Kirjoittaja Aihe: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)  (Luettu 6378 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #30 : 11.06.2016, 00:00:45 »
Ei se nyt sentään noin kirurgista ole. Kyllä sen käteen tuntee,;ei tarvi koneistamoa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #31 : 11.06.2016, 17:22:53 »
Juu, ja edelleenkää ei oo menossa koneistamoon, kun ei oo sellasta mahollisuutta. :)

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #32 : 11.06.2016, 19:35:36 »
Pakko mennä jos venttiili on palanut, siis jos istukkakin on kärsinyt.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #33 : 11.06.2016, 22:25:10 »
Toivotaan ettei, katoin noita hintoja, ni kyl se siltiki pysyis budjetissa. 😊 Lueskelin itseasiassa tossa muutamaa foorumia, missä oli onnistuneesti vaihdettu ite kannen seetit. 👌 Tosin jos sieltä on ne menny, ni en varmaankaan yritä ite. Paitsi jos koneistamossa on kauhee jono, sit kyllä. 😂 Tai kaveri sen saa tehä, mä en onnistuis. :D

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #34 : 13.06.2016, 10:09:57 »
Noniin, tää edistyy. Kansi on siis irti, pakopuolen nokka on irti, imupuolta en taida edes irrottaa, kun ovat tiiviit. 2 ja 4 pytyn venttiilit valuttaa dieselin läpi pakosarjaan (laskettuna jakopäästä). Myös nuo nostimet on siis luonnollisesti irti, kaikki osat toistaiseksi järjestyksessä. Mistä mä tiedän, onko nostaja vaihtokunnossa? Jokainen oli hyvin jäykkä, pitäisikö niiden joustaa/painua kasaan/tms? Uus kannentiiviste mulla jo on ja kaks uutta pakovenaa on tulossa. Mutta vinkkejä siihen, mistä tietää nostajien kunnon?

SamTac

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #35 : 13.06.2016, 12:01:18 »
Venttiilinnostajat toimivat, kun ovat jäykät eivätkä painu käsivoimin kasaan. Jos nostaja painuu käsin kasaan, välyksen tasaimen mäntä ei ole tiivis tai vastaventtiili vuotaa. Pehmeää nostajaa voi koittaa elvyttää purkamalla ja pesemällä osat.

http://www.miata.net/garage/hla/

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #36 : 13.06.2016, 12:04:02 »
Oliko niistä pakovenoista pala irti ? Öljynpaineella toimiva venttiilin välyksen säätö voi ehkä jumiessaan jättää pakoventtiilin hieman auki jolloin se palaa. Näin mulle teorisoitiin kun ihmettelin miksi pakoventtiili oli päässyt palamaan. Kamu liotti ja pesi nuo öljynpaineella toimivat komponentit, tuumi että ei niitä uusia tartte.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #37 : 13.06.2016, 12:31:00 »
Joo, just purin venat irti, on palanu selkeesti sellanen lovi siihen, ei ehk varsinaisesti ole palaa irti.

Laguna00

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #38 : 13.06.2016, 14:37:19 »
Lainaus käyttäjältä: Juissi80
Noniin, tää edistyy. Kansi on siis irti, pakopuolen nokka on irti, imupuolta en taida edes irrottaa, kun ovat tiiviit. 2 ja 4 pytyn venttiilit valuttaa dieselin läpi pakosarjaan (laskettuna jakopäästä). Myös nuo nostimet on siis luonnollisesti irti, kaikki osat toistaiseksi järjestyksessä. Mistä mä tiedän, onko nostaja vaihtokunnossa? Jokainen oli hyvin jäykkä, pitäisikö niiden joustaa/painua kasaan/tms? Uus kannentiiviste mulla jo on ja kaks uutta pakovenaa on tulossa. Mutta vinkkejä siihen, mistä tietää nostajien kunnon?

Kaiken lukemani pohjalta käsittääkseni sun nostajat on siis kunnossa, kun kerrran ovat jäykkänä.
Sitten mielipiteeseeen : Se vaan että jäykkyys voi johtua siitä että ne on ryytyneet/likaiset tai että ne toimivat vaan oikein :D .
Mielipide jatkuu : Ne kannattais nyt samalla putsata kun irti kerran ovat.
Budjettiluokan ratkaisuna sitten toi diesel on melko jees aines liottamaan pitkäksivenyneiden öljynvaihtojen seuraamuksia metallisista osista. Tässä olikin mitsu puolelle kirjoitettuna melkoisen hyvä ohje tuosta hydraulisten venttiilinnostimien elvyttämisestä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32742.0

Koodia: [Valitse]
- nostaja irti ja nostaja on tällöin "kova" (ei puristu kasaan)
- metallilangalla (paperiliitin) tai pienellä kuusiokoloavaimella sisäinen venttiili avataan ja pumpataan vanhat öljyt ulos (lankaa pidetään siis venttiilin sisällä ja venttiilin päätä painellaa ylös-alas)
- samaa pumppausta jatketaan diesel tai petrooliöljyn seassa upoksissa (lisää likaa tulee ulos)
- Kun likaa ei tule ulos voi nostajan upottaa puhtaaseen uuteen öljyyn ja pumpata siellä
 kunnes ei tule enään ilmakuplia nostajan sisältä *snip*
- Nostaja on taas "kova" ja valmis asennettavaksi paikalleen.

