Kirjoittaja Aihe: 607 - Sytytyspuolat (V6)  (Luettu 2570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #15 : 17.02.2018, 10:21:11 »
Hyvä vinkki, pitää katsoa uusiksi. Ennen tätä tietoa kahta puolaa käytin irti ja ihmettelin mistä kohtaa ne muka ruostuu
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #16 : 24.03.2018, 16:32:58 »
Puolan vaihto meneillään (samalla öljypohjan tiiviste ja vaihteistoöljyt automaattiin)

=> huohottimen letkut on paperia ja lasia, kaikki menee uusiksi
=> imusarja on 5/16" tuumasella avainvälillä  (8,5mm)
=> puolat tulee Motonetistä, etupuolella sellaiset jo ovat muutaman hetken olleetkin. Hyvin menivät paikalleen ja liittimiin. Ei tarvinnut veistellä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #17 : 25.03.2018, 22:55:43 »
Puolan vaihto meneillään (samalla öljypohjan tiiviste ja vaihteistoöljyt automaattiin)

=> huohottimen letkut on paperia ja lasia, kaikki menee uusiksi
=> imusarja on 5/16" tuumasella avainvälillä  (8,5mm)
=> puolat tulee Motonetistä, etupuolella sellaiset jo ovat muutaman hetken olleetkin. Hyvin menivät paikalleen ja liittimiin. Ei tarvinnut veistellä.
No,  8mm  se imusarjan av on, muttä voishan pultit olla "normaaleita", kuten myös ö-pohjassa

Letku: Ø 13mm 5,49€ Biltema, huohottimien tekemiseen.
Tulpat 6x 14,90€ Denso IKH 16 (Motonetistä) 89,40€
Puolat 6x 34,90€ Motonetistä 209,40€

Eli 304,29€

Sitä tiedä sanoa toimiiko, kun on vielä muuta askaretta jäljellä, mutta ei voi halvaksi väittää ja lisäksi tuota kotimaista työtä jonkin verran 3-4h kaikkine häröilyineen ensikertalaisella. Seuraava varmaan puolittuu, etenkin jos ei tarvitse niiden huohottimien kanssa taistella ja ihmetellä miten liittimet saa ehjänä auki.

Tulppien ja puolien vaihtoa en selvitä, kun ne saa irti ilman mitään kummempaa, mutta ei siinä imusarjassa mitään ihmeellistä ole.

a) Imuilma putki pois => Imuilmaputkesta lämpötila-anturi ja yksi huohottimen letku (se paksuin)

b) Ilmansuodatinkotelo pois, niin saa hiukan paremmin tilaa, esim. kun se huohottimen letku ryhmä kuitenkin hajoaa, niin on helpompi avata se av 10mm ruuvi. Kannataa katsoa, miten se huohottimen runko on sellaisen kielekkeen takana. Mukavampi laittaa takaisin kun näkee miten otti pois.

c) Kaasuläpässä alapuolella 2 kpl letkuja varmaankin polttoaineputki  se ohuempi (tässäkin erilainen liitin) ja yksi huohottimelta (lyhin,  lähtee sieltä huohottimen päästä) + yksi sähköliitin yläpuolella.

d) Imusarjaan putki jarrutehostimelta, ja tietysti erilainen liitin, kuin muissa.

e) MAF-anturin sähköjohto ja taas hiukan toisenlainen liitin

f) Takimmaiseen venttiilikoppaan letku huohottimelta. (tätähän ei tarvitse ottaa irti, paitsi kun se huohotin pitää ehjätä)

g) Etummaiseen venttiilikoppaan letku huohottimelta, siinä on suora liitin, kun muissa on 90-asteiset. (tätähän ei tarvitse ottaa irti, paitsi kun se huohotin pitää ehjätä)

h) Lisäksi se muovinen johtojen pidin/lämpösuoja pois siitä imusarjan edestä lohkojen välistä pois

i) 7 kpl av 8mm ruuveja pois imusarjasta, 2 kpl pitempiä, ne keskellä olevat.

j) Pikku nykäsy oikealle sivuttain (kuskin puolelle) ja imusarja on irti.

Kasaaminen toisinpäin, ja ei varmaan kannata pudotella mitään sinne imuaukkoihin ja imusarjaan.

