Kirjoittaja Aihe: 206 - Jäähdytysnestevuoto  (Luettu 4231 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Andylee

  • Vieras
206 - Jäähdytysnestevuoto
« : 04.06.2015, 10:40:45 »
Auto: 2005 206 1,4.

Moi! Eilen Pösö pudotti jäähdytysnesteet parkkiruutuun ajon päätteeksi. Paisuntasäiliö sihisi ja porisi samalla vihasesti. Onko muilla vastaavia mukavia kokemuksia? Vika kannen tiivisteissä vai mahdollisesti sähkövika tai jotain? Ja pystyykö itse vaihtamaan vai liikkeeseen ja onko mitään hajua, mitä maksaa? Uusi tuttavuus tämä auto.

gixxer

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #1 : 18.06.2015, 20:20:50 »
Tais keittää, tuliko katsottua mitä lämmöt näytti?

Kerppu

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #2 : 28.10.2017, 18:01:21 »
Auto: 2009 206+ 1,4.

Auto hukkaa nestettä ja pitkän hakemisen jälkeen (vuoto näkyy vain heti kylmäkäynnistyksen jälkeen) paikallistin vuodon moottorin taakse. Apumiehen puolella on melkein moottorin päädyssä, juuri vetoakselin yläpuolella  sellainen vähän tupakkiaskia pienempi, neliön muotoinen mötikkä. Mötikässä teksti AUT. Tuosta mötikästä lähtee jatke suoraan alaspäin ja tuossa jatkeessa on lovi vetoakselille. mötikkä on melkoisen hankalassa paikassa, kun sitä ei pääse katselemaankaan, kuin peilillä, mutta irtihän se pitää ottaa, että saa vuodon korjattua.

Kysymys kuuluu, että mikähän ihmeen mötikkä tuo on, kun se on kiinni vesitilassa ja mitähän muuta sen mukana irtoaa, tai joutuu irrottamaan.

TEMP_ARKISTOON

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #3 : 29.10.2017, 08:11:16 »
Hei. Tervetuloa foorumille. Olisiko se vesipumppu. Jos ei ole tuo, niin katsotaan lisää. Vesipumpun irroitus vaatii jakopään aukaisun. Jos hihnan vaihto kohta ajankohtainen, niin se menee sitten samalla.
EDIT. Pystytkö paikallistamaan vuodon tarkemmin? Voisiko olla letkun liitos pumppuun tai O-rengas tuossa takana?
« Viimeksi muokattu: 29.10.2017, 08:20:18 kirjoittanut juku »
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Kerppu

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #4 : 29.10.2017, 09:51:40 »
Kiitos vastauksesta. Vika paikallistui sitten vesipumppuun. Valui niin ovelasti, etten meinannut löytää. Autoon on vaihdettu syyskuun puolivälissä jakopään remmi ja uusi vesipumppu, joten käännyn luottamuksella työn tehneen (onneksi ison) huoltofirman puoleen ja delegoin remontin sinne.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #5 : 29.10.2017, 12:28:46 »
Auto: 2006 206 1,4 Trendy (8-ventt).

Voisin kaapata tämän ketjun, kun on vähän samantapaista oireilua omassa autossani. Jäähdytysnestettä häviää ikäänkuin satunnaisesti. 6 kk sitten tehtiin jakopää, ja uusittiin samalla vesipumppu. Tämän jälkeen kaikki toimi hienosti, enkä enää kesällä enää edes vaivautunut tarkistamaan jäähdytysnesteen tasoa. Alkusyksystä kuitenkin huomasin että paisuntasäiliö oli tyhjä (vähän ennen sitä eräs asentaja oli huomauttanut pienestä määrästä öljyä paisuntasäiliössä). Säiliö oli sisältä likainen ja musta, joten otin sen irti, pesin sen, ja takas, jonka jälkee täydensin nestettä min ja max merkin puoliväliin. Ajelin, ja tarkkailin, eikä taso laskenut, ja neste pysyi puhtaana. Täsä vaihetta kesti ehkä 600 km. Sitten säiliö oli yhtäkkiä taas tyhjä. Litran verran siihen meni nestettä, että taso oli oikeassa kohtaa. 600 km ja pari viikkoa siis meni ilman ongelmia, sitten ehkä parin sadan km ja pairin päivän aikana nestettä oli taas kadonnut reippaasti. Nyt tarkkailu jatkuu, kun tänään pitäisi reilut kolmesataa kilsaa ajella.

