Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 9621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
...Ratin asentoanturi oltava juuri oikeassa asennossa, muuten ESP alkaa herjaamaan.

Käytännössä keski-asento pitää kalibroida testerillä.

Jussimus

  • Vieras
Tässä ilmainen korjaus kyseiseen säätöläpän akselin katkeamisongelmaan. Meilläkin tuskailtiin kyseisen vian kanssa tai lähinnä sen korjauksen kalleuden takia. Käytettiin vähän maalaisjärkeä ja keksittiin vippaskonsti, jolla säästää rutosti rahaa. Huom! Tämä vinkki koskee ainoastaan malleja, joissa ei ole lämmön säätöä molemmille puolille erikseen eli on niin sanottu yksialueilmastointi.

Pura kuskin ja apparin jalkatilasta sivumuovit sekä hansikaslokero irti niin, että pääset käsiksi moottoriin, joka ohjaa sitä läppää. Irrota moottori kuskin puolelta ja asenna se apukuskin puolelle akselin toiseen päähän. Varmista ensin, että läppä ei ole jumissa kääntelemällä sitä talttapäämeisselillä. Säätömoottorin akselia pitää hiukan modifioida puukolla tai smirkelillä, jotta se asettuu paikoilleen (toinen vaihtoehto on käydä ostamassa apukuskin puolelle tarkoitettu säätömoottori).

Katkaise piuhat ja jatka niitä noin metrillä, että ylettävät apparin puolelle. Liitä piuhat alkuperäiseen liittimeen, mutta muista kytkeä piuhat ristiin. Muuten käy niin, että kun asetat ilmastoinnin kylmälle, niin tuleekin lämmintä ja päinvastoin. Varsinkin, jos autossasi on Webasto, niin silloin sisälle tulee vain kylmää, kun ohjelma ei tajua, että akseli liikkuu väärään suuntaan.

Kiinnitä irti revityt muovit takaisin paikoilleen. Nyt vain toivot, että katkennut akselin pätkä ei jää jumittamaan läppää mihinkään.

Benkku

  • Vieras
Onko tuossa rattiakselin kiinnittämisessä jotain ihmeellistä, jos ei ole renkaita käännellyt ratin irtioloaikana?

Ei ole - jos/kun ohjausakseli on ollut mekaanisesti lukittuna (ts. ohjauspyörän lukitus virta-avaimen poiston jälkeen) ja saat asemoitua ohjauspyörän samaan kulma-asemaan kuin missä se oli alunperin ennen ohjausakselista irrottamista.

maree

  • Vieras
Auto: 2008 407 SW 2,2 HDi (110 000 km).

Kaikki kuskin puoleiset ilmaventtiilit puhalsivat vain kylmää, oikea puoli lämmintä kuten kuuluukin. Sain hyvän hoidon autolle ESS-autotalossa Seinäjoella. Kokenut asentaja hoiti homman päivän puitteissa ja laskua kertyi osineen ja töineen alle 700 e. Vasemmanpuoleisen läpän akseli oli poikki, uudet vaihdettiin molemmille puolille. Uusissa on vahvempi akseli.

Vaikka näillä sivuilla oli monenlaisia kotikorjaajien kirjoituksia, remonttia vierestä seuranneena kiitin luojaa, etten alkanut itse puuhastelemaan auton purkamista. Nyt lämpiää ja onhan tehdyllä kahden vuoden takuukin.

Jerry71

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW Olympia 1,8 (154 000km).

Läpän akseli meni poikki. Pikakorjauksella sain lämmöt takaisin kajuuttaan eli hansikaslokero irti ja sieltä ruuvasin alempaa akselia vastapäivään. Kunhan ilmat lämpenevät, niin testaan aiemmin mainittua servon vaihtamista etumatkustajan puolelle. Ja ilmastointihan on siis yksialueinen.

matskupupu

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 135 (280 000 km).

