Kirjoittaja Aihe: 605 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 16788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Siwastaja

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 605 2,0 SRI (6BRFZ2/280, 260 000 km).

500 km sitten ilmeni muutamia pieniä teräviä nykäyksiä, moottorin varoitusvalo paloi nykäyksen jälkeen n. 5 s ja näitä nykäyksiä tuli 5 min sisään n. 10 kpl. Muuten toiminta erinomaista, talla pohjassa veti hyvin, ei ylimääräistä nyintää, ja nuokin loppuivat, ja 500 km ajoa täysin normaalisti perään. Muutamia sammutuksia ja starttejakin.

Seuraavana aamuna ei starttaa lainkaan, ei merkkiäkään. Ihan ekana vaihdoin sen sytytyksenohjauspalikan, kun varaosa on aina mukana, ei auttanut. Bensaa ei tullut, pumppu ei saa sähköä, mutta kun syötän pumpulle sähköä manuaalisesti, niin se hyrrää kivasti ja bensaa suihkuaa välistä, jos löystytän letkua, eli vika on luultavimmin jo releen ohjauspuolella. Kone ei kuitenkaan käynnisty, vaikka bensaa olisi tarjolla, eli pumpun ohjaus ei ole ainoa vika.

Luin vikakoodit: 13 ilman lämpötila-anturi ja 41 kampiakselin asentotunnistin, Pököteistä tietävä sanoi, että tuo 41 tulee melkein aina, vaikkei siinä olisi mitään vikaa. Nollasin koodit ja ne eivät tule uudestaan, mikä pistää epäilemään, että ne on jostain pidemmän ajan takaa, eivätkä välttämättä liity tähän ongelmaan.

Löysin pahoin palaneen releen ilmansuodatinboksin vieressä olevasta boksista, jossa kaksi relettä ja sulake. En tiedä, mikä rele se on, mutta vaihdoin uuteen, ei vaikutusta. Kaikki sulakkeet ok.

Perstuntumalta vaikuttaa siltä ikään kuin moottorinohjain luulisi jonkin olevan pahasti rikki niin, ettei se käynnistä bensapumppua eikä varmaan myöskään kipinää eikä suihkutusta, tosin kipinää enkä suihkutusta ole vielä tarkistanut, ne tsekkaan seuraavaksi, mutta jos joku olisi sattunut törmäämään juuri samaan vikaan...

Tiivistelmä:
- N. 10 kpl nopeita teräviä nykäyksiä, "K-valo" palaa aina 5 s, muuten ei mitään vikaa käynnissä.
- N. 500 km moitteetonta ajoa, sis. 2 starttia.
- Ei starttaa aamulla.
- Sytytyksenohjauspalikka kokeiltu vaihtaa.
- Vikakoodit 13 ja 41, mutta nollaamalla eivät tule takaisin.
- Bensapumppu ei käynnisty, mutta pumppu ok.
- Bensaa tulee, jos pumpun ohjauksen ohittaa, mutta ei silti starttaa.
- Palanut rele ilmansuodatinboksin vieressä vaihdettu.

Tekemättä:
- Kipinän tarkistus.
- Bensan suihkutuksen tarkistus.

Ratkaisu:

Nyt toimii. Hain Motonetistä uuden kampiakselin asentotunnistimen. Eli:

- Kampiakselin asentotunnistimen johto, liitin ja anturi itsessään rikki.
- Palanut rele mainitussa laatikossa.

Avasin huvikseni moottorinohjainlaatikonkin, mutta lähinnä omasta mielenkiinnosta. Ihan hauskaa kasari-ysärielektroniikkaa. Sitä ihmettelen, että vesi- tai edes pölytiivis tuo boksi ei ole ja piirilevykin on suojalakkaamaton. Ei sillä, täysin puhtaana on säilynyt, ylimääräinen muovilaatikko auttaa, vaikkei sekään ole tiivis.

nissa

  • Vieras
Kipinää tulee ja bensapumppu hörähtää vasta sitten, kun ohjausboksi saa signaalin kampiakselin asentotunnistimelta. Nyt tuota signaalia ei tule.

Benkku

  • Vieras
Pumppua pyöräytetään sytytysvirran kytkemisen jälkeen muutama sekunti, jos/kun tätä ei tapahdu lienee vika silloin sähkönsyötössä - reunaehtona ettei moottorinohjaimen pääteaste, joka releitä ohjaa ole palanut.

Sytytyskipinän puuttuminen startatessa viittaa myös tähän, toki voi olla kaksikin vikaa, kampikulma-anturi ja sähkönsyöttö.

Onko autossa virranjaotin sylinterinkannen päässä vaiko kaksoispuola?

Rele jonka vaihdoit, oliko se ilmansuodatinkotelon takana iskunvaimennintolpan kyljessä olevassa mustassa muovilaatikossa?

Siwastaja

  • Vieras
Jäähdytinnestettä oli vuotanut kampikulma-anturin liittimen päälle, liitin ja johdot oli hapettuneet ja eristeet hapertuneet rikki. Poistin pilaantunutta johtoa ja laitoin uudet liitännät, mutta ei korjaantunut auto sillä. Epäilen että anturikin on kärsinyt, mutta ei ole toista jolla kokeilla. Onko jollain visiota miten tämän anturin kuuluisi toimia, miten voisi testata? Kolme johtoa - suojavaippa, punainen ja vihreä - anturin puolella vihreä muuttuu valkoiseksi, muuten sama.

Mutta kun bensapumppu ei tosiaan pyörähdä lainkaan niin tuskinpa on ainoa vika.

Virranjakaja on sylinterikannen päässä ja puola erillisenä.

