Kirjoittaja Aihe: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)  (Luettu 6376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juissi80

  • Vieras
307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« : 09.06.2016, 10:32:57 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4, 16-ventt.).

Auto käy tyhjäkäyntiä kolmella pytyllä, kun antaa vähän kierroksia, niin neljällä. Toivoin vian olevan joko tulpissa tai puolassa, mutta puristuksia mitatessa kävi ilmi, että yksi mäntä on keskeltä halki.

Mitään mahdollisuutta ei ole viedä tuota korjaamolle, eli itse on pakko vaihtaa. Jonkun verra DIY henkeä mussa on, jakopäitä ja muuta olen vaihtanut, mutta en ikinä mäntää, (poislukien mopot).

Voisiko joku kertoa, minkälainen operaatio tuo on, onnistuuko alakautta, vai onko purettava koko kone. Oon tänään hakemassa korjaamokäsikirjan (Haynesin oppaan), jos sieltä löytyisi jotain vihjettä, yleensä noissa uudemmissa ei kyllä perehdytä enää noin isoihin töihin.

Mutta kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

Yt.
Jussi

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 09.06.2016, 11:44:17 »
Sen paremmin juuri tuon koneen rakennetta tuntematta voisin veikata, että männän irroittamiseksi on kansi otettava pois tai ainakin tämä on helpompi suunta. Epäilen, että alakautta ei mäntää + kiertokankea saa pois ilman että irrottaa koko kampiakseli. Ainakin monissa nykymoottoreissa nuo välit on sen verran pienet ettei tuolta lohkon ja kampiakselin välistä pahemmin mitään mahdu pois ottamaan.

Lisäksi uskoisin, että kannen irrotus on helpompi ja nopeampi työ tehdä kuin koneen alapuolella työskentely ja kampiakselin ja kiertokankien sekä muiden tykötarpeiden irrotus ja asennus. Mutta nämä ihan vain arvauksena kun en ko. konetta ole auki ikinä nähnyt.

Osku407

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 09.06.2016, 12:07:30 »
Menee juu lähes kaikissa autoissa mukin poisto suurinpiirtein noin joissain on viel männän jäähdytys suuttimet alapuolella. Kansi pois, ö-pohja pois ja veivi irti kampurasta ja työntää ylemmäs sen verra et saa nostettuu pois. Veivi ja muki tulee samalla kertaa.
Hyvä olis jos vaihtaa uudet lakrut jokatapaukses ja jokasen mukin rengastais uudestaan samalla ja kevyt hoonaus sylintereille myös että männänrenkaat istahtaa oikein.

Kk lakrujen kunto on myös hyvä tarkistaa siin samalla.

Edit; missäpäin potilas sijaitsee?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 09.06.2016, 15:13:30 »
Miten on todettu että mäntä on halki, puristusmittaus ei sitä kerro? Jos mäntä on oikeasti halki moottori savuttaa tai huohottaa sen verran  rajusti ettei se jää huomaamatta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 09.06.2016, 19:20:51 »
Oon purkanu potilasta tässä tän päivää, ni en oo keriny tätä kurkata. Puristukset oli puolessa muihin sylkkiin verrattuna. Katoin sitte kameralla, ja sen jälkeen vielä kurkin tulpan reiästä, joko siinä männässä on todella miehekäs naarmu, tai sitten halkeama (on myös aivan öljyinen ja karstainen, vaikuttaisi tulevan öljy siitä halkeamasta). Muut sylkyt on kuivia ja siistejä. Toinen kivampi vaihtoehto olisi, että venttiileissä olisi jotain häikkää ja tuo jälki olisi vain seurausta jostain, joka tapauksessa joudun kannen tuosta ottamaan irti, sittenhän varmistuu. Pelkään että se on se mäntä.

Niin ja potilas on Helsingissä, Munkkivuoressa.

Jatkokysymyksenä, minkäkokonen torxhylsy pitää kannenpultteja varten ostaa? Ilmeisesti pitkä hylsy pitää olla. Pakopuoli ja jakopää mulla on jo irti, samoin imupuolen pultit, mutta imusarja ei vielä halunnut silti irrota.

Osku407

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 09.06.2016, 19:59:38 »
Paa löpöt muhimaa mäntien päälle jos ei satukkaa oleen halki, elvyttää hieman öljyrenkaita josset meinaa muuten pois ottaa. 
Kansi kannattaa kiikuttaa koneistamolle samalla vähintää tarkistettavaks, ja hyvä höylät suoraks varmuuden välttämiseks. Voi se tietysti venavarren kumiki falskat kantavan venttiilin alta tai päältä, miten sen ny ottaa ja sen takia suttaa mäntää.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 09.06.2016, 20:23:20 »
Joo, laitan, hyvä idea. :) Onko tossa odotettavissa tarvetta erikoistyökaluille, mitä ei voi improvisoida? En tietwnkään sitä haynesin opasta vielä käsiini saanut.

En nyt tiedä onko tossa varsinaisesti ainakaan auton arvon kannalta ruveta korjaamaan, mut toisaalta en osaa ajatella omaa vapaa aikaa rahan menetyksenäkään.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 09.06.2016, 20:26:36 »
ja hyvä höylät suoraks varmuuden välttämiseks.

