Kirjoittaja Aihe: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)  (Luettu 2606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

GeekPug

  • Vieras
508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« : 22.01.2016, 19:21:48 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 163 FAP Allure.

Joudun nyt kysymään ehkä tyhmiäkin, mutta olen itse vielä muutaman päivän muutaman tuhannen kilometrin päässä ja auto kämppävahdilla lainassa. Näiden pakkasten myötä on pakko alkaa pohdiskelun lisäksi tekemäänkin jotain asialle jonka odotinkin jossain vaiheessa tulevan vastaan, eli (oletettavasti alkuperäinen) akku on antamassa periksi (auto oli eilen lähtenyt käyntiin parin viikon seisomisen jälkeen ihan ok, tänään ei enää).

Normaalistikin autolla ajetaan arkisin lähinnä vain PK-seudulla sisältäen vain vähän maantienopeuksia, ja sisäpistokkeen puuttuessa Webastoakin on käytetty aamuisin kelien kylmentyessä, eli on sinällään ihan selvää että akulta vaaditaan enemmän kuin käyttöolosuhteet nykytilanteessa sallivat.

Mietin nyt vaihtoehtoja ja lohkolämppärin johdosta virtansa saava kiinteä laturi on joka tapauksessa ostoslistalla (edellisen auton kanssa riitti kun lataili akkua talvisin silloin-tällöin sisäpistokkeesta irtolaturilla suoraan akulle kytkettyyn tupakansytyttimenpistokkeeseen), mutta mitenkäs itse akku?

Sen verran löysin googlettamalla tietoa akkuvalmistajien kautta, että 275x175x175 akku mahtuisi ja 66Ah akkumallia suositellaan, mutta akkukotelon maksimimittoja tai edes varmaa tietoa tehdasasennetun akun spekseistä ei löytynyt mistään (en jostain syystä päässyt kirjautumaan Service Boxiin) ja etenkin tuo fyysisten mittojen puute tekee mahdollisten akkujen omatoimisesta vertailusta todella hankalaa.

Mitä tulee akun valintaan, siinä tuntuu olevan kaksi merkittävää koulukuntaa: kapasiteetiltaan niin iso akku kuin fyysisesti mahtuu (halvempi) tai ns. erikoisakku (esim. AGM) kuten Optima YellowTop, jolloin pienempää kapasiteettia korvaavat muut ominaisuudet (kalliimpi).

Eli siis, onko kenelläkään tietoa tuon akkukotelon koosta? Muutenkin mielipiteitä akun valinnasta otetaan oikein mieluusti vastaan.

Alkuviikoksi pitäisi saada kehitettyä akun osalta selkeä suunnitelma, koska tarvitsen autoa heti kotiin palattuani. Jos nykyinen akku ei siis herää lataamalla kaverin toimesta viikonloppuna, auto pitää viedä palattuani hinausautolla suoraan johonkin akkukauppaan ja sitä varten pitäisi tietää mihin ja minkä akun sieltä ostaisi. :)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #1 : 22.01.2016, 19:50:31 »
Kokoon 278x175x175 mahtuu 74 Ah:n akku. Seuraava koko kasvaa pituutta 315x175x175 mm (80 Ah). Muistaakseni lähes kaikki AGM-akut ovat 190 mm korkeita, toki AGM:n ja tavallisen teknologian väliin on kehitetty EFB-akku, jossa on hieman tavallista SMF-akkua enemmän syklikertoja (esim. Start&Stop-autoihin).
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #2 : 22.01.2016, 20:26:29 »
Alkuperäisasennuksena on mitä todennäköisemmin 70Ah AGM akku, mitoiltaan 278*175*190 (L3). Tuon isompaa sinne ei oikein sovi. Autolle pitää sitten kertoa jos vaihtaa akun kapasiteettia, tyyppikin taisi olla määriteltävissä. Akkujännitteen kalibroinninkin saattaa joutua suorittamaan akkua vaihdettaessa.

