Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse  (Luettu 3022 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sahti

  • Vieras
607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« : 03.01.2016, 20:35:13 »
Auto: 2006 607 2,2.

Moi.

Sama pulma toistuu joka talvi, kun tulee pakkaskelit... Käynnistyy, muttei ota kierroksia. Autoon on kahdesti vaihdettu kaasutinläppäkotelo. Sain viime vuonna vikapalvelusta vinkiksi ottaa akun miinusjohdon irti, odotella 10 min ja kytkeä takaisin. Ja sitten pelitti. Vikakoodit tietty hävisivät.

Samaa konstia jouduin muutaman kerran käyttämään talvella 2015. Sitten maaliskuussa auto niin hinattiin huoltoon, jossa se taas käynnistyi normaalisti. Pojat ajoivat halliin eikä vika toistunut. Ehdottivat taas samaa läppäkotelon vaihtoa vikakoodin perusteella (saattaa esiintyä läpän mekaaninen jumitus), mutta en sitä kustannussyitä tehnyt. Pulmaakaan ei viime vuonna enää esiintynyt.

Nyt kun pakkasten tultua Hesaankin sama vika kuitenkin toistui 3.1.2016 ja korjautui samalla akkujohtokonstilla. Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä teknisesti osaamattomalle, pitääkö taas hyväksyä läppäkotelon kolmas vaihto vai hoitaa jatkossakin pulmaa akkukengän irrottamisella (jotenkin tuntuu ettei 607:n tietokonesoftakaan olisi ihan bugiton)? Kiitos.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #1 : 03.01.2016, 20:53:40 »
Olisiko kaasuläppä hieman sotkussa esim. huohottimesta tulleesta öljystä tms. ja jumittaa pakkasten tultua. Eli läpän puhdistus voisi auttaa?

Sahti

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #2 : 04.01.2016, 15:39:01 »
Löysin analyysierittelyn keväältä: sen mukaan on tehty kaasuläpän ja moottorin ohjainlaitteen 32 V liittimien tarkistus, johtimien johtavuuden tarkistus, kaasuläpän asentosignaalien tarkistus (ei katkoksia). Myöskin huollossa on raportin mukaan luettu vikakoodit P1160, P1671, P1161. Muistissa ei ollut vikakoodeja, mutta aiemmin huollossa on tullut P1160 arvo 173649. Kuitenkin raporttiin on merkitty myös: "Lähellä joutokäyntialuetta havaittavissa mekaaninen jumitus". Taitaa merkitä kaasuläppäkotelon vaihtoa...

Antamasi vinkin mukaan aion kuitenkin kysyä kotelon puhdistamisesta, likaantumisen mahdollisita syistä, ja voisiko putsauksen tehdä ennen uuden vaihtoa. Kiusallinen tällainen satunnaisesti tapahtuva vika, joka on kahdesti aiheuttanut ko. kotelon vaihdon. Ilmeisesti muilla ei samaa ole esiintynyt? Ihmetyttää myös miksi tietokoneen boottaus (kenkä irti akusta) auttaa?

Kiitos avusta!

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #3 : 05.01.2016, 14:25:34 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52206.msg287710#msg287710

Minulla V6 herjaa aina ensimmäisillä kunnon pakkasilla "Engine management faulty", auttaa tuo viimeisessä viestissä kerrottu kaasuläpän sopeutus. Ei liene sama ongelma kuin sulla koska mulla vikakoodi oli/on P3014 ja auto toimii normaalisti, mutta eipähän tuo maksa mitään jos kokeilet. Minulla vikatieto jää muistiin ja pitää joko nollata tai käyttää akkukaapeli irti ennen seuraavaa katsastusta.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #4 : 05.01.2016, 23:04:40 »
Itsellä ex 607 teki tuota samaa kerran, mutta heti sen jälkeen otin kaasuläppäkotelon irti ja putsailin läpät ja liitokset. Sen koommin ongelmaa ei esiintynyt mitä sillä muutaman talven ja 20tkm ajelin vielä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #5 : 06.01.2016, 09:36:00 »
Voisko kaasuläpän akseli tai läppä itsessään vaan jäätyä kiinni, ja kerran kun tuon vikatilan on lyönyt päälle niin kestää taas tovin ennen kuin kokeilee uudestaan? Sähköjen palautumisen jälkeen (akun irroitus-kiinnitys) läppä varmaan hakee taas ääriarvonsa ja jos se liikkuu, niin auto poistaa vikatilan ja toimii taas normaalisti.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Sahti

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #6 : 06.01.2016, 14:00:36 »
Tunnistan vastauksistanne hyvinkin vian mahdollisen aiheuttajan.  Kun vika-analyysi viime talvena tehtiin niin oletan, että samalla kaasuläppää on putsailtu, jolloin taas pärjäsin nyt alkaneisiin pakkasiin asti.
Kokemuksistani vielä sen verran, että yhden kerran akun kaapelin irroituskaan 20 minuutiksi ei auttanut vaan auto oli hinattava huoltoon (kuitenkin huoltopojat sitten ajoivat parkkialueelta normaalisti sisätiloihin).

Onko muuten niin, että tietokoneasetuksien nollaus vaatii pitemmän ajan ilman akkua (jossain vaiheessa epäiltiin ajoneston vaikuttaneen tähän pulmaani) ?
Onko autossa akun lisäksi "vara-paristo" tai vastaava, jonka avulla pyritään pitämään asetustiedot tallessa virtakatkosten varalta, ja sen tyhjentäminen vie noin 20 minuuttia jolloin tehdasasetukset palautuu ?


alfa164

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #7 : 08.01.2016, 01:01:31 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Samainen vika ja sama kone (2.2). Webasto lämmittää koneen,ja vielä joutokäyntiä 15min ja lämmöt 90. Eka kiihdytys ja tippuu tyhjäkäynnille, kaasulla kone "rykii". Sammutus ja siitä kaasuvaijeri "potaskasta" pieni liike käsin ja taas toimii seuraavaan sammutukseen asti täydellisesti ainakin 50 km -27. Oire toistuu mm: muutaman minuutin tankkauksen jälkeen, vaikka kone varmasti lämmin ja häviää taas edellä mainitulla tavalla. Kaasuläppä tsekattu+haitari putki ja jokunen vesipisara siinä ollut. Mikä lie vikana?

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntinopeus ei nouse
« Vastaus #8 : 11.01.2016, 10:34:33 »
Pariin kertaan tullut tuo "Engine Management Faulty" herja ja minulla poistuu, kun laittaa ensin virrat päälle, painaa kaasun pohjaan, odottelee 10 sekuntia, virrat pois ja sitten kaasu ylös. Sitten käynnistys normaalisti. Jos painaa kaasun ensin pohjaan ja sitten virrat niin ei poistu.