Turhaa plaanausta on syytä välttää.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 09.06.2016, 20:56:12 »
Pistä paineilmaa pyttyyn kun venttiilit on kiinni niin tiedät mistä paine häviää.

Osku407

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 09.06.2016, 21:07:27 »
Nojoo, kyl ne kertoo jos vie tarkistutettavaks. Ja eipä tuosta varmasti haittaakaa ole jollei tietysti ole plaanattu iha justii. Tää vaan oma mielipide.

Toi moottorin roplaaminen on iha hauskaa touhuu jos mielenkiintoo löytyy. :) Koneistamo kyl tekee aikalai kaikki kansityöt jos tarvetta ja rahaa vastaan tietysti. Samanlai kaikki muutki työt.

Jos joutuu männän ottaa pois niin männänrengasvyö on iha oiva apuväline puristamaa renkaat kasaan. Sen enempää konetta tuntematta en osaa sanoa tarviiko jotai erikoisempii työkalui, muutako ajoitustyökalut

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 09.06.2016, 21:19:42 »
Joo, tää on vähän tämmönen painajaisprojekti. Sain ton edullisesti, kuvittelin että siinä on puola, tms vikaa.

Kävi sitten ilmi, että on vähän isompi projekti, toinen auto lähtee ens viikolla meiltä, se on vähän niinkun myyty, eli toi pitäis sitä ennen saada läjään.

Lisäks tossa menee leima umpeen 15 tätä kuuta, mieluusti yrittäisin läjätä sen sitä ennen. En vaan oikeen uskalla tilata mistään mäntää, ennenkun oon saanu vanhan käsiini, enkä oikeen tiedä mistä sitä kannattais lähteä tilaamaan.

Kaiken kruunaa se, et budjetti on sellanen max. 200. Eli kannentiivisteen laitan uuden, muuten koitan pärjätä vanhoilla, ei fiksua, tiedän. Mutta sen takia jätin pakosarjan kiinni kanteen, ja otin sen irti putkesta.

Taas oikeestaan tälläsiä, mihin ei ois edes pitänyt alkaa, muttakun meni nyt näin, niin koitetaan saada onnistumaan.

Mutta jos jollain tietoa, mikä on ton koneen männänkoko, tai mistä sitä kannattaa kysellä, niin voi infota. Meinasin, että riskillä vaihdan vaan sen yhen, en kaikkia.

Sikäli harmittaa, että olisi kiva upottaa tonne läjä uusia osia, kun koko kone on kohta auki, ja auto on muuten ihan hyvässä kunnossa. Ja siis sen takia tuon ostin kuljeksimasta, kun meillä tollanen oli, ha niin pidin siitä. Joo, saa nauraa, kun toiset koheltaa.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 09.06.2016, 21:28:59 »
Ehkäpä tuo kansi kannattaisi tarkistaa ennen kuin tilailee uutta mäntää. Meillä katosi puristus paineet 307:sta siksi että yksi pakoventtiili paloi. En tiedä lopullista syytä miksi paloi mutta ilmeisesti jos hydraulinen venttiilin nostin  jumii niin voipi polttaa venttiilin?

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 09.06.2016, 21:34:42 »
Totta. Optimi olis, jos saisin huomenna kannen irti. Toi vaan tahtoo tapella kovasti vastaan, ei tahtois mikään lähteä oikein suosiolla irti.

Täytyy huomenna hakea se torx hylsy kantta varten, ja yrittää saada se irti.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 09.06.2016, 22:56:29 »

Kävi sitten ilmi, että on vähän isompi projekti, toinen auto lähtee ens viikolla meiltä, se on vähän niinkun myyty, eli toi pitäis sitä ennen saada läjään. 👌


Kannattaa asennoitua että remontti kestää pari kolme viikkoa, silloin on joustovaraa eikä iske paniikki.

Jos mäntä pitää vaihtaa, täytyy tsekata sen tarkka paino ettei aiheuta turhia tärinöitä. Kannen oikasua ei tarvita jos pinta on suora ja naarmuton.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #14 : 09.06.2016, 23:16:51 »
Ok. En tunne tarkemmin autoasi saati sen moottoria mutta viitteellisesti laskin sulle budjettia osiin..

Kannen pulttisarja 25e http://m.mister-auto.fi/fi/syl-kannen-pulttisarja/peugeot-307-3a-c-1-6-16v-80kw_v15901_g1217.html
Kannentiivistesarja 80e http://m.mister-auto.fi/fi/tiivistesarja-sylinterikansi/elring-261-420_g319_a010261.420.html
Öljypohjan tiiviste 10e http://m.mister-auto.fi/fi/tiiviste-oljypohja/elring-331-690_g455_a010331.690.html

Mäntä saa siis maksaa noin 85e kaikkineen eikä enempää ylläreitä voi tulla. http://www.ebay.co.uk/itm/281594967896 toi osuisi budjettiin - mutta aikatauluun tuskin sopii.. Kannen voi itsekin hioa suoralla lasipöydällä vesihiomapaperilla ja tuloksen saa selville rakotulkeilla testaten. Melko ristin oot ottanu, tsemppiä siihen ja eritoten malttia. Itse tekisin niin että peräkolaroidusta purkuautosta ostaisin motin pois näillä tiedoin. Siitä koko kone tähän nykyiseen. Juuri nyt tosin se viimeinen pultti/mutteri esille ja kansi irti ensi alkuun.