Kyllä, mainitussa laatikossa oleva rele. Fiilis sanoo että se saattaisi olla vaan jäähdytyspuhaltimeen liittyvä juttu. Jäähdytinpuhaltimen en muista tänä kesänä nimittäin käyneen... Ei kyllä ylikuumenemistakaan silti ole päässyt tapahtumaan. Ei se yleensä käykään, mutta yleensä muutaman kerran kesässä kuitenkin joissain tilanteissa.

Benkku

  • Vieras
Juu, eivät ole jäähdytytspuhaltimen releet kyseisessä rasiassa - vaan moottorinohjaimen, suuttimien ja sysytyspuolan käyttösähköjen. Rasian toinen rele on polttoainepumpun syöttö.

Autosi varustuksessa siis virranjaotin, joten kyseessä ei ole Motronic järjestelmä, vaan vanhempi.

Kampikulma-anturi on magneettikela-anturi eli johtimet ovat +, - ja suojavaippa (kytkentäkaaviosta löytyy pinnien merkitys)**. Anturi siis tuottaa sinimuotoisen jännitteen ferriittisen kappaleen lentäessä sen tunnistinpään ohitse.

**Johtimein +/- napaisuus todettavissa viemällä raudanapala anturin kärjen editse, jos jännite yleismittarilla mitaten heilahtaa ensin positiiviseksi ja edelleen negatiiviseksi ovat johtimet liitetty yleismittariin oikein ts. plus = plus. Päinvastaisessa tapauksessa mittarin plusjohtimeen liitetty anturijohdin on miinusjohdin.

Toisinsanoen ilman kytkentäkaaviota, johtimet joiden välillä on resistanssia ovat signaalijohtimet ja napaisuus selvitettävissä ylläolevalla menetelmällä. Kolmas tietty sitten häiriösuojavaippa.

Sytytysvirta kytkettynä, kannattaa mitata tuleeko sytytysmuuntajalle ja suuttimille käyttösähkö, jompikumpi suutinliittimen ja muuntajan liittimen navoista.

Siwastaja

  • Vieras
Anturin kunto epäilyttää, koska punaisen ja valkoisen johdon välillä yleismittarilla mitaten vaihtelee resistanssi 500-1000 kOhm. Jos siinä on todella kela, niin vaikka miten hienoa lankaa olisi niin ei sen yli satoja ohmeja pitäisi olla. Myös suojavaipan ja signaalijohtimien välillä on vaihteleva n. 500 - 1500 kOhm resistanssi.

Jos skoopin kytken punaisen tai valkoisen ja suojavaipan väliin, ja liikuttelen voimakasta magneettia edestä, niin kyllä sieltä 3-4 Vpeak-peak piikkejä tulee, mutta epäilyttää tämä kyllä nyt. Täytyy haalia käsiin varaosa ja kokeilla vaihtaa.

Anturi itsessäänhän on magneettinen ja tarttuu metalliesineisiin.

Kiitos reletiedosta, sepä selittää monta asiaa, tosin vaihdoin palaneen releen ja testasin toisenkin releen, ja ne toimivat. Tietysti on mahdollista, että rele palaessaan on polttanut sitä ajavan transistorin. Voisihan sitä avata moottorinohjainlaatikonkin. Olen siis elektroniikkasuunnittelija ja sähköhommat on selkeitä, mutta "automies" en ole laisinkaan joten yleisteknisellä intuitiolla mennään...

Benkku

  • Vieras
Anturin häirösuojajohtimesta ei pitäisi olla galvaanista yhteyttä kelan päihin, eli jos mitatatessa näyttää yhteyttä kelan johtimiin voi anturissa hyvinkin olla vikaa. Sama pätee kelan imbedansiin sen ei pitäisi muuttua mitatessa eli arvon 'heilumisen' voi aiheuttaa mittausliitännän huono kontakti tai kelan kääminnän eristyksen vika.

Anturin kelan imbedanssi ei ole kilo-ohmi luokkaa vaan satoja ohmeja nimellisarvo muistaakseni 860 ohm, toleranssi +/- joitakin kymmeniä ohmeja.

Mitä tulee relevian aiheuttamaan ohjaimen relettä maadoittavan päätteen palamiseen, niin hyvinkin mahdollista erityisesti jos relen kelaan indusoituneen energian purkava ns. 'avalanche' diodi releessä on palanut. Tällöin moottorinohjaimen relettä maadoittava trasnsistoripääte voi hyvinkin olla rikkoutunut.

Kytkentäkaaviot voi toki ladata serviceboxista pientä maksua vastaan, kenties merkkiliikkeestäkin saisi tarvittavat sivut maksua vastaan.

Benkku

  • Vieras
Avasin huvikseni moottorinohjainlaatikonkin, mutta lähinnä omasta mielenkiinnosta. Ihan hauskaa kasari-ysärielektroniikkaa. Sitä ihmettelen, että vesi- tai edes pölytiivis tuo boksi ei ole ja piirilevykin on suojalakkaamaton. Ei sillä, täysin puhtaana on säilynyt, ylimääräinen muovilaatikko auttaa, vaikkei sekään ole tiivis.

Siihen muovilaatikkoon tuodaan ajon aikana vallitsevaa ilmanlämpötilaa lämpimämpää ilmaa, jolla mahdollinen tiivistynyt kosteus poistuu. Sama toimii toisinpäinkin. Moottoritilan ollessa kuuma ohjainyksiköiden suojakotelon lämpötila alenee.

Mistäpä sinne toisaalta kosteutta pääsisi - pinnat kun hyvin vastakkain. Joissakin versioissa on vielä ohut nauhamainen tiivistekin kannen ja kotelon rajapinnassa.