Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen  (Luettu 8157 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mica L

  • Vieras
Auto: 2006 607 2,2 (VF39U3FYH92219435, DAM 10564/11.10.2005, 299 000 km).

Onko ideoita mistä voisi johtua moottorin voimakas naputtaminen käynnistyksen jälkeen. Vika ei ole joka käynnistyksen jälkeen eikä oikein riipu siitäkään että käynnistääkö kylmää tai lämmintä moottoria. Toisinaan käy heti aivan nätisti, mutta nykyään lähes joka käynnistyksen jälkeen kalkattaa. Ääni ei ole tosiaankaan mikään pieni, kuulostaa aivan vanhalta diesel transitilta.

Aikaisemmin ääni hävisi kun nosti kierrokset hetkeksi tuonne 2500-3000 paikkeille ja päästi sitten takaisin tyhjäkäynnille. Nykyään jos haluaa naputuksen loppuvan käynnistyksen jälkeen täytyy kierroksia antaa aika lailla. Lyhyen ajon jälkeen ääni häviää enkä ole mielestäni sitä oikein koskaan kuullut pitkänkään ajon jälkeen kuumallakaan koneella. Eli jos poikkeaa esim. huoltsikalle tankkaamaan, niin kone käy ihan moitteettomasti, mutta kun sammuttaa koneen, tankkaa ja laittaa sitten käyntiin, niin suurella todennäköisyydellä kalkatus alkaa.

Kävin merkkiliikkeessäkin näyttämässä, mutta nostivat kädet ylös eivätkä osanneet sanoa mistä johtuu. Totesivat saman, että välillä käynnistyy nätisti ja välillä kalkattaa kuin vanha diisseli.

Viittaako vika esim nostajien jumitukseen? Joku heitti ilmaan myös ajatuksen tukkeutuvasta ruiskutussuuttimesta, tiedä häntä...
Öljyinä on Mobilin 3000 X1 5W40. Heittäkää tarkentavia kysymyksiä niin koitan vastata.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Kyse on luultavasti samasta häiriöäänestä, kuin näissä tapauksissa:

607 - Karhea käyntiääni (EW12J4)
407 - Häiritsevä nakuttava ääni (EW12J4)

Ymmärtääkseni ääni on luokiteltu ennemmin "ominaisuudeksi", kuin viaksi tässä EW12J4-moottorissa. Aiemmassa 607:ssani jossa tämä sama kiuas konepellin alla touhusi, ei ajoittainen dieselmäinen nakutus kylmällä moottorilla koskaan vaientunut kokonaan. Enpä kyseisestä moottorista kyllä mitään konkreettista saanut ajettua ajamalla rikki, ikävän kuuloisesta käyntiäänestä huolimatta.

Muutama muu tapaus, joka tuskin liittynee tähän oireeseen.

607 - Omituinen ääni kylmänä käynnistettäessä (EW12J4)
607 - Rallattava ääni moottorista huohottimen jäätymisen jälkeen (EW)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Mica L

  • Vieras
Piti ottaa videopätkä äänestä, mutta eipä se heti onnistunutkaan. Eihän se taas alkanutkaan kalista kun sitä yritin. Yritin useampia käynnistyksiä peräkkäin ja myös pidempiä taukoja pitäen. Mutta lopulta onnistui. Heti startin jälkeen alkoi kova naputus joka viedollakin mielestäni aika hyvin kuuluu. Jos antaisin koneen käydä vaikka 5 minuuttia, niin kalkatus ei mihinkään häviä. Videosta huomaa kun toisen tai kolmannen kerran kaasutan voimakkaammin niin ääni häviää kuin seinään. No pieni naputus vieläkin kuuluu, mutta uuden kaasutuksen jälkeen sekin häviää.

Omasta mielestäni tuossa ei puhuta ihan siitä normi naputuksesta mikä näihin moottoreihin kuuluu. Mielestäni todellisuudessa tuo kalkatus on vielä voimakkaampi kuin videossa kun vertaa sitä tuohon "siistiin" käyntiääneen.

Tässä linkki videoon:
https://youtu.be/2k2EzTIa_kc

Ja tuo ääni tulee käynnistäessä milloin sattuu, välillä ihan kylmällä moottorilla jha välillä lämpimällä moottorilla. Mitään selkeää logiikkaa en ole huomannut, ainoastaan sen, että kokoajan useammin se tulee.

ratti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Moi

Itsellä oli 406 2.1 TD. Piti kanssa joskus mekkalaa mutta sitten hain jotain moottoripesua, mikä laitettiin öljyn sekaan ja käytettiin kuumaksi. Sen jälkeen uudet öljyt ja tyytyväisenä ajelin 300 tkm Mobil 3000:lla. Pesuaineen ostopaikka oli Hämeen Diesel.

Terveisin Jouni

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Täältä ääni 2.2 bensakoneen tyypilliselle vialle/ominaisuudelle eli vvt nokkapyörä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Juu, ei kannata tehdä asialle mitään. Tuo oli ominaisuus Peugeot huollonkin mielestä. Jos vaihdat nokkapyörän, ääni palaa pian takaisin.

