia 308 saa noin 2000 e halvemmalla niin siksi kiinnostaisi tietää.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 022
Laita hakuun "THP"  ;)

PureTechistä ei paljon vielä kokemuksia voi olla.

Juhuve

  • Vieras
Olen ostamassa 308 active verustetasolla ja mietinnässä on joko thp 125 tai puretech 1.2 moottori. Kumpaakin olen kokeillut ja molemmista pitänyt. Kumpiko olisi autoihmisten mielestä kannattavampi ostos ? Itse en juurikaan autoista / moottoreista / tekniikasta mitään ymmärrä, joten haluaisin plussia ja miinuksia kummastakin moottorista. Olen yrittänyt jo etsiä tietoa foorumin uumenista, mutta haluaisin lisää tietoa.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
1.2 Puretech EB turbo. Toistaiseksi kaikki mitä koneesta tiedetään on positiivista. Voihan asia tietenkin muuttua kun on olemassa AutoBild, Tuulilasi ja kilpailevien merkkien maahantuojat.
Peugeot RCZ HDI FAP

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Älä nyt ainakaan THP 125:sta osta. Tai lue ainakin kaikki mitä THP:n ongelmista tällä foorumilla kerrotaan ja ymmärrä, että tulet kohtaamaan kaikki ne ongelmat sen kanssa. 125 ei ole mikään poikkeus.

Juhuve

  • Vieras
Onko näissä 308 puretecheissä moottorinlämmitintä vakiona? Ei ole yhdessäkään ilmoituksessa siitä mitään ilmoitusta. Itselleni se on ns. itsestäänselvyys uusissa autoissa, joten voiko olla, että sitä ei edes mainita?
« Viimeksi muokattu: 18.12.2014, 09:11:14, kirjoittanut Juhuve »

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Alkupään 1,2 vapari 3 pyttysissä on jokin kampiakselin välys "ongelma" joka on seurausta kokoonpanolinjalla tapahtuneesta virheestä. Uudemmissa ongelma korjattu.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Purerech lämpiää 10 minutiissa kaupunki ajossakin 60 asteeseen. Toki webasto hyvä jos ei yhtään kestä kylmässä autossa istua, mutta mielestäni silti hieman kallis investointi hyötyyn nähden.

Eipä tuota virallisesti paljoa missään hehkutetankaan ettei webasto moottoria lämmitä. Harva käyttäjä sitä edes huomaisikaan, jos ei tiedä asiaa.

Euro6 moottoreissa vesi ei kierräkään kokoaikaa sisällä. Termostaatti on sähköohjattu ja veden kiertoa säädellään tarkasti. Kylmänä vesi kiertää vain kannessa, jos kiertää olleenkaa, riippuu onko vesipumppu kytketty päälle.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Turbo moottoreista kannattaa välijäähdyttimen takapuoli puhdistaa joka huollossa vähintään. Eli ottaa oikeanpuolen pyöräkotelosta suojaritilä auki ja painevedellä pestä. Kerää huomattavan helposti kuraa sinne ja nopeasti tukossa...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Väijäähdytin sijaitsee kaikissa malleissa siellä samassa paikassa, oma kohtaisit kokemukset nimenomaan puretech 130 moottorista. Joo ei minullakaan ole nyt kesänaikana sinne merkittävästi likaa kertynyt, mutta viimetalven aikana kertyi paksu savikerros.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2015, 22:45:17, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Eipä kosketusnäytössä ole mitään ongelmaa. Tottakai näyttö hidastuu 20 asteen pakkasella, kuten käy mille näytölle vain, mutta toimii ja voi käyttää hanskat kädessä. Empä minä ainakaan normi työmatkan aikana koske näyttöön ollenkaan. Radiota voi käyttää ratin napeilla ja automaatti ilmastointi hoitaa lämmityksen.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
En ole koskaan koittanut kovalla pakkasella, toisaalta kotoa lähtiessä on auto yleensä lämmitetty. Noi muuten ei sitä näyttöä tule juuri rälpättyä, radiota voi säätää ratista ja ilmastoinnin asetuksiin ei juuri tarvitse koskea.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MikaHoo

  • Vieras
Hei vaan! Ensimmäinen postaus tänne, joten pahoittelen jos ulosannissa on vielä puutteita. Kirjoitusohjeet on kyllä luettu ja pyritään ne omaksumaan. Jos tämä tulee nyt väärälle alueelle, niin moderaattorit siirtäkööt.

Nykyinen auto on 307 XT 2006 2.0. Toinen Pösö järjestyksessään ja kymmenkunta vuotta on merkillä ajeltu melko lailla ilman ongelmia. Nykyisen kanssa on kuitenkin alkanut olla vääntöä. Kaikenlaista pienempää harmia, vikailmoituksia, epätasaista käyntiä ja nyt viimeisimpänä hajosi kytkin. Korjaamo ryssi vaihdon ja nyt vaihdetaan sitten kaiketi vielä laatikkokin. En pitkästytä tässä tarinalla sen enempää, mutta auton kanssa alkaa olla kaikinpuolin ns. mitta täynnä ja ajatus olisikin päivittää uudempaan.

Budjetti sallisi vaihdon ehkä noin 2013 - 2014 vuoden 308:siin ja näitähän löytyykin jo suhteellisen vähin kilometrein. THP-kone? Onko näissä ollut siis jotenkin isommin ongelmia, kuten joistakin kirjoituksista täällä olin ymmärtäväni? Konettahan näyttäisi löytyvän sekä turbolla että ilman. Luonnollisesti turbokone houkuttelisi 30 lisähepan takia. Onko tässä jotain huomioitavaa, eli onko koneen luotettavuudessa isoja eroja turbolla tai ilman? Meidän pienessä perheessä auto on melko lailla vähillä kilometreillä (5000-10000 km / vuosi), ajo aikalailla varmaan tasan kaupunkia ja matkaa. Mielellään jatkossakin mahdollisimman huolettomina nuo kilometrit ja tietysti vähin huoltokustannuksin, jos uuteen autoon reilummin satsaa. Mietin tässä nyt lähinnä, että kannattaisiko budjettia venyttää vielä hieman lisää ja hankkia auto PureTech-koneella? Tai sitten supistaa jopa hieman ja katsella vähän ajettua 2010-2012 mallia? Näissä sitten tuo kori ei miellytä niin silmää ja varustetasokin on vajaampi, mutta...Tuo huolettomuus ja huoltokustannukset? Kokemuksia ottaisin vastaan mielellään?  :)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 391
    • CitiX Oy
Kannattaa toki käydä koeajamassa se pienempi kone VTI 82. On varmasti huoltokuluiltaan pienempi ja muutenkin luotettavampi moottori kuin THP125.
Jos vain 82 riittää omaan käyttöön niin se on varmasti hyvä valinta.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

tsrautia

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Uuden 308 SW hankinta on nyt hyvin lähellä, mutta kertokaahan te, joilla on 308:sta pidempiaikaista kokemusta, että miltä tuo kestävyys vaikuttaa?  Onko ollut pientä tai isompaa vikaa? Lähtökohtaisestihan sitä toivoisi, kun uuden auton ostaa, että se on huoleton ja huoltokeikkoja vaativia pikkuvikojakaan ei ilmenisi. Eli pärjääkö 308 kilpailijoilleen luotettavuudessa?

Itsellä on tuo Allure edition BlueHDi automaattina vakavassa harkinnassa. Onko kyseisessä moottorissa/vaihteistossa tiedossa olevia tyyppiongelmia?