Kirjoittaja Aihe: 508 - Takajarrupalojen vaihto  (Luettu 6396 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hase

  • Vieras
508 - Takajarrupalojen vaihto
« : 07.04.2015, 22:35:03 »
Auto: 2011 508 1,6 THP Allure.

Autossa on sähköinen käsijarru. Onko kukaan vaihtanut vastaavaan takajarrupaloja? Onnistuuko tee-se-itse periaatteella vai vaatiiko erikoistyökaluja.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #1 : 14.04.2015, 23:00:51 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

Minulla on sama kysymys -sähköinen käsijarru- voiko palat vaihtaa kotikonstein?

Onko tässä mallissa kahta erilaista jarrulevyä - 304 ja 290 mm halkaisijaltaan ja vastaavasti niihin 123,0  tai 103,7 mm leveät palat?

Onko jonkin tietyn merkkisistä paloista kokemusta?  Bölk oli alle puoleen hintaan tarjouksessa 21 euroa sarja taakse ja Textar 44 euroa sarja eteen (huhtikuu -15).

Kyselee,

Jukka P.

MikkoB

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #2 : 15.04.2015, 00:02:25 »
Auto: 2009 3008 2,0 HDi 150 FAP Sport (220 000 km).

Kyseisestä mallista ei ole kokemusta, mutta omassa 3008:ssa on myös sähkötoiminen käsijarru ja takajarrupalojen vaihto onnistui yhtä helposti kuin vanhoissakin Pösöissä. Vapautti vain käsijarrun sammuttamisen jälkeen. Eli virrat päälle, jalka jarrupolkimelle, vivusta jarru pois päältä ja virrat pois. Alkaa huutamaan varoitusääntä ja kojetaulussa lukee jotakin "Handbrake is off" tai vastaavaa. Toinen vaihtoehto on ottaa automaattinen käsijarru pois päältä valikosta ja jättää sen vain laittamatta päälle. Sitten vain jarrupalat vaihtoon, yhtä helposti kuin aina ennenkin.

Itseäkin jännitti aluksi, kuinkahan onnistuu itse ja vaatiiko erikoisavaimia tms., mutta niin vain ranskalaiset ovat pitäneet homman yksinkertaisena ja omistajille halpana. Arvostan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #3 : 15.04.2015, 01:01:29 »
Auto: 508 2,0 HDI 163 SW Allure

Minulla on sama kysymys -sähköinen käsijarru- voiko palat vaihtaa kotikonstein?

Onko tässä mallissa kahta erilaista jarrulevyä - 304 ja 290 mm halkaisijaltaan ja vastaavasti niihin 123,0  tai 103,7 mm leveät palat?

Onko jonkin tietyn merkkisistä paloista kokemusta?  Bölk oli alle puoleen hintaan tarjouksessa 21 euroa sarja taakse ja Textar 44 euroa sarja eteen (huhtikuu -15).

Merkkiliikkeestä alkuperäisosana jarrupalat huhti-toukokuussa -20 %.

Taakse on vain yhtä jarrulevyn kokoa (290 mm) ja takapalojen varaosanumero on 4254.A8, hinta marmorilla 67 €.

Etulevyt voivat olla 283 mm, 304 mm tai 340 mm. Paloissa on lisäksi eroa sen mukaan onko auto valmistettu ennen 31.10.2011 vai ei. Suomeen virallisen maahantuojan kautta tuoduissa HDI 163:ssa pitäisi kaikissa olla 304 mm levyt edessä ja jarrupalat siten varaosanumerolla 16 101 037 80 (120 €), paitsi ennen 31.10.2011 valmistetuissa (DAM/RPO < 12775) varaosanumero on 4254.A7 (104 €).

Hase

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #4 : 15.04.2015, 21:06:33 »
Tutkivan journalismin tuloksena; ymmärtääkseni sähköisen käsijarrun käyttöyksiköstä on normaali vaijerivälitys jarrusatuloille jolloin käsijarrun vapauttamisen jälkeen, mikä onnistuu 508'ssa auton säätimistä, on tämä prosessi kuten manuaalisella käsijarrulla olevassa autossa.

Vielä en tiedä, mutta tutkin, pitääkö männät kiertää sisään vai voiko ne painaa puristimella.  Jotkut tarvikemyyjät myyvät samaa takapalaa myös esim. Volvoon ja Opel'iin joista ainakin Volvon foorumeilla sanotaan että männät voi puristaa.  307:ssä männät kierretään sisään joten molemmista työtavoista on kokemusta.

Motonet myös myy nykyään takapaloja, joten kun haen tilaamani palat, pyrin vertaamaan miten eroavat C5:n paloista, jotka myös joissain listoissa ovat "samoja" paloja, mutta ei kaikkialla. Ensi viikolla tarkoitus vaihtaa joten palaan asiaan jollei joku sitä ennen ehdi kirjaamaan työohjetta.

