Kirjoittaja Aihe: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)  (Luettu 4782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« : 30.12.2014, 23:12:00 »
Auto: 1999 Citroen Evasion 2,0 Turbo (XU10J2TE, ML5T-vaihteisto, 277 000 km).

Kuinka usein venttiilivälykset on säädettävä (palasäätö)?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« Vastaus #1 : 02.01.2015, 00:03:53 »
Kuinka usein venttiilivälykset on säädettävä (palasäätö)?

Ei tuohon taida olla mitään kilometrirajaa. Välys kasvaa, kun paininkuppi ja nokka-akseli kuluvat. Normaali kuluminen tuskin kasvattaa välystä liiaksi edes 300 000 km:n jälkeen? Mittaa välykset ja säädä tarvittaessa, jos ovat pahasti pielessä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7707.0

Ohjearvot ovat imupuolen venttiileille 0,20 ± 0,05 mm ja pakopuolen venttiileille 0,40 ± 0,05 mm. Välysten säätämisen yhteydessä vaihtuvat kätevästi myös venttiilivarren tiivistekumit.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« Vastaus #2 : 03.01.2015, 01:16:43 »
Voisihan sitä kesällä mitata. Täytyy toivoa, ettei mene säätämiseksi. Tietäisi muuten nokka-akselin irrottamista ja siinä samassa hihnan irrottamista. Vai onko tässä rakenne sellainen, että pystyy nokka paikallaan vaihtamaan paloja? Jossain vehkeessä, taisi olla moottoripyörä, näin pystyi vippaskonstein tekemään, vaikkei ollutkaan suositeltavaa.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« Vastaus #3 : 07.01.2015, 23:10:34 »
Nokka-akseli on XU-moottoreissa irrotettava, jotta säätöpaloihin pääsee käsiksi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« Vastaus #4 : 19.01.2016, 23:38:15 »
Kesä tuli, kesä meni. Välykset edelleen tarkastamatta. Monilla tuntuu venttiilien kantaminen näkyvän mm. huonona käynnistyvyytenä. Tämä auto pelaa kuin unelma, mitä nyt välillä putkessa tupsii, mutta kuuluu kuulemma asiaan ko. koneen kohdalla. Onko pakoventtiilien palaminen kuinka iso riski, että jos vain ajelisi menemään?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 806 - Venttiilivälysten säätö (XU10J2TE)
« Vastaus #5 : 20.01.2016, 16:41:35 »
Venttilien palamisen riskistä en tiedä, mutta kai ne välykset jossain vaiheessa kannattaisi tarkistaa (jos/kun on siihen aikaa), kunnei sen enempää joudu osia irrottamaan. Samalla selviäisi nokka-akselin ja paininkuppien kuntokin siltä osin kuin niitä pystyy em. osia irrottamatta tutkimaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info