Kirjoittaja Aihe: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä  (Luettu 2501 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Splite

  • Vieras
406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« : 18.03.2015, 20:20:07 »
Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt.).

Kerran aiemminkin tehnyt ja tänään teki jälleen sen, että kun käynnistää käy "raskaasti" ja koko auto tärisee. Sammutin -> käynnistin uudestaan -> sama ongelma. 3. käynnistys kerralla kävi taas normaalisti. Muutenkin normaalisti käydessä tuntuu hieman täristävän ja tyhjäkäynti hiukan epätasanen. Yleensä vielä lämpimänä, kylmällä käy ihan hyvin.

Onkohan tuosta nyt sitten sytytyspuola mahdollisesti menossa rikki?

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #1 : 26.03.2015, 20:08:55 »
Auto: 1999 406 1,8 (8-ventt.).

Onko selvinnyt? Oma autoni on kohtuullisen hyvin menneen talven jälkeen alkanut taas täristämään ja pätkimään tyhjäkäyntiään. Tänään jopa siinä määrin, että sammui kerran liikennevaloihin tultaessa ja yritti muutamaankin kertaan. Vikakoodit tuli luettua PP2000:lla, ja löytyi koodi tyhjäkäyntisäätimestä ja nakutustunnistimesta. Nakutustunnistimesta oli koodi muistissa jo aiemmin koodeja luettaessa (koodit luonnollisesti tyhjennettiin silloin), joten se saattaa oikeasti olla rikki.

Tyhjäkäyntisäätimen koodi johtunee siitä, kun käytin sen johtoa irti auton käydessä testatakseni sen vaikutusta käyntiin. En tosin silti yllättyisi jos se on viallinen, koska kyseessä on viime syksynä vaihdettu halpa tarvikemoottori. Ja sen johdon irroittaminen tosiaan tasoitti hieman tyhjäkäyntiä ja "kyykkääminen" loppui kuin seinään. Sellainen pieni pätkiminen jäi jäljelle, ja itsekin vähän veikkaan tuota puolaa syypääksi tähän. Mitään koodeja puolaan tai sytytyskatkoksiin liittyen ei tosin ole.

Mites tuo nakutustunnistin? Voiko muka vaikuttaa tyhjäkäyntiin, luulisi että sillä ei ole mitään roolia moisessa matalan kuormituksen tilassa? Ajattelin vaihtaa sen joka tapauksessa, mutta osaako joku kertoa mikä sen oikea kiristysmomentti on?

Niin, ja PP2000 näytti moottorin lämpötilaa aika matalalle (66 C), vaikka koneen piti olla kutakuinkin lämmin tuossa vaiheessa. Lämpöä autossa kuitenkin piisaa, joten olisiko sitten tuo lämpöanturikin rikki? Vai kuitenkin termari... No, taidan vaihtaa molemmat samalla.

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #2 : 31.03.2015, 21:49:02 »
Nakutustunnistimen vaihto ei vaikuttanut tyhjäkäyntiin mitenkään. Kerrotaan vielä sekin, että nakutustunnistimen oikea kiristysmomentti Autodatan mukaan on 15-25 Nm, itse laitoin n. 20 Nm tiukkuuteen. Senkin voin kertoa, että paikka on ahdas - huohotusletkut täytyy ainakin irrottaa, että on mitään toivoa päästä tuohon kiinni, koska imusarjan ilmaresonaattorikotelo on niin valtava.

Samalla kävin kaikki ruiskun liittimet läpi jälleen kerran, kuten myös akun taakse piiloon jäävät maadoituspisteet, joita en ennen ollut puhdistanut. Ei vaikutusta.

Termostaatin vaihdoin myös uuteen. Lämppäri puhaltaa ehkä aavistuksen kuumempaa nyt, mutta ero ei ole valtava. Käyntiin tämäkään ei vaikuttanut, kuten arvata saattaa. Lämpöanturia en vielä vaihtanut - ajattelin testerillä vielä katsoa, antaako nyt järkevämpiä lämpöjä moottorille.

Itse veikkaan, että vika on joissakin seuraavista osista:

- Puola - Ei tosin selitä sitä, miksi auto kierroksilla käy virheettömästi?
- Kampiakselin asentotunnistin - Autosähkökorjaajan heittämä. On kuulemma törmännyt sellaiseen, että tunnistin ei anna tyhjäkäynnillä tarpeeksi jännitettä mutta lähtee kierroksilla mukaan. Voisi kuulostaa ihan mahdolliselta jopa.
- Suuttimet - Jos suihku on jotenkin huono, niin tyhjäkäynnin pienillä ruiskutusmäärillä vaikutus voisi olla suurempi kuin ajossa? Kulutus tosin on ihan asiallinen, joten tiedä sitten tuostakaan.

