Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 9612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OtZuke

  • Vieras
Auto: xxxx 407 x,x.

Meni rikki tuo akseli. Eilen sitten päätin purkaa tuon akselin. Hommahan on teoriassa kyllä simppeli. Hirveä määrä hajotettavia muoviklipsuja ja laatikollinen Torx-ruuveja. Yllätyin, kuinka helposti kaikki osat irtoavat tuosta keulasta. Akselinkin sain korjattua alumiinilla, parilla pultilla ja asiallisella asennusliimalla. Koko hommaan meni ensikertalaiselta 7 h, joten kuvittelisin korjaamon tekevän tuon 4-5 tunnissa.

Kaveri oli jeesaamassa tuon kojelaudan irroittamisessa ja siirtämisessä. Etuistuimia ei tarvinnut irrottaa.

Tuo akselin vahvistus on toteutettu 1 mm:n alumiinista ja laitettu asennusliimaa, joka on todettu muissa projekteissa toimivaksi. Tuossa laittamassani kuvassa ei ole vielä pultteja asennettu. Siellä on vielä päissä 4 mm:n pultit pitämässä pakettia kasassa. Todettakoon siis vielä, että vanha akseli on tuolla alumiinin sisällä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




Benkku

  • Vieras
Ongelmia ilmeni tänä aamuna, kun liikutin autoa ensimmäisen kerran. ESP-valo jäi palamaan. Olisiko kenelläkään tietoa tai edes hyviä arvauksia, mistä vika johtuu. Ainut asia, joka itselleni tuli mieleen on, että olisiko rattiakseli irti ollessaan päässyt pyörähtämään 360 astetta ja sekoittanut jotenkin tuon ESP:een?

Testeri kiinni ja koodien luku tai voihan tuota ohjausakselia kokeilla eri asennossa. Rattihan ei ole ollut irti, joten asentokulma voi olla vain ns. täyden kierroksen pielessä.

Ohjausakseli tulee lukita aina, kun se irrotetaan hammastangosta. Akselissa/putkessa on tähän tarkoitukseen paikka lukituslaitteelle.

Nyt ei auta muu kuin selvitellä selviääkö kalibroinnilla vai meneekö osia vaihtoon.

Sen ohjauksen asentoanturin saa kyllä kohdalleen, vaikka sen onnistuisi sössimään. Siellä sisällä on pari optista sensoria ja reikälevyjä, jotka pyörivät ratin asennon ja kierrosten mukaan. Joskus vilkun viikseä ropatessa sain ne kiekot menemään eri synkkaan. Tunti meni, kun pyöräytteli kiekkoja ja koitti kalibroida PPS:llä. Jos kiekot eivät ole kohdillaan, kalibrointi epäonnistuu.

Varmasti, mutta tuossa tapauksessa kiekkoa ei missään nimessä pidä mennä "säätelemään", vaan irrottaa sen ohjausakselin ja katsoo, että se on oikealla kierroksella.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Auto: 2005 407 SW 2,0 Executive (DAM 10308).

Läppä korjattiin ensimmäisen kerran 99 500 km:ssä ja eilen ajettaessa loppui etumatkustajalta taas lämpö. Eivät auttaneet säädöt eli uudestaan on hajonnut etumatkustajan puoleinen läppä. Nyt sitten on myöskin kotelo murtunut akselitapista. Kilometrejä tuli edellisestä korjauksesta 45 800 km.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

Puupora

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi.

Tein juurin Jussimuksen ohjeiden mukaan korjauksen säätöläppäakselin rikkontumisen vuoksi. Vaihdoin säätömoottorin paikka kuskin puolelta vänkärin puolelle. Moottori sopi suoraan akselin päähän. Jatkoin johdot (5 kpl) ja vedin ne vänkärin puolelle.

Tätä voi ainoastaan tehdä mikäli autossa on 1 alueen lämmitys. Korjaamolla ilmoittivat vaihdon hinnaksi 1300 e, nyt kului tarvikkeita n. 10 e verran.

matskupupu

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi.

Hansikaslokeron purkamiseksi ei tarvitse purkaa mitään ylimääräistä. Itselläni lähti hansikaslokero pois, kun irrotti kuvissa ympyröidyt ruuvit ja veti lokeron pois. Lokeron alla on 4-6 ruuvia, jotka näkyvät vasta, kun pään työntää jalkatilaan ja katsoo ylöspäin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Henttu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 407 x,x Confort (180 000 km).

Etumatkustajan puoleinen säätöläpän akseli on poikki.