Hajosihan se minullakin. Tänätalvena pidetty tallissa lämpösessä, kun sitä monet on miettinyt mitä lämpötilat vaikuttaa. Siitä ei ole tarkkaa tietoa, missä vaiheessa on rikki mennyt apparin puolelta. Tässä hieman omaa korjausurakkaa. Eli dremelillä kylkeen reikä hanskalokeron aukon kautta ja läppä pois ja korjaamaan ja liimalla takasin kiinni.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Mika407sw

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (automaatti, Webasto-lisälämmitin ajastimella).

Meni läpän akseli poikki toistamiseen. Tuo akseli korjattiin puolitoista vuotta sitten ja nyt olisi sitten sama homma edessä. Autossa on siis Webasto ja enkä ole sen takia ajatellut käyttää sisätilanlämppäriä erikseen, että nuo akselit kestäisivät. Ekaan remonttiin tuli myyjä vastaan, kun ei ollu kilometrejä vielä mittarissa kuin vähän reilut 100 000. Nyt sama myyjä ilmoitti, että enää ei kiinnosta.

Auto on nyt purettuna korjaamolla ja ilmeni että läpän akseli on poikki, mutta myös sitä paikallaan pitävä korvake on lohjennut ilmastointiyksiköstä. Yksikkö oli peugeotilla 1,5 viikkoa tuttkittavana ja en saa sieltä mitään dokumenttia siitä, mitä ovat tutkineet. Varaosan myyjäliikkeen kautta on tullut tieto, että  "varaosatakuu ei korvaa lämmityslaitteen koteloa, koska ei ole millään tavalla osoitettu, että se olisi seuraus uusitun korjaussarjan valmistevirheestä".

Hajonneen korvakkeen vuoksi pitäisi uusia koko ilmastointiyksikkö, hp 1600 e + työt.

Ratkaisu:

Autokorjaamo Partner Konalassa veloittaa työtä 16 h, kun ne asentavat uuden ilmastointiyksikön ja kokonaisaika korjaukselle oli vaatimattomat 2 kk. Tuo oli vielä takuukorjaus, kun 1,5 v sitten oli autoon vaihdettu säätöläpän akseli. Sveitsinportin auto myönsi, että katkennut säätöläpän akseli menee takuuseen, mutta hajonnutta ilmastointiyksikön koteloa ja sen vaihtotyötä ne ei korvaa.

Niin ja hintaahan tuolle remontille Partner konala keksi 3644,94 e. Ne eivät kyenneet edes itse asentamaan tuota osaa, vaan käyttivät ilmastointiyksikön ohjelmointityössä naapuriliikettä joka velotti +300 e siitä, kulut tietty artistille. Lisäksi ne olivat liittäneet sen ohjelmointifirman laskun omaan laskuunsa ja yrittäneet peittää yrityksen nimen laskun yläkulmasta. Laskusta ilmeni lisäksi, että Webasto oli liitetty väärin ilmastointiyksikköön. Lisäksi tietty kaikkea muuta kulua päälle esim. ilmastoinnin täyttöhuolto, vaikka viime rempassa ne aineet sai otettua vielä talteen...

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 167
Jos lämmityslaitteen kuori on rikki, niin sen voi korjauttaa asiansa osaavalla muovikorjaajalla. Ne stopparit kuoressa ovat läppiä varten. Katsokaapa tarkemmin niitä läppiä, kun pidätte kädessänne. Uudet läpät ovat vahvistettuja siitä, mistä vanhat ovat poikki.

Henttu

  • Vieras
Kaksialuejärjestelmässä säätöläppiä voi säätää purkamalla koelaudan päällä ja edessä olevat järjestelmät (säätösäleikkö, radio, monitoiminäyttö sekä läppämekanismi) Sen jälkeen säätämällä, painikkeita käyttäen, ohjainläpät asentoon, jossa monitominäytössä näkyvät nuolet osittavat alas ja ylös. Nyt lämmönsäätöläpät näkyvät alimmaisina. Niiden asentoa on mahdollista säätää sopivalla tikulla tai muulla sopivanmittaisella välineellä. Läppä vedetään siellä alhaalla näkyvän "syylärin" eteen. Läppä ei pysy paikallaan ellei sitä kiinnitä. Itse asetin palan "jeesusteippiä" pidikkeeksi. Teippi tarttuu hyvin sekä läppään, että yläpuoliseen runkoon varsinkin jos poistaa ensin enimmät pölyt pyyhkimällä kostella pyyhkeellä. Koelaudan päällä olevat ritilät on parasta poistaa lämpimänä, terässiklillä longottaen. Sikli, riittävän leveänä, ei jätä jälkiä verhoiluun.