Bumper

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #3 : 02.10.2015, 18:45:21 »
Jatkan yksinpuhelua, koska auto ei edelleenkään toimi virheettömästi.
Kyseessä siis yllä olevien viestien sama 1999 LFX -moottorinen 406 Marellin ruiskulla.

Viime aikojen oireet ovat olleet sellaiset, että auto ei kuumana lyhyen seisahduksen jälkeen tahdo lähteä käymään kuin pitkällä sahaamisella. Toinen ongelma on nyt pari kertaa ilmaantunut tyhjäkäyntikierrosluvun jumittuminen noin kahteentuhanteen. Ja tietty se vanha tuttu epätasainen tyhjäkäynti.

Asiaa tuli taas tänään vähän diagnosoitua, kun sain kaverin ja PP2000:n taas avuksi. Seuraavia havaintoja tuli tehtyä:
-Lämpöanturi näyttää suurimman osan ajasta näennäisen oikeaa lämpöä (86-92 välillä tyhjäkäynnillä), mutta tipahteli välillä yhtäkkiä 50-60 asteen tuntumaan. Eli taidanpa vihdoin sen lämpöanturin vaihtaa, vaikka onkin erittäin huonossa paikassa sijoitettuna. Vai olisko vaan kontaktihäröä liittimessä?
-Sytytysennakko seilasi tyhjäkäynnillä aika paljon. En tiedä millainen sen kuuluisi olla, mutta pomppi välillä 30 asteeseen ollen keskimäärin n. 18? Onko normaalia? Tyhjäkäynti on siis sitä autolle tyypillistä hytkyttämistä.

Muuten anturiarvoissa ei ollut mitään erikoista mielestäni, ja vikamuistissa oli vain lämpöanturin hetkellinen vika, ei muuta. Edes nakutusanturin koodi ei ollut uusinut anturin vaihdon jälkeen, eli kait se oli oikeasti viallinen.

Tällä hetkellä itsellä vahvin veikkaus olisi suutinvika, voisi selittää huonon käynnistyvyyden jos vuotavat vähän ja "kastelevat" koneen. Selittäisi myös osaltaan tuota tyhjäkäynnin ontumista.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #4 : 18.07.2017, 18:48:25 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (266 000 km).

Pösö on alkanut käymään tyhjäkäyntiä kuin vanha diesel. Auto hytkyy ja tärisee melko voimakkaasti sen aikaa kun automaattirikastin on päällä. Kierrokset kuitenkin ovat ihan normaaleissa ja laskevat normaaliin tasoon hyvin nopeasti kun auto saavuttaa oikean käyntilämpötilan.

Huomasin tänään kun taskulampulla sitä tutkin että nakutustunnistimen anturi on fyysisesti rikki. Siinä on ihan selkeä läpi saakka ulottuva halkeama muovikuoressa ja osa on mitä todennäköisimmin alkuperäinen. Kävin ostamassa Motonetista uuden ja ajattelin vaihtaa sen töiden jälkeen, mutta se ei ollutkaan mikään yksinkertainen asia. En pääse siihen käsiksi millään työkalulla ja öljyn mittatikkukin osuu vielä juuri samaan linjaan sen kanssa. Jos sinne momenttiavain pitäisi mahtua niin en oikeasti näe muuta ratkaisua kuin imusarjan irrottaminen ja senkin jälkeen joutuu vielä öljyn mittatikkua taiteilemaan sivulle.

Kertokaa nyt olenko aivan hakoteillä vai pystyykö sen vaihtamaan jotenkin muuten? Tasan kaksi tuntia tappelin sen kanssa tänään. Räikkätoimisen kiintoavaimen sain pultin päähän laitettua mutta kääntämään en päässyt milliäkään. Hyvät neuvot olisivat tarpeen.
MB E250 cdi

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #5 : 18.07.2017, 19:17:18 »
Asiasta mitään tietämättä tulee mieleen 3-5 jatkovartta peräkkäin. Näin vanha hovimekaanikkoni aikoinaan hoiti joitakin hommia Simca 1100:n kanssa ;)

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Tärinä tyhjäkäynnillä
« Vastaus #6 : 18.07.2017, 19:30:20 »
Olisikin Simca ja konehuoneessa puoli metriä tilaa joka suuntaan. ;) Mutta tuossa 406 ei mahdu kääntämään edes sitä pelkkää avainta, saatika jatkovarren kanssa. Jos öljyn mittatikun putken saisi irti niin sitten saattaisi onnistua. En vain tiedä miten sen saa pois tai pystyykö ylipäätään irrottamaan. En käsitä myöskään miten momenttiavain mahtuu tuonne ellei jotain pura pois tieltä. Kokeilin edestä katsottuna vasemmalta alaviistosta, mutta avain ei mahdu kääntymään ja sama juttu oikealta huohotinputkien alta.
MB E250 cdi