Myös itselläni tyhjeni vastaavan auton akku pätkäajon, Webastokäytön ja hieman pidemmän seisontajakson seurauksena. Otin akun irti, latasin lämpimässä tilassa täyteen, vein takaisin autoon ja suoritin akkujännitteen kalibroinnin. Kalibrointi ei valmistajan mukaan ole tarpeen, mutta kun siihen oli mahdollisuus niin tein sen (vaatii Diagbox laitteiston). Nyt ainakin nämä viimeisimmät kovemmat pakkaset on pelannut hyvin ja akun lepojännite on pysynyt yli 12,5 voltissa.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #3 : 22.01.2016, 21:00:30 »
Pitikös se akun koko muuttaa testerillä jos laittaa isomman akun.
Peugeot 3008 hybrid

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #4 : 22.01.2016, 21:41:01 »
Alkuperäisasennuksena on mitä todennäköisemmin 70Ah AGM akku, mitoiltaan 278*175*190 (L3). Tuon isompaa sinne ei oikein sovi.

Ok, sitten tuskin kannattaa investoida erikseen Optimaan (jos se edes mahtuisi, 55Ah mallilla on korkeutta 200mm) jos tekniikka on pääpiirteittäin sama mutta kapasiteetti tippuisi noinkin paljon.

Mennään nyt varmaan sillä, että jos/kun tuo akku nyt lataamalla tokenee niin konehuoneeseen Defan 10A laturi (kotona aikarajoitus tolpassa) ja varmaan sisäpistoke samalla, ja sitten jos akun kanssa ongelmat jatkuu niin vasta sitten akkukin uusiksi.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #5 : 22.01.2016, 22:12:45 »
Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta olen myös itse miettinyt ylläpitolaturin asennusta 2h kellon taakse, joko Calix tai Defa. Olin jo käytännössä päätynyt valitsemaan Defan 10A mallin, kunnes ihmettelin mihin sen saisi ujutettua konehuoneeseen. Eilen sitten lueskelin vielä tarkempia tietoja eri malleista ja jotenkin jäi sellainen kuva että latausautomatiikaltaan noista fiksuin olisi 4A Defa, sen jälkeen siis kun akku on täynnä. Tiedä sitten onko tolla mitään merkitystä.

Calix 5A: http://www.calix.se/files/e7b488c8eac9cdb768e0ec3df8ea3361.pdf/BC1205.pdf
Calix 7A: http://www.calix.se/files/934ba629436f39f02f178f9a501534aa.pdf/BC1207/BC1207S.pdf
Defa 4A: http://www.defa.com/file/d753cfb27053/1920276_E26_MultiCharger%201204.pdf
Defa 10A: http://www.defa.com/file/06bef0627053/1920261%20E06.pdf
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 22:15:48 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #6 : 25.01.2016, 04:29:09 »
Alkuperäisasennuksena on mitä todennäköisemmin 70Ah AGM akku...

Täytyy jatkaa tästä vielä sen verran, että Exiden valintamasiina antaa vaihtoehdoiksi tavallisiin 2.0 HDi -malleihin vain normiakkuja, BlueHDi- sekä RXH-malleihin tarjoaa vastaavasti pelkkää AGM:ää, joten uskaltaisin tuon perusteella epäillä että ei olisi AGM:ää alkuperäisenä tuossa omassani.

Auton tilanteesta sen verran että sään lämmettyä kaveri oli saanut auton käyntiin ja varauksen laskun lieveilmiöistä (kello on nollaantunut ja auto herjaa moottoriviasta) huolimatta saanut sen ajettua takaisin kotipihalle, joten taidan suosiolla käyttää tuon luottokorjaamolla niin saavat sitten testerillä nollata vikakoodit ja uuden AGM-akun sekä sen määritykset samalla kerralla. (Pitäisi kai jaksaa jossain vaiheessa katsoa saisiko jo aikoja sitten ostetun piuhan ja Lexian vihdoin viriteltyä käyttöön.)

Vielä yksi jatkokysymys kun en tosiaan tuota omaani vielä pysty tutkimaan:

Manuaalista ei löytynyt tietoa, joten mahtaako kukaan osata suoralta kädeltä sanoa onko yksikään 508 SW:n 12V-pistokkeista aina jännitteinen?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #7 : 25.01.2016, 11:14:36 »
Akkupojille mars.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Virta-asiaa (mm. akun maksimimitat)
« Vastaus #8 : 25.01.2016, 17:18:28 »
Sovin jo internetitse luottokorjaamon kanssa että vien auton sinne huomenna, heiltä löytyi vielä yksi kappale Vartan E39 -akkua (70Ah AGM) hyllystä – tuo on monesta muusta paikasta ja yhden paikan mukaan jopa maahantuojaltakin loppunut tässä pakkasten myötä (toinen itselleni kelvannut vaihtoehto olisi ollut Exide AK700).