Noi mitsu palstalle kirjoitetut muutamat kysymykset ovat sellaisia että eiköhän ne ratkea kun rupeaa tekemään.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #39 : 13.06.2016, 16:26:36 »
Mietin tota nostajien, tai siis tasaajien putsausta/ilmausta.
Ilmeesti se olis aivan hyvä tehdä, ainakin sen venttiilin nostajalle, joka oli palanut. Onko tossa jotain sellasta mitä voi kämmätä, jos tekee ton linkatun ohjeen mukaan? Puolituttu oli sitä mieltä, ettei niihin pitäis koskea ollenkaan. Sitten toisekseen noi on erilaiset nostajat, kun mitä oon nähnyt noi on sellaset "kupit mistä vois juoda kahvia korkillisen, sisälle kun kattoo, niin siellä on se osa, mitä voisi painella. Onko kellään tietoa, mistä noi vapautetaan? En niitä vielä oikeestaan edes tutkinut, voi olla että löytyy helpostikin, kun katsoo.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #40 : 13.06.2016, 23:21:34 »
Ahaa, ne on sellaiset johon nokka ottaa suoraan, ei keinuvivun kautta? En tiedä onnistuuko "pumppaus" operaatio.

Tuli vielä mieleen että pitää olla varovainen kun irrottaa ja kasaa venttiileitä ettei naarmuta painimen porauksen seinämiä. Jos naarmuttaa, voi painin leikata kiinni mikä hajottaa koneen. Noita painimia en löytänyt pikaisella etsimisellä netistä, voivat olla kalliita osia, kannattaa soittaa koneistamoon jos kommentoisivat jotain...
« Viimeksi muokattu: 13.06.2016, 23:43:27 kirjoittanut fluxpur »

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #41 : 14.06.2016, 07:13:51 »
Joo, ovat suoraan nokan alla, venttiilin varren yläpään päällä.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #42 : 14.06.2016, 15:20:47 »
Tässä ketjussa käsitellään sellaista kummajaista kuin nostimien paininkuppien jumitusta. Jumitus johtuu liian pienistä tehdastoleransseista ja Suomen pakkasissa kun alumiini supistuu enemmän kuin teräs, niin jumitus tekee sen että nostimen säätö muuttuu kantavaksi mikä tarkoittaa että pakokaasu puhaltaa läpi ja jossain vaiheessa polttaa venttiilin. Siis automaattisäädössä ei ole vikaa vaan kupin mitoituksessa.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24891.msg183667#msg183667

Kyseinen moottori siis on eri kuin sinulla mutta ilmeisesti samasta tehtaasta ja sama tyyppivika saattaa olla sinullakin.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #43 : 14.06.2016, 15:47:18 »
Hyvin mahdollista, noi oli tosi ahtaat menemään paikalleen, menivät siis kyllä ilman mitään väkivaltaa, mutta sovitus on ahdas. Joka tapauksessa, tä vaikuttais etenevän taas, sain uuden venttiilin ja läppäsin sen paikalleen. Kansi on paikallaan, huomenna kiristän sen, nyt ei jaksa, sit enää jakopää ja loput kilkkeet.

Hommaan on nyt mennyt rahaa seuraavasti: Kansitiiviste 44 e, venttiili 12 e, jäähdytysneste 12 e. Eli ei paha, työtunteja mulla kaikkiaan joku parikymmentä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #44 : 14.06.2016, 16:31:34 »
Tässä ketjussa käsitellään sellaista kummajaista kuin nostimien paininkuppien jumitusta. Jumitus johtuu liian pienistä tehdastoleransseista ja Suomen pakkasissa kun alumiini supistuu enemmän kuin teräs, niin jumitus tekee sen että nostimen säätö muuttuu kantavaksi mikä tarkoittaa että pakokaasu puhaltaa läpi ja jossain vaiheessa polttaa venttiilin. Siis automaattisäädössä ei ole vikaa vaan kupin mitoituksessa.

http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24891.msg183667#msg183667

Kyseinen moottori siis on eri kuin sinulla mutta ilmeisesti samasta tehtaasta ja sama tyyppivika saattaa olla sinullakin.

Ei TU-moottoreissa ole tuollaista ongelmaa.