Kiinniikkeitä on kaikilla sivuilla ja ovat puolikkaan nuolenkärjen muotoisia. Ritilät irtoavat lämpiminä helpohkosti sen jälkeen kun yhden sivun (oikea/vasen) on longottanut  kiinnikeistään. Huomioi, että läppämekanismi on lisäksi kahdella ruuvilla kiinni näytön alla.

TP

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi Premium (automaatti, 91 500 km, DAM 11319 CJ).

Säätöläpän akseli meni uudestaan poikki eli uudet läpät kestivät vain puoli vuotta ja 18 000 km.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi Confort.

Tulihan se tuokin vika koslaan (kaksialueinen ilmaistointi). Huomasin, että pelkääjän puolen suuttimista tulee aika rapsakan kylmää ilmaa näin n. 25 asteen pakkasilla. Ja saahan siinä automaattitoiminto autoa puhaltaa ja puhaltaa, kun toinen puoli jäähdyttää sen, minkä toinen puoli lämmittää. Tutkin autoa ja poikkihan se alaläpän akseli oli.

Huomasin vasta saman operaation yhteydessä, että tuo on vaihdettu eri omistajan toimesta 16.12.2010 (Oulun Pörhö). Silloin on tosin kuittiin kirjoitettu huomautukseksi, että sekoitusläpän säätömoottorista oli yksi kiinnityskorvakko murtunut, moottoria ei Suomessa ja että on laitettu muutama tippa liimaa murtumaan.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

607hdi22

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 2,0 HDi (automaatti, 520 000 km).

Eilen rupes sit kylmää tulemaan kuskinpuolelta. Avasin ritilän kojelaudanpäältä ja poistin askelmoottorin ja sieltä molempia kautta ronkkimalla läppää sain niin et nyt tulee vähä lämmintä. Pitää ajella työmaalle ja tehä joku juttu jolla saa auki kokonaan. Näyttäs et on ne vahvistamattomat akselit. Ja ainakaan mukana tulleen tuuman paksuisen huolto historian mukaan ei ole vaihettu. Webasto on ja entinen taksi et ei vissiin oo palijo ehtiny jähtymään välillä? 

Olisikohan kellään jääny vaihdon jälkeen ko läppää pyöriin nurkkiin haapaveden lähellä? Tietysti postissa kulkee mut voisin hakea. Rikkinäistä siis että saisin siitä mallin ettei tarvis tuota purkaa ensin vaan ois heti laittaa valmis osa tilalle. Minä ku harvoin ostan valmista jos isolla työllä ja samalla rahalla saan tehtyä ite....

Ratkaisu:

No niin, enpäs sit malttanu olla tutkimatta asiaa. Töiden jälkeen illalla auki ja akselihan sieltä oli poikki ja kuten kuvasta näkyy varmaan tuon tiivisteen rikkoontuminen syynä?

Rosteri levystä, 1.2mm 4kpl 10mm soiroa jotka kouruksi ja liimatun varren ympärille tikillä kasaan. Viimeiselle sivulle 3 pätkää sitomaan lopullisesti kasaan. Pikaliiman kohta oli veikeä hitsata, tai siis jäi tekemätä ku aina heti tulessa, no takuulla kymmeniä kertoja alkuperäistä lujempi. Se et onko hyvä asia jää nähtäväksi. Jos seuraavan puolimiljoonaa kestää niin ihan hyvä. ;) Läpässä oli valukello 1/07 mutta en sit tiiä vaihtuuko se vain ku malli muuttuu, kuten jenkeissä?

Läppä takas paikoilleen ja sivun liimaus nyt kuivumassa ku tuli arviointi virhe ja 3 kpl pala irti. Askelmoottorin korvakot jätin ja niillä kohdistin läpän ja osat liimaukseen. peltiä, liimaa ja kemiallistametallia käytetty tähän mennessä ja ku aamulla kuiva askelmoottori irti ja sen ympärystän vedän varmaan korikitillä. Testasin useaan kertaan et toimii oikein, ku jastain syystä ensin oli ihan metässä ajoitus? N. 120 astetta heitti, mutta kääntyili pikkuhiljaa kohilleen.