Mica L

  • Vieras
Jos se vika on tuossa nokkapyörässä, niin onko se sellainen vika että ääni loppuu parin kaasuttelun jälkeen vai naputtaako koko ajan niin kauan että vaihtaa uuden pyörän. Entä voiko nokkapyörän vika olla sellainen, että välillä ääntää käynnistäessä ja sitten taas välillä ei. Minulla ei ole koskaan kalkattanut muuta kuin käynnistäessä.

Eikö tuo nokkapyörävikakaan ilmene kuin käynnistäessä?

Kahlasin noita lukemattomia viestiketjuja asian tiimoilta ja jotkut sanoivat että nokkapyörän vika ei aiheuta tuota kovaa nakutusta vaan jotain resonointia tietyllä kierrosalueella. Joillakin oli naputus loppunut vaihdon yhteydessä, mutta alkanut taas vähän ajan kuluttua uudelleen. Melko "mielenkiintoista"...

Nyt taas käynnistelin muutaman kerran ja joka kerralla käyntiääni ihan ok ilman mitään kaasuttelujakin, ei mitään naputusta/nakutusta...


Mica L

  • Vieras
Kertokaas nyt vielä, että miten se pyörä hajoaa ja miksi se aiheuttaa tuon nakuttavan äänen. Ja mitä sille nokkapyörän vialle tapahtuu tuossa videossani kun yhtäkkiä se järkyttävä naputus loppuu eikä palaa vaikka vetäisin Helsingistä Inariin ja takaisin. Ainakaan jos en sammuta autoa välillä :D

Sorry, mutta veivaan  tätä samaa virttä vain sen takia, että vakuutuisin itsekin ettei vika voi olla esim nostajissa tai jossain polttoaineen syötössä tai muussa....

Osku407

  • Vieras
Eikös jos vvt:n solenoidin piuhan nappaa irti niin ääni lakkaa, silloin siis vika vvt pyörässä.. Näin erimerkkisessä löydettiin aikoinaan vvt pyörän vika.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vvt nokkapyörän sisällä oleva jousi kuoleentuu ja siitä aiheutuvasta välyksestä ääni johtuu. Kuuluu vain käynnistyksessä kun öljynpainetta ei aluksi ole, kun kaasuttaa sen verran että vvt aktivoituu öljynpaine säätömekanismissa nollaa välyksen ja ääntä ei kuulu enään niin kauan kun kone on käynnissä. Sama toistuu taas kun paine on ennen käynnistystä kadonnyt vvt systeemistä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #10 : 28.05.2016, 22:53:11 »
Voiko pelkän jousen vaihtaa?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #11 : 29.05.2016, 01:42:24 »
Aika tutun kuuloinen ääni. On ollut mun 607:ssa koko omistusajan eli reilusta 80 tkm lähtien. Kuulostaa dieseliltä aina välillä, mutta ei joka kerta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Mica L

  • Vieras
Vs: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #12 : 29.05.2016, 12:18:54 »
Tuosta minun videosta on aika vaikea arvioida tuota naputuksen voimakkuutta ennen ja jälkeen kaasuttelun kun tuo kamerakin pyrkii tasaamaan kovat ja hiljaiset äänet lähemmäksi toisiaan, mutta kyllä ainakin tuossa minun koneessa tuo kalkatus on järkyttävän kova silloin kun se ilmenee. Todellisuudessa normi dieselmoottorikaan ei pidä läheskään noin kovaa ääntä.  Olen aina kuvitellut että tuo kaasuttelun jälkeen jäävä vaimeampi naputus on sitä pösön moottoreille ominaista karkeaa naputusta, mutta että tuo alussa kuuluvakin kalkatus on ihan "normaalia/yleistä", huh huh...

Kuten aikaisemmin Osku407 kertoi, että sen vvt pyörän kunnon voisi kokeilla irrottamalla sen solenoidipiuhan, niin mistäköhän sen löytäisi ja onko vaikeassakin paikassa? Onko kukaan kokeillut niksin toimivuutta pösön koneella?

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #13 : 30.05.2016, 13:20:38 »
Mulla 407 ja sama 2.2 EW12J4 kone, naputellut jo sen 5v ja kaikki lisäaineet sun muut kokeiltu mutta ei vaikutusta, joskus naputus loppuu heti vaikka kone olisi kylmä mutta yleensä lähden ajoon ja naputus loppuu kun loppuu, Kyllä kaikki Mika L kyseisen koneen omistajat tietävät äänen - sen kanssa oppii kyllä elämään  :D tuo solenoidi piuha kiinnostaa myös
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 607 - Moottori naputtaa voimakkaasti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #14 : 13.06.2016, 10:25:56 »
En tiedä onko korvien välissä vikaa :o mutta jos kone käynnistyy ilman tuota naputusta tuntuu kaasuun vastaaminen olevan herkempää ja kulutus ainakin maantieajossa pienempi?
Jos tuo ääni poistuu öljynpaineiden lisääntyessä niin miksi välillä heti startin jälkeen ääni poistuu, onko kukaan koskaan missään tutkinut koneen sielunelämää?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti