Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen  (Luettu 1829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

knutari

  • Vieras
Auto: 2002 607 2,2 (EW12J4, 185 000 km).

Viime keskiviikkona ajoin Kouvolasta Tampereelle, pakkasta oli noin 13-15 astetta ja sitten torstai aamuna lähdin liikkeelle, kun noin 300 m ajon jälkeen syttyi moottorin vikavalo. Pääsin pysähtymään noin kilometrin ajon jälkeen ja huomasin, että pakoputkesta tulee valtavasti öljynkatkuista savua, käännyin takaisin ja pihassa katselin pakoputkea, josta suorastaan tippui öljyä. Kaverini aukoi huohotinputkia ja putsaili esimerkiksi imusarjasta öljyä miltei puoli litraa. Kysymys tapahtuiko tässä huohottimen jäätyminen vai onko kyseessä jokin vakavampi vika? Kuinka saan öljyn pois katalysaattorista ja pakoputkesta? Ajamalla vai? Moottori käy aivan tasaisesti, pakoputki työntää paksua mustaa savua, moottorin vikavalo palaa edelleen, halpis vikakoodin lukija näyttää jotain ykköstä kuulemma.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #1 : 28.01.2015, 13:17:48 »
Huohotin on ollut jäässä. Tekee just tyypillisesti tuollaisen tempun, että yön seisomisen jälkeen huohotin jäässä ja työntää öljyt mäelle, ennen kuin huohottimessa olevat lämmittimet ehtii sen sulattaa.  Omassa ex 2,2 litraisessa oli painekorkki, jonka kautta öljyä meni jakopäähän säännöllisen epäsäännöllisesti.  Vikavalo palaa, jos katti öljyssä. Valitettavasti tämä moottori soveltuu vain lämpimiin maihin.

knutari

  • Vieras
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #2 : 28.01.2015, 13:34:43 »
Todennäköisesti siis, kun lähden yön pimeydessä ajelemaan, katalysaattori polttaa siellä olevan öljyn pois ja saan vikavalon kuitattua niin, ettei se enää syty.  :D Ihmetytti se, ettei öljy purkautunut mittatikun reijästä, mutta sain juuri eräältä Peugeotin huoltomieheltä kuulla, että jos mittatikku on tiukka, ei se sieltä pääse silloin purkautumaan koneen päälle vaan työntyy imusarjaan, ilmeisesti näin tässä tapauksessa kävi  >:(

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #3 : 28.01.2015, 13:42:04 »
Se painekorkki oli siitä hyvä, että tiesi aina huohottimen olevan jäässä, kun öljynpainevalo jäi palamaan. Sitten virrat päällä sulateltiin muutama minuutti huohotinta ja tien päälle. Haittapuolena öljyt jakopäässä ja senkin laittaminen kallista.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #4 : 28.01.2015, 14:10:54 »
Onko tuossa huohottimien lämmitysvastukset ollut kunnossa? Ainakin omassa edesmenneessä oli ristiin rastiin lämmitystä asennettu vissiinkin korjauskampaniana tai sitten uutena ihan maahantuojan toimesta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #5 : 28.01.2015, 14:25:47 »
Varmasti vastukset on kunnossa tuossakin. Omaani merkkiliike tutki antaumuksella. Pohjoismaihin lähteneisiin on jo tehdas asentanut lämmityksen ja maahantuoja asensi Suomessa vielä lisävastukset. Nämähän ei  jäädykään ajossa, vaan seisonnan jälkeen ohueen huohottimeen jäätyy se majoneesitöhnä ja startin jälkeen alkaa tapahtua.

knutari

  • Vieras
Vs: 607 - Moottoriöljyt imusarjaan ja sieltä pakoputkeen
« Vastaus #6 : 28.01.2015, 15:20:20 »
Vastukset kyllä löytyy, en sitten tiedä onko sulake ehjä, se samainen huoltomies oli käskenyt tarkistamaan ne, mutta minäkin lähdin liikkeelle heti startista kylmän yön jälkeen, jolloin varmaan huohottimen vastukset eivät ehtineet lämmetä ja sulattaa putkia edellisen päivän ajon jälkeen jämähtäneestä mönjästä. :P

Jos joku tänä iltana ihmettelee kymmenen jälkeen palaneen öljyn hajua Pirkkalan Toivion tienoilla, se johtuu minusta, pakko ajaa se katalysaattori kuumaksi, jotta polttaa sen öljyn pois pakoputkesta, en ainakaan muuta yhtä helppoa konstia keksi. ;D