Kirjoittaja Aihe: 807 - Moottorin vaihto  (Luettu 3219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hure

  • Vieras
807 - Moottorin vaihto
« : 20.01.2015, 09:09:36 »
Auto: 2003 807 2,2 (EW12J4, 3FZ, 185 000 km).

2.2 litran bensakoneesta (3FZ) kippasi yläpää (kannen nokka-akseli jumissa, venttiilit sökönä). Oman hölmöyden piikkiin menee, kun erehdyin ajamaan muutaman sata metriä öljynpainevalon syttymisen jälkeen. Paikallaan olevan moottorin alakertaa on tutkittu ja näyttää olevan kunnossa. Yläkerta on koneesta irti.

Nyt tarvitsisin hyviä neuvoja.

Tilasin vastaavan moottorityypin koneen Peugeot 406 autosta ajatuksena vaihtaa koko moottori könttänä.. Löysin vähän ajetun moottorin Ruotsista (ajettu alle 100 tkm). Johtosarjat ovat kuitenkin erilaiset ja "hovi"korjaaja arveli tämän nousevan esteeksi. Hänellä ei ole nykyaikaisia diagnostiikkalaitteita..

Ehdotin, että jos purettaisiin tilaamastani moottorista yläkerta ja istutettaisiin se autossa paikallaan olevaan alakertaan. Tässäkin lie tulee johtosarjojen muutostöitä mutta varmasti vähemmän. Tarvitaanko tässä operaatiossa Peugeot-diagnostiikkatyökaluja / erityistä autosähköosaamista jos saa tarvittavat osat purettua vanhasta yläkerrasta?

Eli.. Järkevintä ratkaisua tässä mietin miten edetä.. Ja sellaista kustannustasoa, joka on auton arvoon nähden Balanssissa...

Kiitos!

hure

  • Vieras
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #1 : 20.01.2015, 19:05:11 »
Merkkikorjaamon huoltoneuvojan vinkki oli, että koko moottori kannattaa vaihtaa.

Johtosarjan eroavaisuuden ohjeisti tekemään siten, että nykyisen moottorin irtioton jälkeen koneet laitetaan rinnakkain ja vanhasta moottorista piuha kerrallaan aletaan hyödyntämään johtosarjaa vaihtokoneeseen. Ilmeisesti imusarja ja pakosarja kannattaisi hyödyntää vanhasta koneesta. Kaasuläppäkotelossa voi myös olla jotain eroa.

Sen verran tämä jo käytännössäkin selvisi, että vesipumpulta lähtevä putki on 807:ssa ja 406:ssa erilaiset joten ainakin sen joutuu myös raapimaan vanhasta koneesta.

Merkkikorjaamon mies "kannusti" urakkaan "hovikorjaajani" kanssa ja sanoi, ettei diagnostiikkatyökaluja edes tarvita. Heillä työ maksaisi n. 2000 e...

Valokuvia on napsittu vanhasta ja uudesta koneesta sitä varten, että jos sormi sattuu menemään suuhun kesken urakkaa... Suapa nähä...

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #2 : 20.01.2015, 19:15:31 »
Voi joutua säveltään, mutta eihän se mitään :D imu, pakosatsit vanhasta, yleensäkin apulaitteet. Esim Hdi koneista uupuu vanhemmista tukilaakerin yksi kiiinnityspultin reikä. Huomasin kun vaihdoin jumperiin 406:sen koneen....eli kaikkea pientä kivaa voi löytyä.

Öljypohja ja pumpun pickuppi voi olla eri.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #3 : 20.01.2015, 19:22:48 »
Muistahan kirjoitella miten homma etene. Jos vaikka tulee joskus sama tilanne eteen. Mikä tässä sen moottorin rikkoi? Huohotin jäätyi ja öljyt pihalle, vai..?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

hure

  • Vieras
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #4 : 20.01.2015, 19:35:25 »
Lyhyt tarina rikkoutumisesta:
Koneen rikkoi pakkaset, öljyn seassa ollut vesi ja viimekädessä oma tyhmyys. Öljypohjan imusiivilä oli jäähyhmässä ja siksi öljy ei kiertänyt ylös asti...(mistä lie sitä vettä kertynyt, jäähdytinnestettä se ei ollut ja öljynvaihdotkin on tehty suht. ajallaan).

Pitempi tarina rikkoutumisesta tässä:
Ajoimme autolla reilun  220 km siivun kovissa pakkasissa pohjoisessa. Sitten auto jäi pakkasten armoille pariksi päiväksi kunnes liikkeelle oli taas lähdettävä seuraavaan määränpäähän.. Käynnistyksen yhteydessä öljynpainevalo jäi palamaan, sammutin ja kokeilin uudestaan.. Sama tulos. Ajelin äärimmäisen varovasti n. 700 metrin päässä olevalle huoltoasemalle ajatuksella, että jos se ei siihen mennessä vikavalo sammu, matkan teko lopetetaan siihen. Mutta kone sammui 100 m ennen sitä. Mitään ylimääräisä ääniä ei kuulunut.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #5 : 20.01.2015, 20:54:54 »
Pätkäajossahan kondenssivettä voi öljyn sekaan kertyä, mutta luulisi 220km matkalla moottorin /öljyn lämpötilan nousevan pakkasista huolimatta normaaliksi ja kondenssiveden haihtuvan... Ainakin itse olen koittanut siksi tehdä määräajoin vähän pidemmänkin reissun C8:lla, kun muuten on vain nurkka-ajossa.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Benkku

  • Vieras
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #6 : 20.01.2015, 23:24:46 »
Pätkäajossahan kondenssivettä voi öljyn sekaan kertyä...

Öljyn joukkoon kertyvä vesi ei ole kondessivettä, vaan palamisen seurauksena muodostuvaa ja ohipuhalluksen/huohotuksen myötä kampikammioon joutuvaa vettä.

Poltat litran bensiiniä, josta palamistuotteena muodostuu hieman yli litra vettä, tästä sitten osa - tyypillisesti joitakin prosentteja jopa parikymmentäkin, riippuen moottorin kunnosta - joutuu kampikammioon.

hure

  • Vieras
Vs: 807 - Moottorin vaihto
« Vastaus #7 : 24.01.2015, 21:29:04 »
Nyt on moottori vaihdettu ja auto kehrää taas!

Vanhasta 807 moottorista hyödynnettiin kaikki sellainen, mikä vähänkin erosi uuteen 406 moottoriin verrattuna. Esim. pakosarja oli yksi tällainen osa. Jotkut anturit olivat tismalleen identtisen näköisiä mutta numerosarjat aavistuksen erosivat joissakin. Vaihdettiin varalta. Myös kaikki johtosarjat otettiin entisestä...

Muutamalle liittimelle piti hieman arpoa paikkaa kun konetta oli auottu ja purettu eri paikassa missä uutta laitettiin. ServiceBoxin maksulliselta puolelta koitin kaivella noita antureita, johtosarjoja ja letkuja mikä mihinkin kuuluu, mutta aika laihoin tuloksin. Hovikorjaaja oli minua nopeampi :) ServiceBoxin hakutoiminnallisuudet voisi olla kyllä paremmat.

Mikä parasta, kustannukset jäivät erittäin maltilliseksi ja työ valmistui omaa arviotani paljon nopeammin. Nappisuoritus korjaajalta!