Kirjoittaja Aihe: 3008 - Akun vaihto  (Luettu 9334 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JMMR

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #45 : 30.01.2018, 21:37:25 »
Hei TapsaK, selvisikö autosi vika? Minulla 5008 1.6 HDI vm. 2010, ja aivan identtinen tarina ja tilanne nyt päällä. Ensin muutaman kerran starttaili laiskasti, kunnes ei enää lähtenyt käyntiin. Vaihdettiin akku, jonka jälkeen ei inahdakaan, virrat kyllä menee päälle. Akkuja on nyt kokeiltu sekä vanhaa että uutta täyteen ladattuna.  Kokeiltu on vikakoodien nollaus ja netistä löytyvillä ohjeilla tehty BSi:n nollaus, mutta eivät ole auttaneet. Onko vain hinattava merkkihuoltoon?

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 141
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #46 : 31.01.2018, 08:50:11 »
Minulla oli 3008 2012 mallin eHDi:n kanssa aivan sama juttu, illalla ajoin auton talliin ja aamulla akku oli tyhjä.Sää oli tosi loskainen. Latauksen jälkeen kaikki on toiminut moitteettomasti. Ilmeisesti syynä oli sähköinen seisontajarru, ainut vikakoodi viittasi sen häiriöön. Olen poistanut automaattisen toiminnan jarrusta koska lämpimäsäs tallissa jarrut kuivaessaan tartuu kovaan kiinni levyihin ja siksi seisontajarru ei ole tallissa ollessa päällä.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

TapsaK

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #47 : 31.01.2018, 11:08:21 »
Joo, se oli sulake F8 eli startin sulake...se ainoa joka jäi tarkistamatta  :P huolto 220 euroa osien hinta 1,40 euroa  ;D
Peugeot 3008 1.6 Hdi -2010

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #48 : 15.02.2018, 14:20:36 »
Auto: 2013 5008 1,6 HDi.

Alkutilanne: Akku antoi väsymisen merkkejä kun Webasto ei enää käynnistänyt sisäpuhallinta (liian matala akun jännite). Otin akun lataukseen ja latauksen jälkeen asensin takaisin paikoilleen.

Ongelma: Akun kytkennän jälkeen auto ei enää käynnistynyt. Ajotietokoneen näytölle tulee seuraavanlaisia tekstejä: Parking brake released, Engine fault: Repair needed, Braking system faulty.
Tällaisia vikakoodeja löytyy:

Intersysmes CAN. Speed information wrong or absent
P1349 Engine preheating. Short-circuit to positive or open circuit on the relay control.
P1350 Engine preheating. Short-circuit to earth of the relay control.
P1352 Engine preheating. Fault on the relay or on the pre-heating plugs.

Koitin tehdä BSI resetin foorumilta löytyvien ohjeiden mukaan mutta siitä ei ollut apua. Vaihdoin myös kokonaan uuden akun mutta sekään ei auttanut. En kyllä ymmärrä miten meni auto näin sekaisin.

Olisiko kellään antaa vinkkejä mitä voisi vielä itse yrittää? Mikäli ei, niin täytyy hinauttaa Pörhölle hoitoon.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 141
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #49 : 15.02.2018, 18:08:02 »
Nollasitko kaikki viat pois, niitä on liuta johtuen matalasta jännitteestä. Tulihan kaikki liittimet paikoilleen, kaksi siihen sulakelevyyn akun päällä ja yksi miinusnavan virtakontrolliin. Itselläni oli myös herjaa jarrusysteemistä ja vaihdoin uuden akun. Mulla kyllä käynnistyi moitteettomasti. Myös se akun sopeutus kannattaa tehdä testerillä jotta systeemi tietää minkäkuntoinen akku on paikallaan.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #50 : 16.02.2018, 22:03:20 »
Tarkistin vielä kerran ja kyllä kaikki liittimet ovat paikoillaan. Nollasin myös vikakoodit mutta tulivat takaisin.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 141
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #51 : 17.02.2018, 10:28:58 »
Teitkö akun mittausproseduurin testerillä, on osiossa luovutuskunnostus tai jotain sinnepäin. Auto muistaa tyhjän akun tilan ellei sille kerrota mikä tilanne on todellisuudessa. Akku kannattaa ladata paikallaan ja laturin miinusnapa auton/moottorin runkoon jotta tieto latauksesta menee myös auton elektroniikan tietoon.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #52 : 23.02.2018, 17:47:19 »
Nyt pitäisi Pösön olla taas kunnossa. Akun päällä oleva ohjainyksikkö (protection & management unit) oli rikki. Jokin sisäinen rele viallinen.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten tuo hajosi kun akkua käytti irti. 🤔

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 069
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #53 : 23.02.2018, 18:13:12 »
Irrituksessa tai kiinnityksessä on varmaan tullut ns. räpsimistä eli lyhyitä kosketuksia ja katkoksia. Pitäisihän tuollaisessa paikassa oleva laite sen kestää, mutta huonoa suunnittelua tai jotakin vikaa suojakomponenteissa ilmeisesti.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #54 : 23.02.2018, 19:30:47 »
Kyllä luulisi ettei ihan pienestä räpsystä mitään hajoaisi, mutta täytyy olla tarkempi seuraavalla kerralla...

Päivitystä tilanteeseen edelleen. Auto seisoi puoli tuntia pihassa, jonka jälkeen kauko-ohjaimella ei saanut enää auton ovia auki. Samoin kello ja pvm olivat resetoituneet. Sama tilanne oli kyllä jo autoa Pörhöltä hakiessa, mutta liike oli menossa kiinni, joten käskivät olla yhteydessä ensi viikolla mikäli vielä sama toistuu.
Eli jotain on pielessä edelleen. 😕

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 141
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #55 : 24.02.2018, 11:01:01 »
Nyt pitäisi Pösön olla taas kunnossa. Akun päällä oleva ohjainyksikkö (protection & management unit) oli rikki. Jokin sisäinen rele viallinen.
En kyllä edelleenkään ymmärrä miten tuo hajosi kun akkua käytti irti. 🤔

Selvyyden vuoksi, oliko se osa rikki joka on miinusnavassa kiinni vai oliko se jossa on ne isot sulakkeet ?
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 3008 - Akun vaihto
« Vastaus #56 : 24.02.2018, 18:38:18 »
Kuva kertoo varmaan parhaiten eli tämä osa vaihdettiin: