Auto: 2004 807 2,0 SR (EW10J4, RFN).
Autoni on vastustanut ilmasto-olosuhteidemme rasitusta jo 11 vuoden ajan varsin hyvin, mutta nyt alkaisi olla aika ottaa kiinni ruostepaikat, jos korin aikoo vielä pelastaa...
Näkökannasta riippuen joko tyylikäs tai järjetön (tai vähän molempia) nykytrendi jättää roiskeläpät pois jo suunnittelupöydällä alkaa näkyä etupyörien takana:
Näin vanhemman auton omistajana katselisin ihan mielelläni roiskeläppiä omassa autossani, jos ne estävät tuollaisen kukkimisen. Tuon aion ennen seuraavaa talvea hioa, fosforihapottaa, maalata/kiveniskumassata ja kiinnittää jonkinlaiset mahdollisimman isot roiskeläpät. Jos ei mallikohtaisia löydy niin sitten jotkut yleismalliset.
Auton pohja on muuten oikein hyvän näköinen, mutta tuollaisia kukintoja alkaa löytyä parista paikasta:
Onkohan odotettavissa akuuttia leviämistä vai kestääkö tuollaisena pitemmänkin aikaa?
Apurunko on tukevasti pintaruosteessa, ihan heti ei taida puhki mennä - maksaako vaivaa suojata paremmin? Kotelosuojaa ruiskutin samalla kun puuhastelin muuta tuolla auton etuosassa:
Tuollaiselta pohja pääasiassa näyttää, lisäsuojauksia ei tietääkseni ole koskaan tehty:
Bensatankin kiinnitysraudat myös tukevassa pintaruosteessa.
Pahiten ruostunut paikka on vetokoukku:
Takaosassa muuten siistiä, varapyörän (joka puuttuu kuvista) alla on ruskeaa kohdissa, joissa pyörä on hieroutunut koria vasten.
Edessä "iskaritornit" vaatisivat toimenpiteitä ennen ruton isompaa leviämistä:
Kynnyskotelot ovat kovalla rasituksella liukuovien alatiivisteen kohdilta:
Pahiten ulospäin näkyvät ruosteet alkavat puskea esiin ovista:
Maali kuluu pois ovien reunoista ja ruostuminen alkaa.
Sitten muutamat kohdat missä ei maali/pinnoite meinaa kestää:
Etusiivet, takakyljet ja takaluukku ovat muovia, eipähän ruoste tartu. Ei kyllä valitettavasti maalikaan kunnolla. Onko tuo ainoastaan kosmeettinen haitta kuten epäilen? Jos näin on, niin saavat jäädäkin tuollaiseksi, ei tässä näyttelyautoa olla rakentamassa.
Tämä on tarkoitus ajaa paaliin asti, mihinkäs sitä hyvää vaihtamaan... Olisi kiva jos voisi jatkaa korin puolesta auton ikää, kun tekniikkakin tuntuu näissä kestävän kiitettävästi. Ulkonäöllä ei ole tässä mitään väliä, se on jo menetetty... Ja ammattimaiset fiksaukset voi unohtaa viimeistään siinä vaiheessa kun ottaa lompakon kätöseen ja hieroo sillä ottaluuta.