Kauhiasti on kaikkea muuta tarinaa tässä topicissa suunnilleen lankomiesten Ladoista maapallonkiertäjämersuihin saakka, joten palataanpas hetkiseksi ihan aiheeseen, eli THP-moottoriin. Seuraavana tarinani omistamastani 508 SW THP 156 -11 autosta. Ajopeli tuli minulle 96tkm ajettuna, jolloin havaittavissa oli jo pientä nykimistä. Tietoinen riski joka laukesi.
88tkm 9/15 jakoketju II hilppeineen (Tämä tehty edelliselle omistajalle takuuseen)
111tkm 10/16 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, no more goodwill)
139tkm 4/17 jakoketju III hilppeineen (omaan piikkiin, uusimman tyypin ketju öljyreijillä)
141tkm 5/17 imukanavien ja imuventtiilien puhdistus (omaan piikkiin, there´s no goodwill around, hämmästyttävän lyhyt väli edellisestä puhdistuksesta mutta kunnon kakut oli jo)
147tkm 7/17 turbon lisävesipumppu (OEM-pumppu maailmalta oli aika paljon edullisempi kuin marmorin pyynti...)
Tällä hetkellä vikaa ilmoittelee myös öljypumpun jumissa olevan paineenalennin, mutta sitä ei tarvitse korjata, sillä ei täydestä öljynpaineesta haittaa ole eikä kyseessä ole päästöihin vaikuttava vika (=ei huomioida katsastuksessa). Tyyppivikoja on siis moottorissa keskimäärin neljä (ketju, kanavat, korkeapainepumppu ja öljypumpun säädin) ja niistä minulla on nyt jo kolme. Katsotaan missä vaiheessa korkeapainepumpun kanssa päästään hommiin. Knok knok...
Joku tuossa aikaisemmin kommentoikin, että nykiminen johtuu lähes poikkeuksetta korkeapainepumpun tiivisteiden pettämisestä tai sitten imukanavien imuventtiilien karstoittumisesta. Asia on sekä kokemukseni että kokeneen THP-mekaanikon ammatillisen kokemuksen perusteella juuri näin. Kahdesti tehdyn imukanavien puhdistusoperaation ja yhden ketjunvaihdon kokemuksella ketjun venyminen ei oireile nykimisenä, eikä toisaalta ketjun vaihto vaikuta karstoittumisen aiheuttamaan nykimiseen millään tavalla. Myöskään moottorinohjaussoftalla tai muulla maasähkölaahaimilla ei nykimistä poisteta. Ketjun venyminen voi vaikuttaa karstoittumisen nopeuteen, mikäli ketju venyy niin paljon että se alkaa vaikuttaa ventiilien ajoitukseen. Perusongelmaan ei vain ole mitään ratkaisua olemassa, sillä varsinaisen oikean EGR:n puuttumisen vuoksi pakokaasujen kierrätykseen imukanavissa ei ole mahdollista vaikuttaa.
Tämä kirjoitus ei ole itkemistä eikä kannustusta paalaamaan kaikki THP:t, vaikka sellainen kieltämättä on käynyt mielessäkin. Kuhan tässä summailen, että normaali käyttäjä ei voi vaikuttaa näihin vikoihin oikeastaan millään tavalla. Itselläni ei ole vaihtoehtona laittaa vehjettä kiertoon, häviäisin siinä nyt enemmän kuin ajamalla edelleen itse. Kone ei huohota, kuluta öljyä ja turbon ilmaputket ovat täysin kuivat. Kone on siis edelleen mekaniikaltaan niin terve, kuin se uudella ketjulla ja puhalletuilla kanavilla vain voi olla. Eikä ole valittamista käyttöominaisuuksissakaan tällä hetkellä. Onneksi talouden toisessa autossa on selvitty vähän vähemmillä lisämausteilla.
Vähän pitkäksi menee postaus, mutta päivitetäänpä hiukan kokemuksia.
Jotain vielä selvittämätöntä ongelmaa vehkeessä taas on. Aikaisemmin mainitut korjaustoimenpiteet eivät täysin poistaneet nykimistä ja rykimistä. Parikymmentätuhatta kilometriä meni kohtuullisesti, vaikka hermonpäätä kutkutteli koko ajan se, että auto ei edelleenkään toimi niin kuin on tarkoitettu. Talven päästyä alueelle alkoivat ongelmat pahenemaan. Kylmänä varsinkin nykiminen ja rykiminen alkoi olla aikamoista ja loppujen lopuksi alkoi tulla limp modeen menemistä ja vauhdin hyytymistä toistuvasti. Oireisiin liittyviä vikakoodeja ei ensimmäisellä lukukerralla löytynyt, mutta sivukaupalla kaikkea muuta. Vahva epäilys oireiden perusteella kuitenkin oli, että korkeapainepumpusta voisi olla kyse. Kaikkea muuta olikin jo pariin kertaan korjattu... Eipä muuta kuin pumppu tilaukseen germaaniasta ja vaihtoaika varaukseen. Eli...
175tkm 1/2018 korkeapainepumpun vaihto (OEM- pumppu Saksasta, vaihtotyö merkkiliikkeessä)
Ja - tadaa - Mikään ei muuttunut. Eli samat vaivat jatkuvat. Ja nyt on sitten kaikkia thp:n käyntiin vaikuttavia tyyppivikoja korjattu ja edelleen rykii ja nykii. Menin sitten vähän jo epätoivon puolelle ja tilasin uudet puolat, kun se alkaa olla turbon ohella ainoa mitä ei ole vielä korjattu tai uusittu ja se ei ole mahdottoman kallis juttu. Jännityksellä odotan mikä on vaikutus, vaihdan tikut koneeseen kunhan pakkaset vähän hellittävät. Onneksi helppo homma, kun ei tarvitse purkaa mitään tieltä pois. Olen pian aika kokenut näiden ongelmien kanssa ja valitettavasti mitta on sen verran täynnä ja lompakko tästä korjausilotulituksesta tyhjä, että kun tuosta eroon pääsen, en enää Pösöihin koske. En edes siitä huolimatta, että parhaimmat minulla aikaisemmin olleet autot ovat olleet Pösöjä. Näin se vaan menee, kun kamelin selkä vihdoin katkeaa.