Aikaa mennyt nyt noin 4 tuntia liiman kuivumisen odotteluineen ja rahaa palanu 14 e liimatuubiin, jota ei ollu varastossa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




autot

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 407 SW 1,8.

Lämmityslaite lakkasi puhaltamasta lämmintä ilmaa. Epäilisin termostaattia. Mistähän sen löytää?

Ratkaisu:

Auto on tutkittu ja vikahan löytyi katkenneesta säätöakselista.

zenery

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110 FAP Premium.

Hajosi sitten tämä minunkin autostani. Kuskin puolelle siis puhaltaa vain kylmää. Kysäisin korjauksen hintaa Hyvinkäältä ja vastaus oli: "Jos menee pelkällä korjaussarjalla elikkä läppäsarjalla. 1050 euroa vaihdettuna. Mahdollista on, että läppäakselin katkeaminen on aiheuttanut myös kotelovaurion. Tämä selviää vasta, kun lämmityslaitteen kotelo on purettu. Jos kotelo on murtunut, kustannukset on noin 2600 euroa. Riippuen kotelon mallista."

Ratkaisu:

Osa 1:

Mäkelän Koneen hinta-arvio töineen ja osineen 850 e, työaika arvio 8 tuntia. Tilaisin ajan maanataiksi, kun on jo hieman viileää ajella. Katsotaan kuinka sujuu.

Sain tuon läppäakseiden korjaussarjan siis eilen asennetettua paikoilleen Mäkelä koneessa. Purkamisen jälkeen soittivat, että kotelo on hieman haljennut ja uusi kotelo maksaisi 1920 e. Kertoivat, että voi olla, etteivät uudetkaan akselit kestä kovin pitkään, mikäli koko koteloa ei uusittaisi. Tosin pitivät mahdollisena, että kunhan läppiin laitetaan niiden tarvitsema rasva, niin saattaisvat kyllä kestääkin.

Laskeskelin, että nuo läpät voi vaihdattaa kolme kertaa samalla hinnalla kuin kotelon, joten pyysin vain liimaamaan kotelon halkeaman ja laittamaan uudet läpät. Jos vielä hajoavat, niin täytyy hommata jostakin käytetty lämmpäripaketti laittaa siihen uudet vahvistetut läpät ja vaihtaa se sitten paikolleen, eikä taida sittenkään tulla maksamaan yhtään enempää kuin jos olisin vaihtanut uuden kotelon nyt.

Osa 2:

Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110 FAP Premium.

Jälleen kerran alkoi kuskin puolelta puhaltamaan vain kylmää ilmaa. Vahvistetut läpät vaihdettu viimeksi pari vuotta sitten Mäkelän Koneessa. Tällä kertaa varmaan pitäisi vaihtaa koko lämmityslaitteen kotelo, koska jo viimesi siinä oli halkeamia. Olisiko jollakin tietoa, missä tuon remontin saisi nykyisin halvimmalla tehtyä?

Mäkelä Kone ilmoitti, etteivät ota vastuuta, koska viimeksi on huomautettu vioitttuneesta kotelosta, eikä sitä ole pyynnöstäni vaihdettu vaan ainoastaan yritetty korjata.

Mika407sw

  • Vieras
Kysäisin korjauksen hintaa Hyvinkäältä ja vastaus oli: "Jos menee pelkällä korjaussarjalla elikkä läppäsarjalla. 1050 euroa vaihdettuna. Mahdollista on, että läppäakselin katkeaminen on aiheuttanut myös kotelovaurion. Tämä selviää vasta, kun lämmityslaitteen kotelo on purettu. Jos kotelo on murtunut, kustannukset on noin 2600 euroa. Riippuen kotelon mallista."

Tuon kotelon pystyy tarkistamaan ennen auton purkamista. Kirkas lamppu vain käteen ja huolellisuutta.