Ratkaisu:

Katkennut etumatkustajan puoleinen säätöläppä on nyt korvattu uudella, selvästi vahvistetulla läpällä. Puhalluskammion avaus pahvisen sapluunan avulla piirrettyä viivaa pitkin onistui erinomaisesti monitoimilaitteen (Bosch PMF 180) suorakulmaisella terällä. Terä yltää juuri sopivasti kohteeseen. Vertaamalla vanhan ja uuden läpän rakennetta, syy katkeamiseen on täysin selvä. Vanhan läpän suunnitelussa on menty liiallisuuksiin yritettäessä päästä mahdollisimman vähällä materiaalilla. "Kansi" mootorin kanssa takaisin aukkoon ja heftiin kahdella muovikyntösellä (pikaliimalla) aukon molemmilta sivuilta. Moottori pois ja kannen lopullinen kiinnitys lasikuidulla.

En ottanut kuvia, mutta aiemmassa viestissä oli kuva samasta aiheesta. Siinä aukko on leikattu yläosasta tarpeettoman suureksi leveyssuunnassa. Vasemalla puolella tehtävän aukon puolivälissä, kammion sisäpuolella syvyyssuunnassa on toppari, jota vasten läppä ääriasennossa asettuu, pitää kiertää. Sen tunnistaa, jos se tulee vastaan käyttämällä rautasahan terää leikkaamiseen.

Aukonhan saa leikattua kokonaisuudessaankin pelkällä rautasahan terällä, materiaalihan on vain vajaa millin vahvuista. Kammion alaosassa on myös tukirakenne, jonka saa säästettyä leikkaamalla kolme milliä ylempää kuin viiva osoittaa ja vastaavasti yläosasta kymmenisen milliä akselireiän yläpuolelta. Tärkeää: aja yläpuolinen läppä vaaka-asentoon valitsemalla puhallussuunnaksi alaspäin osoittava nuoli. Kammion edessä on myös halkaistava kaapelikotelo kahdella ruuvilla kiinnitettynä. Avaa ruuvit ja halkaise kotelo painamalla väkäset samalla longottaen. Jäljellä on vielä tarraliimattu lämpö/äänieriste, joka kannattaa leikata reilusti ja irrottaa sekä säilyttää pala takaisin asentamista varten.

miksu2_9

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 407 1,6 HDi (315 000 km).

Lämmityslaite ei puhalla kuin haaleaa ilmaa. Itsellä on autossa yksipuolinen ilmastointi.

Ratkaisu:

Autoliike maksoi puolet korjauskustannuksista. Täällä on remppa tehty ja nyt puhaltaa lämmintä. Akseli oli poikki. Lähdimme jo ajelemaan kotiin päin ja eipä toiminut lämmönsäätö ollenkaan, vaikka kaiken piti olla kunnossa. No, soitto liikkeeseen ja he tekivät asian eteen ylitöitäkin ja säätöläppien moottori oli sipannut sopevasti. He vaihtoivat se samaan syssyyn ilman lisäkuluja ja nyt lämmitys pelaa. Huoltoneuvojan mukaan noita remppoja on tehty 2008 -> eteenpäinkin valmistetuille 407:lle.

Tuossapa kuva siitä, mistä meni poikki.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


isokra1

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 1,8 Olympia.

Meni se säätöläpän akseli poikki. Viime talvena jo piti pahanenteistä raksahtelua, kun vaihtoi puhalluksen ikkunalta automaatille. Kesti sentään 102 000 km ja 7 vuotta. Päivän homma, sanovat korjaamolla ja n. 600-700 e arviolta.

Ratkaisu:

Säätöläppä korjattu (ESS-autotalo, Seinäjoki). Läppäyksikön hinta 114 e + asennus yht. 620 e. Läpällä takuuta kaksi vuotta. Saa nähdä kestääkö yhtä kauan kuin alkuperäinen. Läppää on ymmärtääkseni jotenkin vahvistettu ja pitäisi kestää paremmin. Ilmastointilaitteen kylmäaineet kuulemma pitää tyhjätä asennuksen takia edelleen.

Smoke

  • Vieras
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136.

Itsekin juuri vaihdoin apukuskin puoleisen säätöläpän. Ostin läpät Automeca Seinäjoeltä (93 e molemmat yhteensä). Tulivat samassa paketissa. Irrotin vain hanskalokeron ja tein viillon paineilmasahalla kotelon kylkeen ja vaihdoin uuden. Pala koteloa takaisin pikaliimalla kiinni ja toimii. Aikaa meni noin 40 min. Itsellänikin oli myös akseli poikki.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Mulla on tuollainen endoskooppikamera, jossa on päässä valo. Mistähän reiästä sitä kannattaisi työntää sisään, jos haluaa tuota akselin kuntoa tiirailla? Kameran pää on n. 12 mm:n halkaisijalla.

