Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa  (Luettu 3205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Vieras
3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« : 04.07.2015, 12:49:29 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120 (34 000 km).

Keväällä huhti-toukokuun vaihteessa tuli hankittua Goodyearin 225/50 17" kesärenkaat. Renkailla on nyt ajettu reilut 3000 km ja ratti tärisee melkoisesti motarilla 120 km/ vauhdissa. Alemmissa nopeuksissa tärinää ei juurikaan huomaa. Kuuluuko rengas parissa kuukaudessa ja reilun 3000 km:n ajossa jo niin paljon, ettei tasapainotus enää toimi kuten uudessa renkaassa? Vai onko jokin pallonivel jo väljä näillä kilometreillä? Voiko 13 kg:n momentti Pösön alkuperäis aluvanteelle tehdä vanteesta kieron jos tuo 10 kg on tehtaan suositus momentti? Rengasliikkeessä kun asentaja kertoi kiristäneensä kaikki pyörät tähän momenttiin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #1 : 04.07.2015, 13:17:41 »
En usko, että vielä noin pieni suositellun kiristysmomentin ylitys vahingoittaisi vanteita (tai pyörännapaa). Sen sijaan kannattaa aluksi käydä läpi kaikki pyöränpultit siltä varalta, että ovat päässeet (selvästi) löystymään. Sen jälkeen ongelman selvittelyä lienee helpointa jatkaa käymällä ko. rengasliikkeessä tarkistuttamassa renkaat/vanteet ja tarvittaessa tasapainottamassa uudelleen? Samalla selviäisi mahdollinen renkaiden vaurio, jonka takuu korvaisi. 3000 km:n ei pitäisi vaikuttaa renkaisiin niin, että ne vaatisivat uudelleen tasapainotusta.

Toki, jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittää, niin voihan renkaiden vaikutusta testata itsekin vaihtamalla niitä yksitellen vararenkaaseen (jos autossa sellainen on ja se on moottoritieajoon soveltuva) tai talvirenkaisiin (jos ovat kitkarenkaat).

Myös rengaspaineet on syytä tarkistaa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #2 : 04.07.2015, 15:51:05 »
Voi olla, että ei ole tasapainotus onnistunut. Voi olla joku 5...15g heittoa tai enemmän.
Peugeot 3008 hybrid

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #3 : 05.07.2015, 22:10:31 »
Ainakin tähän asti ovat pysyneet momentissa eli n. 11 kg. Voisinhan nuo tietysti tarkistaakkin vielä uudestaan. Painot on aluvanteessa kiinni liimaamalla. Rengasliikkeen edustaja kertoi että jos irtoavat, tekevät sen 2 vrk:n sisällä asennuksesta, tuon jälkeen painojen "ei pitäisi enää irrota vanteesta". No pesin molemmat aluvanteet edestä. Tarkistin rengaspaineet Bilteman digitaalisella painemittarilla.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Pyorat-ja-vanteet/Rengaspainemittari-2000028530/

Noin kymmennys oli ylipainetta eturenkaissa, myös takarenkaissakin. Pesun jälkeen testiajo motarilla (paine nyt eturengaissa 2,4 bar) ja ravistus ei ollut enää niin kova kuin aiemmin oli ollut. Volvon vanteet kuulemma työllistävät eniten rengasliikkeissä, niihin kertyy helposti 30-40 g kuraa sisäpinnalle, joka sitten laittaa myös ratin tärisemään. No omissa etuvanteissa jotka siis pesin, ei ollut kuin hieman jarrupölyä, joka tuskin olisi punnittavissa edes ruutivaa'alla  ;) Lapin reissu olisi edessä viikon sisällä, joten kait tästä pitää ehtiä vielä rengasliikkeessäkin sitä ennen käydä. Ajoa tullee reilun 2000 km:n verran.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2015, 22:21:29 kirjoittanut TKI »

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #4 : 06.07.2015, 20:05:35 »
Tänään tarkistin etupyörien pultit. Olivat kaikki n.11 kg:n momentissaan. Tarkistin myös takapyörien pultit ja niitä sai kiristää hieman tuohon 11 kg:n momenttiin. Koeajo motarilla 120-130 km/h nopeudessa ei aiheuttanut enää tärinää rattiin? Mistä mahtoi sitten johtua, ettei tärinää ollut nyt havaittavissa? Silloin oli sadetta, kun tärinää oli enemmän havaittavissa. Mystinen juttu kaikinpuolin.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #5 : 06.07.2015, 22:41:58 »
Onko auto seissyt pitkään ennen ajoja jolloin tärisyttänyt? Kaverilla tärisi GY:t kun oli seissyt kauemmin, itselläni ei vastaavia kokemuksia GY:llä silti.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #6 : 07.07.2015, 13:05:52 »
Ei ole seissyt, ajoa on ollut päivittäin useita kertoja.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #7 : 14.09.2015, 22:32:36 »
Vihdoin viimein tuli vaihdettua renkaat edestä taakse ja takaa sitten eteen. Ravistus loppui samantien, eli kyllä jotain on ollut pielessä ihan alusta lähtien.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #8 : 16.09.2015, 15:28:59 »
Sekä vanteen reunaan naputeltuja painoja, että tarralla kiinnitettäviä painoja irtoaa vanteesta. Asiallinen rengasliike hoitaa kyllä uuden tasapainotuksen veloituksetta ostokesän ajan, jos ratti täristää. Minulla 508:n vakiovanteessa ei rengasliike saanut pysymään toisellakaan kerralla vasaralla naputeltavia painoja, vaihtoivat tarrallisiin ja nyt on hyvä .... Jukka P.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Ohjauspyörä tärisee ajossa
« Vastaus #9 : 01.10.2015, 13:04:41 »
Tänään sain aikaiseksi sen verran että kävin tuossa rengasliikkeessä kertomassa tehdyistä havainnoista koskien näitä kesärenkaita. Homma meni kivasti ja tasapainottivat kaikki 4 vannetta uudestaan. Suurimmat heitot olivat siinä 30-35 grammaa per vanne, joten ei ihme jos tekohampaat putoaa motarilla suusta. 3 baria kertoivat laittaneensa painetta renkaisiin, mikä on kyllä reilusti liikaa tuolle 225/50 R 17 renkaalle. Täytyy käydä huoltsikalla pudottamassa tuonne 2,4-2,5 barin pintaan.