Kirjoittaja Aihe: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)  (Luettu 3665 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« : 28.08.2015, 17:56:47 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107, 273 145 km).

Alko marjareissujen jälkeen röpöttämään ja laitan nuo nyt ensiavuksi kun nitkuu siitä liitoksesta ja edellinen laittanut jotkut venttillijouset, kun ei ole tiennyt että panta on kaheksan ja jousisarja tiivisteineen 23. Mutta miten päin tuo alumiininen lämmöneristysrikka tulee. Siinä on kupera ja tasainen puoli. Ja ei se kyllä mahdu jousikuppiin kuten varaosakuvassa on.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 18:08:07 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #1 : 28.08.2015, 20:10:36 »
Aikani pyörittelin niin löyty paikka. Oli tiukka laittaa kuppiin mutta kyllä se oli niin, kuin varaosakuvissa. Ja se rikan kuperuus tulee siihen peltikupin kuperuuteen.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #2 : 28.08.2015, 20:34:41 »
Lämmöneristysprikka tulee pakoputken laipan ja jousen väliin. Tarkoitus siis estää lämmönjohtuminen jouseen.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #3 : 28.08.2015, 20:44:28 »
Näihän se minäin sitä katoin. Mutta varaosakuvissa se tulee noin. Mitenhän lienee. Taitaa kuitenkin pultti kuumentua enemmän kuin putki sen tiivisteen taakse.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #4 : 29.08.2015, 21:51:31 »
Laitoin tiivistesarjaa paikoilleen ja seuraavat kysymykset nousivat mieleeni. Mihin paketissa olevat pitemmät pultit kuuluvat? Ja pitääkö pultin päähän olla sellainen voimakkaasti taivutettu silmukka-avain vai saako tavallisella kiintoavaimella kiinni, ja onko siinä tarpeeksi kantaa näkyvillä? Näppituntumalla se riittää.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #5 : 30.08.2015, 00:19:26 »
Pulttien pituus riippuu pakosarja/pakoputki yhdistelmästä. Tiivistesarja sisältää pultit eri vaihtoehtoja varten.

Ainakin 405 mallissa on riittänyt normaali kiintoavain ja räikkä yhdistelmä kiristäessä. Kireyshän tuossa joustossa on sopiva kun liitoksessa on mutterilla kiristetty kaikki löysät pois.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01


PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #7 : 30.08.2015, 08:36:54 »
Tuossa kuvassa alumiininen lämmoneristys aluslevy, tulis jousen alle. Varaosakuvassa se tulisi siihen kuppirikan alle. Mutta laippa on grafiititiivisteen takana ja lämpö johtusi siis pulttia pitkin jouseen mekaanisten kontaktien kautta. Äkkiä ajateltuna sen kuulu olla jousikupin alla. Ja mikä tuohon Photobucketin linkkin tuli, kun se toimi ja ei toimi? Ja onko siellä Ranskassa jo suomenkieleistä suunnitteluakin? Otsikkotaulusta puuttuu osasto ja sunnittelija ja muutamia muita materiaalitietoja. Miten lie päässyt sunnittelupäällikön ohi tuollainen raapustus? Ja Ranskassakin näemmä jo löytyy Motonetin varaosanumero suoraan. Lisäski sunnittelijalla on kirjoitusvirhekkin päässyt kuvaan. Lankometallinen kuuluisi olla Lankametallinen mitä ilmeisemmin. Joku BR on suunnitellut tuollaisen. Hämmentävä kokemus.

Siitä linkistä puuttui s.

http://s241.photobucket.com/user/205_Proje/media/Exhausttubetoheadermounting.gif.html
« Viimeksi muokattu: 30.08.2015, 09:01:25 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #8 : 30.08.2015, 13:59:39 »
Sain vaihdettua Pohjolan liikenteen tallissa, ja kyllä se voimakkaasti taivutettu silmukka-avain sopii paremmin. Katselin, että vanhemmissa pulteissa oli pitempi kanta ja taitaa olla eri kokoinenkin mitä äkkiä katoin. Taisi olla 11. Nämä oli kympin kummastakin päästä. Mutta pörinään oli selvä vikakin. Se oli vatkannut sivuille kolot tuohon tiivisteeseen, kun jousipainetta ei ollu riittävästi. Laition muuten sen pannan ensin niin, että pultti sojotti alaspäin ja sitten laitoin vielä uudemman kerran kuten varaosakuvastossa putlli alapuolelle, mikä ei ole oikein looginen äkkiseltään. Kun se kuormitus tulee ylös alas. Loppui se viimeinenkin pirinä. Nyt vain kuuluu sellainen pikkuräminä enää, mutta se tulee jo vaimentimen sisältä. Hakkasin pönttöä lommolle että se pahin räminä heittäisi. Huomattavan tukeva tuo alkuperäinen panta on niihin yleismallisiin kaksiosaisiin ja se nitkui ihan selvästi. Nyt on kuin yhtä puuta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #9 : 30.08.2015, 17:52:53 »
Tuossa kuvassa alumiininen lämmoneristys aluslevy, tulis jousen alle. Varaosakuvassa se tulisi siihen kuppirikan alle. Mutta laippa on grafiititiivisteen takana ja lämpö johtusi siis pulttia pitkin jouseen mekaanisten kontaktien kautta. Äkkiä ajateltuna sen kuulu olla jousikupin alla.

Linkki on kyllä toimiva ja suosittelen käyntiä optikolla 'sen lankometallisen' arvion suhteen, kuvassa lukee lankametallinen.

Mitä tulee lämmön johtumiseen osien lävitse niin, grafiittinen lämpöeristelevy kuuluu juurikin tuohon mihin se on kuvassa piirrettykin.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #10 : 03.09.2015, 20:59:12 »
Lämmöneristysprikka tulee pakoputken laipan ja jousen väliin. Tarkoitus siis estää lämmönjohtuminen jouseen.

