Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella  (Luettu 8091 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #15 : 14.01.2016, 22:58:54 »
Letkulämppäri kuuluu asentaa alavesiletkuun.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #16 : 15.01.2016, 06:00:14 »
Defan mukaan tohon koneeseen ei kuulu lainkaan letkulämppäri, mutta joihinkin 1,4 tai 1,6 on sitä laitettu, asennuskuvista ei osa mitään selvää. Mulla oli 306 1.6 TU5 koneessa letkulämppäri, en koskaan kiinnittänyt huomiota lämpenemiseen, vaikka ei tuo nyt kovin äkkiä lämmennyt suhteessa bensan kulutukseen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #17 : 15.01.2016, 08:21:29 »
Vastuslevy ainakin 2005 ja uudemmat. Vanhemmissa on letkulämmitin.
Peugeot 3008 hybrid

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #18 : 15.01.2016, 09:14:30 »
Meidän -99 206:ssa on letkulämmitin ja se on asennettu lämmityslaitteen letkun väliin. Sijaitsee "fyysisesti" tuolla vaihdelaatikon takana/ vieressä. Näytti muistaakseni vähän sellaiselta Defan yleismallin letkulämppäriltä mutta toimii kyllä hyvin. Parin tunnin lämmityksellä koneen lämmöt lähes 60°C kovemmillakin pakkasilla ja lämmityslaitekin alkaa puskea heti haaleaa ilmaa, en voi moittia toimintaa.

Toisessa ranskalaismerkissä on samalla tavalla asennettu letkulämppäri ja se toimii kanssa loistavasti.

ATS

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #19 : 15.01.2016, 12:48:48 »
Termostaattivialta kuitenkin vaikuttaisi , siis pysyy auki asennossa kokoajan muttei tarpeeksi että kun ajaa kovempaa niin lämmöt nousee lähes tappiin asti.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #20 : 15.01.2016, 20:15:24 »
Lämmityslaitteen kenno tukossa sisäisesti. Kennoon tulee ja poistuu neste kennon yläosasta. Järjestelmän tyhjäämisellä kenno ei tyhjene. Jos mahdollista niin koita ottaa kennolle menevä ja tuleva letkuliitoksesta irti ja koeta huuhdella kennoa. Kaverin Zafirassa tämä tepsi. Tosin täytti letkuista kennon jollakin pesuaineella ja seuraavana päivänä huuhtelu kennon runsaalla vedellä. Tuon jälkeen on lämpöä riittänyt. Alkuasetelma oli, että lämppäri puhalsi kuumimmillaankin vain haaleaa ilmaa.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

Hilleri

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #21 : 20.01.2016, 15:49:34 »
Auto: 2005 206 1,4.

Sama vika. Vian ilmeneminen: yli -15 asteen pakkasessa.

Vian kuvaus: mittarin mukaan n. 70 asteessa syttyy Stop valo ja lämpömittari nousee nopesti punaiselle, sekä jäähdyttäjän puhallin lähtee käymään.

Vian selvittely: Jäähdytin aivan kylmä, moottorin kylki n. käden lämpöinen, nesteet paisuntasäiliössä normaalit, ei kiehu kun korkin avaa. Puhallin puhaltelee sammuttamisen jälkeen 5-10 minuuttia kylmää moottoria. Kun oli tuo OBD mittari, niin mittaustulos, auton mittari punaisella ja jäähdytyspuhallin kävi, OBD mittari näytti 38-41 astetta.Hieman päänraavintaa ja pahvi sekä sakset käteen, alasäleikkö peittoon. Tämän jälkeen lämmöt yli -25 asteen pakkasessa 60-70 astetta, -15-25 astetta 70-90 astetta.