1/4" räikkä, 8mm 6-mutteri hylsy, 100mm 1/4" jatko,  7mm letkuavain tai ruuvari, 10mm 6-mutteri hylsy, 16mm tulppa-avain, varsimangeetti, sivuleikkuri, mattopuukko. Momenttiavainta olisi hyvä käyttää kiristyksissä, mutta minä vedin fiiliksellä n. 10- 12Nm.

Laitoin tänne, jos vaikka jokin toinen haluaa hahmottaa mitä pitäisi tehdä, onnistuu kyllä, jos yhtään pysyy työkalut käsissä.  DIY ja jokun satku tai kaks säästyy muuhun mukavaan. Tuskin ne 300€ liikkeessä tuota tekevät?
« Viimeksi muokattu: 25.03.2018, 23:01:26, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 849
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #18 : 26.03.2018, 08:19:17 »
Hyvä juttu ja hyvä tuninki. Muoviputket ovat hauraita, kun ovat aikansa olleet kuumassa moottoritilassa kera öljy-bensiinihöyryjen.

Ao. kohtiin tarkennusta ja muutama foto selventäisi asiaa, niille jotka eivät ole ropanneet.
Omassa V6:ssa vain yksi putki piti kumilla korjata kera kutistesukkaa päälle.

Kohta b), tarkennatko.

Kohta c), ei bensiiniputki.

Kohta d), hyvä että liittimet erilaiset, eipähän voi laittaa ristiin

Kohta e), MAF vai MAP?

Kohta j), kannattaa laittaa rättiä imusarjan reikiin, kun touhuaa...muissakin ohjeissa suojaavat.



- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 113
  • Sisällä pössöö?
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #19 : 26.03.2018, 09:58:30 »
Olen tuon imusarjan pari kertaa irrottanut; litistyneen profiilitiivisteen vaihto ja sitten nämä takapuolat.  Ainut mikä teetti työtä, oli niiden reikien sovittaminen kannen saranatappeihin kasatessa. Millä voikin olla niin tuskallista!?   Toinen kumiholkkikin pullahti tietysti pois, eikä sen koommin löytynyt. (Onneksi siitä vanhan puolan 3-laippakumista sai tehtyä uuden.)

 Mustanaamiolla varmasti paljon parempi taktiikka. :)
2004, 607 V6 3.0 ZF 4HP20, DAM 9894

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #20 : 28.03.2018, 23:05:35 »
b)
Hiukan hankala tarkentaa, mutta yritetään, kun ei ollut kuvia laittaa.  Kun se huohottimen runko mikä on lohkojen välissä av 10mm ruuvilla kiinni ei ole tasaisella pinnalla, vaan selaisen muutaman millin olakkeen takana. Ei se mitään haittaa, jos sen siihen päälle kiertää vinoon, kunhan ei kiristä niin paljon, että halkeaa. Hiukan alakautta koukaten se meni sijalleen ja ruuvi tapasi kierteen.
Tämä huohotin on siis eräänlainen jakotukki, mistä venttiilokopilta tulevat "höyryt" jakaantuvat imuletkuun ja kääsuläppään. Minulla murenivat letkut käsiin pl. se yksi paksuin.

c)
Minusta se liitin oli vastaava, kuin polttoainesuodattimen putkissa olevat => siitä päättelin sen olevan jonkinlainen "bensan huohotin". (ja nuo bensansuodattimen liittimet ovat belsebuubin keksintö)

d)
Ei minua se haittaa, että ovat erilaisia, mutta kun jokainen pitää aukaista erilailla, painaa metalli sankaa, nostaa kielekettä, painaa kielekettä, painaa kahta lukitsin "nappia", vetää vain rajusti, ja niissä huohottimissa on sellainen keltainen rengas, mikä ei nyt aivan valtavasti lukitse, mutta hiukan vaatii huomiota. Olen jokseenkin vakuuttunut, että muitakin vaihtoehtoja, eikä varmaankaan vaikuta kustannuksiin, jos asian miettii jonkilaisella tuotteistamisella. Tälläisiä liittimä voi sitten käyttää useita mallisarjoja ja merkkejä varten ja pitkään. Henkilökohtaisena mielipiteenä sanoisin, että todella surkeaa insinööriosaamista ja suunnittelua. Muuten ihan sama, mutta tekee asiaa ensimmäisen kerran vajailla taidoilla ja tiedoilla, niin joutuu pohtimaan kohtuuttomasti, etteivät roinat murene käsiin.