Lämmöt pysyttelee tasaisesti siinä 80 asteessa, eikä kone ole kertaakaan ylikuumentunut. Nestettä ei myöskään onneksi näytä menevän öljyn sekaan. Tikusta katsottuna näyttää täysin normaalilta; taso ei ole muuttunut sitten viime öljynvaihdon 6 kk sitten, ja öljy näyttää normaalilta; ei vaahtoa eikä mitään maitokahvin väristä litkua. Öljykorkistakaan ei näy mitään hälyttävää; korkeintaan minimaalinen määrä tiivistynyttä kosteutta lyhyiden ajojen jälkeen, ei mitään "majoneesia".

Mistä voi siis johtua tällainen "satunnainen" nesteen katoaminen? Voiko ulkolämpötila jotenkin vaikuttaa?

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #6 : 31.10.2017, 15:54:01 »
Hieman aiheeseen liittyen; oletteko uskaltautuneet kokeilemaan näitä jäähdyttimen paikkausaineita? Eri keskustelufoorumeilla olen hieman lueskellut, ja löytyyhän näitä varoituksia että "älä missään nimessä käytä, kennot menee tukkoon", mutta todelliset käyttökokemukset taas osoittaa että kyllä niillä on saatu pienempiä vuotoja tukittua, ilman haittavaikutuksia. Appiukko, joka on eläköitynyt korjaamopäällikkö, kertoi kanssa käyttäneensä motonetin nestemäistä jäähdyttimen paikkausainetta onnistuneesti nestettä vuotavaan Citikka C3:een.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #7 : 31.10.2017, 16:57:38 »
Kokemusta ei ole, mutta muistelen lukeneeni, että niiden toimintaperiaatteesseen kuuluu hyytyä ilman vaikutuksesta eli siis vuotokohdassa. Näin ollen kennolle ei periaatteessa pitäisi mitään tapahtua, mutta kun ne kennot pakkaavat tukkeutumaan muutenkin :-\

zakkeus

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #8 : 31.10.2017, 17:32:06 »
Nestemäinen vuotojenkorjausaine (nimeä en muista) on toiminut hyvin ainakin mersussa, siinä oli melko runsas vuoto lämppärin kennossa, eikä tukkeutumista ole tullut 8v aikana. Auto on mun siskolla. Samoin niinkin merkillinen kuin sylinterikannen hiushalkeama korjaantui, siis  samalla aineella. Kolme vuotta kaveri sillä ajoi ja myi auton pois edelleen ajokunnossa.
Se, että sylinterikannen halkeama korjaantuu paikkausnesteellä, tuntuu oudolta, mutta näin on ja silloinen omistaja oli autoasentaja, päätti vaan kokeilla ennekuin teki kansirempan, ja hyvin pelitti.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #9 : 31.10.2017, 19:22:26 »
Mitenköhän sen aineen lisäys kannattaa tehdä ihan noin käytännössä, kun paisuntasäiliöön sitä kuulemma ei saisi laittaa (monet kuulemma kyllä tehneet sitäkin ilman ongelmia)? Ennen vanhaan autoissa oli korkki syylärin päällä, mutta ei enää. Täytyykö yläletku irrottaa kennosta, ja sitä kautta lisätä aine? Lisätäänkö aine sitten siihen letkuun, vai täytyykö se yrittää saada kaadettua itse syyläriin? Entä mihin mahtuu aine, jos jäähdytysjärjestelmä on jo täynnä nestettä? Ja eikös siinä ole ilmiselvä palovamman vaara, jos letkun irrottaa moottorin ollessa kuuma? Varmaan kannattaa ainakin avata paisuntasäiliön korkki, ettei kuuma neste paineen takia roiskahda naamalle. Vastatkaa mun tyhmiin kysymyksiin :)

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #10 : 01.11.2017, 20:09:02 »
No, sain nyt paikkausnesteen sähellettyä sinne jäähdytysjärjestelmään. Kuumuus ei ollut ongelma hanskojen ansiosta, mutta kun en meinannut saada ainetta mahtumaan koneeseen, niin meni vähän kikkailuksi. Yläletku irti, jolloin syyläristä valuu ehkä reilu litra pihalle. Nosta letkun pää mahdollisimman ylös, niin että siihen tulee mahdollisimman paljon tyhjää. Paikkausnestettä letkuun sen verran kun mahtuu, ja letku nopeasti kiinni syyläriin, että mahdollisimman vähän lisätystä nesteestä ehtii valua pihalle. Moottori hetkeksi käyntiin, että neste kiertää ja sekoittuu järjestelmään. Toista sama vaihe niin monta kertaa, että saa koko pullon tyhjäksi. Sitten ajoa, lämmitys päällä. Saa nähdä loppuuko nesteen katoaminen.