Lopputulos: Tuulisuojus eteen ja kaikki kunnossa, juu ostin vielä kaksi tuulisuojuksen kiinnitintä autotarvikeliikkeestä 10 mm pitkät. Pienestä on kiinni, mutta en vieläkään tiedä kuka tai mikä antaa jäähdytyspuhaltimelle käskyn jäähdyttää kylmää konetta.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #22 : 20.01.2016, 16:15:00 »
Lämpötila anturi ohjaa jäähdytyspuhallinta. Anturi sulla on sökö kun ei osaa mitata aina välillä kun kone kuuma.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #23 : 20.01.2016, 16:31:37 »
Toinen mahdollisuus on se että ECU hukkaa järkevän mitta-arvon tai koko anturi, piuha poikki, huonoliitos ymv. Nimittäin lähtee flekti huutamaan täysillä kun liipaisee liittimen anturista irti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Hilleri

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #24 : 20.01.2016, 16:51:38 »
Lämpötila anturi ohjaa jäähdytyspuhallinta. Anturi sulla on sökö kun ei osaa mitata aina välillä kun kone kuuma.

Näin oli 205 ja 405, vaan nyt alkaa pyörimään ja Stop-valo palamaan mittarin näyttäessä n. 70 astetta, jonka jälkeen silmissä näkee lämpömittarin nousun punaiselle, moottori todellisuudessa n. 40-asteinen. Kone ei ole kuuma, vaan haalea ja jäähdyttäjä jääkylmä.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #25 : 20.01.2016, 17:07:49 »
Lämpötila anturi siis viallinen kun mittaa mitä sattuu. Ja kaikki muu autossa toimii tuon lämpötila anturin antaman tiedon mukaan.

Hilleri

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #26 : 20.01.2016, 19:13:42 »
Mistä ottaa OBD lämpötilan, koska se näyttää oikein eli täytyy olla ainakin kaksi anturia. Ennen Stop valon syttymistä ja puhaltimen käynnistymistä, kojetaulun mittari ja OBD näyttävät samaa lukemaa, lukemat eroavat toisistaan vasta vian tullessa. Nyt kun pahvi on edessä ko. vikaa ei tule ollenkaan, eikä myöskään alle -15 asteen pakkasessa.

Hilleri

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #27 : 20.01.2016, 19:56:05 »
Toinen mahdollisuus on se että ECU hukkaa järkevän mitta-arvon tai koko anturi, piuha poikki, huonoliitos ymv. Nimittäin lähtee flekti huutamaan täysillä kun liipaisee liittimen anturista irti.

Tämän ja tuon (anturi rikki) mukaan puhaltajan käynnistää kaksi eri piiriä. Joku nyt hukkaa järkevän mitta-arvon, tuota minäkin olen ajatellut.

- piuha poikki, vika pitäisi olla koko ajan.
- huono liitos, vika pitäisi tulla epäsäännöllisesti, tämä tulee ilman pahvia aina ajossa alle 15 asteen pakkasessa, aina ajettu yli 20 km ennen vikaa.

Buggy68

  • Vieras
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #28 : 22.01.2016, 15:13:09 »
Jos kone kuumenee vain reilummassa kiihdytyksessä, sanoisin, että vika on kansipahvissa vuotaa sylinteristä vesitilaan vain hieman ja kun paine sylinterissä on riittävän iso painaa paineen vesitilaan ja neste ei kierrä ja lampenee nopeasti.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 206 - Moottori ylikuumenee pakkasella
« Vastaus #29 : 22.01.2016, 23:01:40 »
Ei sielä moottorissa kyllä ole kuin 1 anturi lämpötilalle. Mutta se anturi sijaitsee sellaisessa paikassa että jos järjestelmään pääsee ilmaa niin se kerääntyy juuri anturin kohtaan.

Mutta jos mittari näyttää 70 ja kone on oikeasti vain 40 ni anturinhan täytyy olla hajalla. Miksi sitten pahvin kanssa toimii erilailla ni vaikea sanoa. Mutta ei tuo anturi mitään maksa ja helppo vaihtaa.