Ihan päältä päin voi kurkata. Radion T10-torxit auki, radio hieman ulospäin, sen alta pari kehyksen ruuvia, kehys irti, keskinäytön pistoke irti. Sitten yläritilä irti (vaatii hieman voimaa irrotakseen, suoraa lasi ja naarmut pehmikkeellä). Tarkista, että sen ruuvit ovat irti ja varo lämpötila-anturia. Sitten kurkkaus.

Minun muistaakseni pelkkä yläritilän poisto riittää kurkkaukseen, kunhan säätää "tuuletuksen" oikeaan asentoon?

Pelkkä yläritilän poisto riittää. Monesti olen poistanut sen ritilän. Aloita tuulilasin puoleisista nurkista. Usko peliin, muttei kylmillä keleillä. Lämmönsuuntaus kohdalleen ja pää ritilän kohdalle, niin kyllä näkyy. Taskulamppu auttaa.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

Enzio

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 1,8 (6E6FYC).

Oliko kenellekään sitä läpänsäätömoottorin kytkentä kuvaa, kun siirtää sen moottorin kuskin puolelta sinne apumiehen puolelle? Miten ne johdot kytkisin ”ristiin”. Pitäisi saada toimimaan nopeasti, kun on hieman kylmä ulkona mittailla, eikä ole hallia, missä asiaa tutkia.

Ratkaisu:

Vaihda jatkojohdossa liittimen johdot [violetti/ruskea] ja [violetti/keltainen] keskenään ja myös [violetti/punainen] ja [violetti/valkoinen] keskenään. Moottorin pyörimissuunta vaihtuu ja lämmitys pelaa taas.

Entäpä jos/kun johtimet ovatkin eri värisiä? PSA ei koodaa johtimia väreillä, vaan niissä on koodi, josta selviää myös johtimen funktio.

Tiedän, että värit vaihtelevat. Siksi laitoin sen liittimen kuvan, joka on nimenomaan läppämoottorin Visteon 4PUH-19E-616-XX liitin ja xx vaihtelee joko AC tai AB ja muutama muu kirjainyhdistelmä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Mikke

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 407 1,8.

Rupesi puhaltamaan sisälle pelkästään kylmää ilmaa, irrotin hanskalokeron ja sain käännettyä läpät sillä tavalla, että tulee lämmintä ilmaa. Muutaman päivän päästä oli kääntynyt itsekseen takaisin kylmälle. Läppien akseli tuntuisi olevan ehjä. Voisiko olla joku tunnistin?

Ratkaisu:

Akseli oli murtunut säätömoottorin puolelta, mutta ei kokonaan poikki. Ei pystynyt säätämään lämpöä muuten kuin manuaalisesti hanskalokeron alta ja sekin säätyi itsestään kylmemmälle, ilmeisesti tärinän voimasta. Todennäköisesti säätömoottori pyöri tyhjää siellä.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
Tuolta löytyvän kuvan perusteella missä on hanskalokero irroitettuna, ei ole meidän autossa säätömoottoria ollenkaan paikalla, vai onko niitä erilaisia systeemejä?

Sinulla on vain yksi moottori ja ns yksialueimastointi ja moottori vain tuolla kuskin puolella. Akselin pää kumminkin löytyy myös sieltä hanskalokeron puolelta ja siitä voi käännellä.

Missä se moottori on siellä kuskin puolella? Läpät kyllä kääntyvät sieltä hanskalokeron vierestä, että todennäköisesti se akseli on ehjä.

Jos näet sen akselinpään hansikaslokeron päässä, niin se on ihan samalla kohtaa kuskin puolella. Näkyy juuri sieltä jostain, jos ottaa sen sivulevyn irti, joka on kardaanitunnelin jatkeena. Se akseli on siis alin niistä akseleista. Ne yläritilät, kun irrottelee, niin näkee sen akselin juuri ylhäältä, kunhan onnistuu säätämään ne kahdet ylempänä olevat läpät sivuun.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Tässä kuvia omasta yksialueisen mallin moottorin siirrosta etumatkustajan puolelle. Toivottavasti auttaa jotakuta vastaavassa projektissa.

Katkaisin siis kuskin puolelta moottorin johtonipun (kuva 1) ja tein kuvassa 13 näkyvän johtosarjan käyttäen Molex-liittimiä, kuvien 9, 10, 12 ja 16 mukaisesti.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Kuvat 2-6 ja 17 liittyvät jalkojen turvatyynyyn:











Kuvasta 11 poiketen laitoin sarjavastukseksi lopulta vain 47 ohmia, laatikko tuli haskalokeroon:







Kuva 18 kertoo, millä sain piilossa olevat pultit kiristettyä/avattua:



Kuvat 19 ja 20 ovat hansikaslokeron ilmasuuttimesta ja kiinnitysväkäsistä:

Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207