Kirjoittaja Aihe: 206 - Vauhtipyörä (DW8)  (Luettu 1937 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vtrouju

  • Vieras
206 - Vauhtipyörä (DW8)
« : 26.01.2016, 22:12:04 »
Auto: 2002 206 1,9 (DW8).

Kuulostavat tutulta nuo oireet: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=75091.0

Minulla kävi niin, että nyrkkipajassa vaihtoivat kytkimen. Vika selvisi lopulta testerin avulla, että vauhtipyörä ei läheta signaalia asentotunnistimelle. Syynä oli se, että kun vaihdelaatikkoa oli kammettu irti moottorista, niin pari milliä korkea "nystyrä" (neliön muotoinen 10x10 mm) vauhtipyörän ulkokehällä oli lohennut ja ei antanut impulssia, siinä vika. Jos jollakin olisi myynnissä vauhtipyörä yhdellä nystyrällä ja vauhtipyörän halkaisija on 264 milliä ilman hammaskehää. Puh. 0400-314014.

vtrouju

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #1 : 28.01.2016, 20:30:43 »
On sellainen ongelma, että vauhtipyörässä on yksi nasta kampiakselin asentotunnistinta varten. Se nasta on vaurioitunut lohennut kytkimen vaihdon yhteydessä. Merkkiliikkessä totesivat asian, kun eco mode paloi.

Nyt olen etsinyt vauhtipyörää, mutta ongelmana on, kun niiden halkaisijamitat vaihtelevat 270 mm, 282 mm ja niin edelleen. Minun autossa on läpimitta 264 mm. Sitten joissakin on vauhtipyörän kehalle reikä tai jyrsitty syvennys ja ilmeisesti näistä anturi tunnistaa asennon. En ole löytänyt sellaista vauhtipyörää, jossa olisi se neliskanttinen (10x10 mm) neliön muotoinen nasta, joka on koholla pari milliä vauhtipyörän kehän pinnasta. Jos jyrsisin kolon irronneen nastan kohdalle niin tunnistaisiko anturi ko. kolon? Sitten on tietysti ratkaistava, onko nykyinen anturi riittävän lähellä vauhtipyörää, kun väliä jäisi ainakin pari milliä, niin tunnistaisiko kolon.

Neuvoista kiitollinen.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #2 : 28.01.2016, 21:16:43 »
Miksi et hitsaa pientä 10x10 peltipalaa siihen.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

vtrouju

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #3 : 28.01.2016, 21:55:43 »
Kiitos  neuvosta peltipalan hitsaaminen on mahdollinen. En tiedä saanko tarttumaan sitä valurautaiseen vauhtipyörää. Tietysti voisi porata reijän vauhtipyörön kehälle tehdä kierteet ja sitten pultti reikään ja muotoilee kannan viilalla

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #4 : 28.01.2016, 22:13:32 »
Ei kai tuo nystyrä ole magneettinen.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #5 : 29.01.2016, 07:49:57 »
Eiköhän se ihan rautaa ole, induktiivinen anturi vaan näkee tuosta pyörimisen. Huolella vaan ja isolla virralla, pyöriihän se tuokin hyrrä aika kovaa. Pahimillaan irrotessaan se on sitten kytkimen välissä tai vauhtipyörän ja lohkon välissä kitisemässä.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #6 : 29.01.2016, 12:40:06 »
Suosittelen sitä reiän poraamista ja kierteytystä. Siihen pultti liimalla ja hioo rälläkällä siihen sen neliön.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #7 : 29.01.2016, 12:44:57 »
Tietysti vaarana hiushalkeama poraamisessa ja hitsaamisessa vääntyminen. No minä lähetän maanantaina vauhtipyörän tähän tapaukseen, toivottavasti on oikea!

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #8 : 29.01.2016, 12:49:42 »
Pystyskö sen nappulan laittamaan paikallaan jostain aukon kautta niin ei tarvis lootaa irroittaa.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #9 : 29.01.2016, 12:54:09 »
Pystyisi asentotunnistimen kohdalta teoriassa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #10 : 29.01.2016, 12:58:21 »
Kun en tiedä minne päin se sojottaa onko siellä tilaa. Ite kokeilisin kyllä,lättäkanta wronic vaan liimalla reikään?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #11 : 29.01.2016, 14:24:11 »
Onko kytkinkellon alaosassa se peltinen peitelevy, jonka kautta saa enemmän näkyvyyttä kuin anturin reiästä?

vtrouju

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #12 : 07.02.2016, 18:53:33 »
Asian ratkaisin niin että laatikko irti ja vauhtipyörä pöydälle. Vauhtipyörässä on alkujaankin komlot vastakkaisilla puolilla vauhtipyörää. Kolo on keskiöön päin isompi ja siinä on alkuperäisenäkin irroitettavat lipareet noin 8 mm vauhtipyörän kehältä ulospäin. Nekun teki latasta uudet rautasahalla ja viilalla ja tiukka puristus ruuvipenkissä niin siinä se. Tunnistus anturi on magneettinen joten riittää kun vastakappale on mangneettiin reagoivaa metallia. Täytyy vaan viilata tarkasti lipareet että ne ovat samalla korkeudella vauhtipyörän kehästä. Sitten kun laatikko on paikallaan niin anturin aukosta tarkka mittaus paljonko on lipareiden etäisyys anturinaukon yläreunaan ja siitä vähentää anturin pituuden ja säätää anturin ohuilla teräslaatoilla (esim. 0,3, 0,4, 0,2 jne) että välyys anturin kärjen ja vauhtipyörään asennettujen lipareiden väliin jää noin 0,5 mm niin alkoi pelaamaa. Niin ei ne lipareet ilmeisesti ollutkaan katkenneet asennuksessa vaan painelaakeri oli hajonnut ja siitä peräisin oleva roju pyöri kytkin kopassa ja katkoi lipareet. Merkkiliike väitti tietysti että siinä asennuksessa ne on mennyt kun kytkintä ei ole asennettu merkkiliikeessä. Se katkeaminen tapahtui silloin kun autoa vietiin kytkimen vaihtoon kun silloin käyntinopeusmittari lakkasi toimimasta. Se nimittäin ottaa singnaalin kampiakselin asentotunnistimelta eli niiltä ns. Lipareilta.

Näyttää olevan lähes mahdoton löytää romikselta tai muualtakaan vastaavaa vauhtipyörää. Merkkiliike ilmoitti alustanumeron perusteella että ko. Autossa on läpimitaltaan 264 mm vauhtipyörä mutta se olikin 270 mm ja hammaskehällä on 133 hammasta. Ibaylta voisi löytyä mutta siellä oli se ongelma että vauhtipyöristä oli kuvat mutta ei mitoitusta. Mutta nyt auto pelaa.

antsu

  • Vieras
Vs: 206 - Vauhtipyörä (DW8)
« Vastaus #13 : 07.02.2016, 19:17:12 »
Kuulostaa siltä, että nyt on jotakin oikeasti korjattu, eikä vain vaihdettu osia :D