Itse olen tuon asennustavan ensisijaisesti päätellyt siitä, miten ne osat niissä muutamissa autoissa, joihin ko. osat olen vaihtanut, ovat olleet (useimmissa) oletettavasti tehtaan jäljiltä. Lisäksi mielestäni käyttämäni asennustapa vaikuttaisi loogiselta. :-) Jos sen aluslevyn asentaisi jousen alapäähän mutteria vasten tulevan kuppimaisen aluslevyn sisälle, ei jousi enää pysyisi samalla tavallaan paikoillaan, koska se ei enää olisi kupin sisällä, vaan ulkoreunan tasolla. Toki paketti pysyisi kasassa noinkin.
Olet aivan oikeassa siinä, että esim. 406:n tapauksessa varaosakuvan mukaan aluslevy kuuluisi jousen alapäätä vasten:
406 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4ROlen kuitenkin sitä mieltä, että ko. varaosakuvassa on virhe, sillä kaikissa näkemissäni tapauksissa aluslevy on asennettu jousen yläpäätä vasten. Lisäksi tätä asennustapaa on käytetty myös joissakin muissa varaosakuvissa, joissa käytetään samoja osia. Esimerkiksi:
205 (2. mallisarja), INJECTION AND XU5JA AND XU9JA309, PETROL AND XU engine AND CATALYST605 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R405 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4Jotta asia ei olisi turhan yksinkertainen, on mm. 306:n kohdalla joidenkin XU-moottorien varaosakuviin piirretty lämpöä eristävä aluslevy 1712 28 kumpaankin päähän jousta (määräksi varaosaluettelo ilmoittaa silti yhden jousta kohden):
306 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4RJotta asia olisi vieläkin monimutkaisempi, on mm. 306:n XU10J4RS-moottorin varaosakuviin piirretty tavallinen aluslevy kumpaankin päähän jousta, eikä lämpöä eristävää aluslevyä lainkaan:
306 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4RSKuitenkin osasarja on sama kuin muissakin autoissa käytetty eli sen mukana toimitetaan vain yksi lämpöeristävä aluslevy jousta kohden ja tavalliset aluslevyt 6946 77 pitää ostaa erikseen. Niitäkin varaosaluettelo ilmoittaa tarvittavan vain kaksi kappaletta, vaikka kuvan mukaan pitäisi tarvita neljä. Itse juuri vaihdoin ko. osat XU10J4RS-moottoriseen 2001 306 GTI-6:een ja todennäköisesti vielä tehtaan jäljiltä olevassa asennuksessa ei ollut käytetty lainkaan lämpöä eristäviä aluslevyjä, mutta sen sijaan siellä oli yksi tavallinen aluslevy jousta kohden (en nyt muista, oliko jousen ylä- vai alapäässä, mutta ei ainakaan varaosakuvan mukaisesti pultin kannan ja pakosarjaan kiinnittyvän holkin välissä). Jätin tuon tavallisen aluslevyn mielestäni tarpeettomana pois ja asensin lämpöä eristävän aluslevyn jousen yläpäätä vasten kuten aiemminkin muiden moottorien tapauksessa.
Yhteenvetona toteaisin, että varaosakuvien osasijoitteluun tai ilmoitettuun osatarpeeseen ei aina voi luottaa... Tietysti voi olla mahdollista, että tehdas on jostain syystä 406:n XU-moottorien kohdalla päätynyt asentamaan osat eri tavalla.