Tästäkin näkyy oikea asennustapa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61731.msg266036#msg266036
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #11 : 04.09.2015, 07:52:11 »
Eihän se tee asennustavasta oikeaa jos sen joku tekee ja vaikka sitä kuinka täällä puhutaan. Luotan enemmän tuohon tehtaan kuvaan. Laippa on tiivisteen takana, kun taas jousen päähän tulee lämpö metall-.metalli  kosketuksen takaa.Olisko jollakin alkuperäinen asennus paikoillaan jotta voitaisiin todentaa. Toinen mitä ehdottaisin olisi, että jos olisi lämpökamera niin nähtäisiin se lämmön jakautuminen. Lisäksi tuo lämmäneristysrikka ei kyllä kauaa siellä jousen alla kestä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #12 : 04.09.2015, 11:34:43 »
Itse olen tuon asennustavan ensisijaisesti päätellyt siitä, miten ne osat niissä muutamissa autoissa, joihin ko. osat olen vaihtanut, ovat olleet (useimmissa) oletettavasti tehtaan jäljiltä. Lisäksi mielestäni käyttämäni asennustapa vaikuttaisi loogiselta. :-) Jos sen aluslevyn asentaisi jousen alapäähän mutteria vasten tulevan kuppimaisen aluslevyn sisälle, ei jousi enää pysyisi samalla tavallaan paikoillaan, koska se ei enää olisi kupin sisällä, vaan ulkoreunan tasolla. Toki paketti pysyisi kasassa noinkin.

Olet aivan oikeassa siinä, että esim. 406:n tapauksessa varaosakuvan mukaan aluslevy kuuluisi jousen alapäätä vasten:

406 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ko. varaosakuvassa on virhe, sillä kaikissa näkemissäni tapauksissa aluslevy on asennettu jousen yläpäätä vasten. Lisäksi tätä asennustapaa on käytetty myös joissakin muissa varaosakuvissa, joissa käytetään samoja osia. Esimerkiksi:

205 (2. mallisarja), INJECTION AND XU5JA AND XU9JA
309, PETROL AND XU engine AND CATALYST
605 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R
405 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4

Jotta asia ei olisi turhan yksinkertainen, on mm. 306:n kohdalla joidenkin XU-moottorien varaosakuviin piirretty lämpöä eristävä aluslevy 1712 28 kumpaankin päähän jousta (määräksi varaosaluettelo ilmoittaa silti yhden jousta kohden):

306 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R

Jotta asia olisi vieläkin monimutkaisempi, on mm. 306:n XU10J4RS-moottorin varaosakuviin piirretty tavallinen aluslevy kumpaankin päähän jousta, eikä lämpöä eristävää aluslevyä lainkaan:

306 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4RS

Kuitenkin osasarja on sama kuin muissakin autoissa käytetty eli sen mukana toimitetaan vain yksi lämpöeristävä aluslevy jousta kohden ja tavalliset aluslevyt 6946 77 pitää ostaa erikseen. Niitäkin varaosaluettelo ilmoittaa tarvittavan vain kaksi kappaletta, vaikka kuvan mukaan pitäisi tarvita neljä. Itse juuri vaihdoin ko. osat XU10J4RS-moottoriseen 2001 306 GTI-6:een ja todennäköisesti vielä tehtaan jäljiltä olevassa asennuksessa ei ollut käytetty lainkaan lämpöä eristäviä aluslevyjä, mutta sen sijaan siellä oli yksi tavallinen aluslevy jousta kohden (en nyt muista, oliko jousen ylä- vai alapäässä, mutta ei ainakaan varaosakuvan mukaisesti pultin kannan ja pakosarjaan kiinnittyvän holkin välissä). Jätin tuon tavallisen aluslevyn mielestäni tarpeettomana pois ja asensin lämpöä eristävän aluslevyn jousen yläpäätä vasten kuten aiemminkin muiden moottorien tapauksessa.

Yhteenvetona toteaisin, että varaosakuvien osasijoitteluun tai ilmoitettuun osatarpeeseen ei aina voi luottaa... Tietysti voi olla mahdollista, että tehdas on jostain syystä 406:n XU-moottorien kohdalla päätynyt asentamaan osat eri tavalla.
« Viimeksi muokattu: 04.09.2015, 11:53:14 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #13 : 04.09.2015, 11:48:33 »
Lisäksi tuo lämmäneristysrikka ei kyllä kauaa siellä jousen alla kestä.

Sen kestävyyttä olen minäkin aikoinani epäillyt, mutta käytännössä se kyllä vaikuttaisi kestävän siellä hyvinkin. Tosin eräässä 12 vuotta ja n. 200 000 km ajetussa 405:ssä toinen niistä aluslevyistä oli kulunut aika olemattomaksi. Yhtä hyvin tai huonosti se kestää, oli sitten kummassa päässä jousta tahansa.

Ehkä tällä asialla ei lopulta ole niin paljon merkitystä sen kannalta, kuinka kauan jousi säilyttää ominaisuutensa ja liitos pysyy tiiviinä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etuputken kiinnitys pakosarjaan (XU)
« Vastaus #14 : 04.09.2015, 19:13:41 »
Eihän se tee asennustavasta oikeaa jos sen joku tekee ja vaikka sitä kuinka täällä puhutaan.

Useimmissa tehtaan kuvissa tiiviste on kyllä pultin yläpäässä, heti pallonivel kupin takana. Mieti nyt itsekin, kumpaan päähän lämpöeriste kannattaa asentaa - kuuman laipan alle vaiko kauemmas kuumasta kohteesta jo ilmassa jäähtyvän pultin varren päähän.