MikkoB

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #5 : 15.04.2015, 23:20:56 »
Korjauksena vielä ylempään viestiin, 307:ssa etujarrumäntä puristetaan sisään ja takajarrumäntä kierretään. Muistaakseni 3008:ssani on takajarruissa myös kierrettävä mäntä ja edessä puristettava. 508:sta ei ole kokemusta, mutta ei nyt luulisi kovin suurta eroa olevan. BMW:ltä hakivat oppia alustaratkaisuihin(nivelet jne.), mutta jarrutekniikka on tod.näk. "tuttu Peugeotista"(Lucas/Bosch).

Hase

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #6 : 19.04.2015, 13:02:47 »
Takajarrupalat on vaihdettu seuraavin stepein. 
# Käsijarru kytketään irti, tein tämän ratissa olevalla ohjaimella.
# Auto ylös & pyörä irti
# Irrotetaan jarrusatulan etuosassa oleva tukijousi
# Jarrusatulan kaksi kuusiokoloruuvia irti ja satula jakautuu kahdeksi kappaleeksi.
# Jarrunestesylinterin korkki auki jotta neste mäntiä sisään KIERTÄESSÄ pääse virtaamaan takaisin ja tarvittaessa vuotamaan yli.
# Kierretään mäntä sisään - itse hain tähän työkalun Biltemasta (19-1424)
# Otetaan vanhat palat pois ja laitetaan uudet palat paikalleen
# Kasataan satula ja kiristetään kuusiokoloruuvit sopivaan tiukkuuteen.
# Asennetaan tukijousi paikalleen
# Pyörä kiinni ja auto alas tunkilta
# Sama toiselle puolelle autoa.
# Säädetään käsijarru toimimaan kuten aiemmin.
Suhteellisen yksinkertainen perushomma.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #7 : 20.04.2015, 21:52:15 »
Hasen ohje hipoi täydellisyyttä, kiitos.

Lisäksi putsasin vielä palan ja satulan liittymäkohdan ja laitoin siihen kuparitahnaa.  Käyttääkö joku tervaa kuparitahnan sijaan?

Jukka P.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #8 : 21.04.2015, 16:29:38 »
Liukutappeihin myös liukkaria.
Peugeot 3008 hybrid

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #9 : 21.07.2015, 17:42:49 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 163 FAP Allure (käyttöönotto 21.10.2011).

Osaakohan kukaan sanoa, että millaset avaimet ja koot tarvitaan kumpaankin päähän autoa, kun paloja ja levyjä vaihdetaan? Torxia, kuusiokoloa? Levyt on kiinni ristipäällä.

Selviäisikö helpommin täältä kuin ikänäön vaivaamilla silmillä tihrustaen, päällään pyöräkotelossa rymyten..?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #10 : 21.07.2015, 19:44:52 »
Tällainen ohje tuli vastaan, kun aiemmin etsin ohjeita jarrujen huoltoon. Murre on vähän vaikeasti taittuvaa ainakin itselleni, mutta Googlen kääntämänä englanniksi aloin saada jo tolkkua tuosta.

Etupäähän vastaava ohje: ranskaksi ja käännettynä englanniksi Googlella.

Pyöränmutteriavaimen lisäksi tarvittiin talttameisseli ja 7 mm kuusiokoloavain. Itselläni ei jälkimmäistä hyllystä löytynyt, mutta torx-sarjassa oli sopivan kokoinen avain. Ainakin edessä tuosta jousilevystä kannattaa pitää jollain kiinni, muuten se lentää, kun sen kampeaa irti.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2015, 19:56:31 kirjoittanut Penguin »

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #11 : 06.08.2015, 15:18:19 »
Kiitoksia kullekin vinkeistä. Vaihdettu autoon ympäriinsä kaikki levyt ja palat. Kävi näppärästi, Pösö on todellakin pitänyt homman helppona. Aikaakan ei tainnut mennä kolmea tuntia, kun kaikessa rauhassa pihalla puuhasteli.

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #12 : 06.08.2015, 18:38:52 »
Paljonko oli muuten levyillä ajettu,ostitko auton uutena?

Kyllä uutena auton ostin. Levyt ja palat olivat alkuperäiset, niillä oli ajettu 164.000km. Paloissa oli jäljellä noin 20-25% ja levyissä oli huollon mukaan alarajaan matkaa 1-1.5mm.

Ajan pääasiassa suoria tietä taajamien ulkopuolella, joten jarrut ovat aika vähällä käytöllä, ilmeisesti.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 508 - Takajarrupalojen vaihto
« Vastaus #13 : 06.08.2015, 18:43:43 »
Ihan hyvin nuo sitten kesti,on niitä vaiheltu pienemmälläkin kilometrilukemilla.