e)
Siellä imusarjan takana alhaalla katseelta suojassa oleva neliskanttinen harmaa liitin. Tulkitsin sen olevan ilmamääränmittari, mutta onhan siinä harmaassa muovissa sellainen muovinen pyöreäkin  "huuva", missä on varmaan jotain muuta. Tämä oli siellä mustalla puolella ja vaikutti kulmikkaalta ainakin ulospäin. Ilmamääränmittarina sitä pidin. Oikeastaan sellainen pitäisi olla kyllä ennen kaasuläppää, joten mitä sitten imusarjassa mittaakaan "pressurea" vissiin. Joten olkoon sitten MAP.

Sen imusarjantiivisteen imuaukkoihin olisin halunnut vaihtaa, mutta selaista en älynnyt varata. Lienee nykyinen loppuun litistetty.

Tänää laitoin auton käymään, kun sain muita huoltoja etenemään, ja ei ainakaan vielä "check engine" valo pala. Pitää huomenna hiukan kaasutella ja tutkia tarkemmin. Tasaisesti käydä roksotti pientä rohinaa jostain imuosastolta kuului, mutta sittemmin sekin asettui, kun kiinnitin tehostimen letkun kunnolla. Aivan saletissa en kaikesta tekemisestäni ole, kun kaikki on aivan vierasta ja outoa.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #21 : 09.04.2018, 14:52:07 »
Varoa kannattaa ainakin kaikkia NoName-Shittejä, noita myydään välillä mm. Motonetissa. Eli kannattaa tarkistaa ennen hankintaa, että puolassa on jokin kunnon merkki, esim. Valeo.

Totta! ensimmäinen Motonetti pimeni 300km jälkeen!!!!

Tietenkin takarivistä 4-sylinteri, Voi kettujen vivät! Nyt rupee muuten jo sujumaan tuo imusarjan irrotus, ei kauaa nokka tuhise. Alle tunnin homma PP2000 vikakoodin paikannuksineen ja vian poistoineen.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 849
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #22 : 09.04.2018, 20:45:05 »
Harmi. Stork puolat myös porsi, että vikaantumistiheys suurempi noilla tarvikkeilla. Tarkista pistoke, sillä tarvikkeet eivät sovi originaalipistokkeeseen, pitää vuolla haitta pois.

Hienoa, että on ohjeistettu, fotoa niistä huohottimista. Kumiletkuilla uusittavissa (be & ö kestoisilla).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #23 : 19.04.2018, 08:49:32 »
Totta! ensimmäinen Motonetti pimeni 300km jälkeen!!!!

Tietenkin takarivistä 4-sylinteri, Voi kettujen vivät! Nyt rupee muuten jo sujumaan tuo imusarjan irrotus, ei kauaa nokka tuhise. Alle tunnin homma PP2000 vikakoodin paikannuksineen ja vian poistoineen.

Ja sittemmin pimeni 1 ja 2 sylinteri n. 500km ajon jälkeen. Nyt on kaikki säästetyt vanhat puolat jo käytetty korvaamaan  "uudet motonetit" piti ottaa takuuseen  uudet, jottei ihan matkalle jää. Ei todellakaan taida olla kovin hyviä. Eihän tuollaisilla uskalla mihinkään lähteä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 113
  • Sisällä pössöö?
Vs: 607 - Sytytyspuolat (V6)
« Vastaus #24 : 19.04.2018, 11:17:07 »
No olipa harmi, kun noin pian menivät.  Viime kesänä ostin I-Racingista hajonneen alkup. tilalle VALEOn; sitten uusin loputkin: samasta I-R:sta 2 BREMI-merkkistä; Nimarkista yksi NGK, ja vielä Mister-Autosta 2 BERUa.  n. 3 tuhatta ajettu, toistaiseksi häiriöttä.   
2004, 607 V6 3.0 ZF 4HP20, DAM 9894