Kirjoittaja Aihe: 307 - Pyöränpultit  (Luettu 4973 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

itarumaa

  • Vieras
307 - Pyöränpultit
« : 25.10.2016, 21:16:55 »
Auto: 2005 307 CC 2,0.

Ihmettelen kovasti, kun renkaat vaihdoin tähän mun Pösöön, Alenso tai joku vastaava tarvikevanne oli kyseessä.

17mm pultti oli käytössä, mutta lisäksi oli mukana sellaiset muovista tehdyt hatut niiden pulttien päälle, joka antoi 24mm kannan. Mikähän näiden ideana on?

Vanteessa on reiät niin syvällä että pulttia ei edes juurikaan näy, eikä 24mm kantaa voi avaimella edes vääntää kun se muovi ei kestä kuitenkaan. Lisäksi kun erehdyin laittamaan ne hatut paikalleen, niin eipä sinne saanut avainta väliin enää, kun ne laajensi sen pultinkannan 24mm. Lopulta otin ne ruuvimeisselillä pois ja kiristin vaan pultit kunnolla.

Onko nämä nyt ihan koristetarkoitukseen tehty vai mikä logiikka lienee? Ikinä ei ole tälläisiä tullut vastaan ainakaan mulle.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #1 : 25.10.2016, 21:22:16 »
Suojahatut. Siistimmän näköiset kuin ruosteiset pultinkannat. Minulla on kyllä sellaiset joihin ei saa avainta kiinni. Erillisellä työkalulla ne otetaan pois.

Muistaakseni olen kyllä tuollaisiakin nähnyt joihin saa avaimen kiinni. Eivät tosiaan kestä kiristää tai avata.

itarumaa

  • Vieras
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #2 : 25.10.2016, 21:25:23 »
Ok, no ymmärtäisin paremmin tuollaiset, jos vanne olis sellainen missä niille olis käyttöä. Käytetty auto ja nuo tuli auton mukana. Taitaa olla joku ranskalaisten juttu kun ei oo tälläisiä tullut vastaan.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #3 : 25.10.2016, 21:35:17 »
Mahtaako olla oikeat pultit vanteissa kiinni? Pösön aluvannepultithan on normaalisti olleet tasakantaisia ja koristehatuilla varustettuja, kun lähes poikkeuksetta muissa merkeissä ja tarvikevanteissa on kartiopultit ilman koristehattuja.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

itarumaa

  • Vieras
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #4 : 25.10.2016, 22:04:30 »
Kesärenkaat on pösön alkuperäisillä vanteilla eikä niissä kyllä niitä koristehattuja ollut.

Tuossa kuva autosta jossa kesärenkaat, tasakantaiset pultit on mutta ei kyllä ainakaan irtonaisia koristehattuja. Eikös tuo ole 307cc:n vakiovanne?



Kesärengaissa oli 17mm pultti + aluslevy ja talvirenkaissa 17mm pultti ilman tuota aluslevyä. Kyllä ne ainakin tuntuivat kiinni pysyvän, kiristäminen oli vähän hankalaa kyllä kun ne vanteet on sellaiset kupumalliset, niin se pultti menee niin syvälle sinne vanteen sisälle.


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #5 : 25.10.2016, 22:10:10 »
Vakio vanteelta näyttää. Epäilisin kyllä, että noihin kesävanteisiin ne koristehatut on tarkoitettu.

Vertaa:
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #6 : 25.10.2016, 23:39:47 »
Ok, no ymmärtäisin paremmin tuollaiset, jos vanne olis sellainen missä niille olis käyttöä. Käytetty auto ja nuo tuli auton mukana. Taitaa olla joku ranskalaisten juttu kun ei oo tälläisiä tullut vastaan.

Kyllä. Nämä ovat sitä estetiikkaa. ;)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

itarumaa

  • Vieras
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #7 : 25.10.2016, 23:55:12 »
Se voi ehkä olla että ne on niistä kesävanteista, olisi ainakin loogisempaa. Ja muistelen, että vannekkin on sellainen, että siihen vois just tuollainen 24mm kokoinen koristehattu mennäkkin. No ihan siisti on kyllä ilmankin, ehkä ne ei sen takia ole olleet käytössä.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #8 : 26.10.2016, 09:00:53 »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #9 : 26.10.2016, 14:10:44 »
Täällä tuli kanssa kesäpyörien mukana noi koristehatut. Ite olen niitä käyttänyt, on se nyt hiukan siistimmän näköinen. Makuasioita tietysti tämäkin. Tosin muutama on jo haljennut, et voi olla että lentoon lähtee jokukerta.  ;D
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

MatiasH

  • Vieras
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #10 : 26.10.2016, 14:42:15 »
Toissailtana vaihdoin ekaa kertaa 607 renkaita, ja päätin vilkaista ohjekirjaa (tai siis sen pdf:ää), varmistaakseni tunkinpaikat yms. No ensimmäisenä ohjeessa oli, että irroita noi koristepultit niille tarkoitetulla työkalulla. Olin hiukan ihmeissäni, mistäs tuollaisen pinsetin näköisen työkalun löydän  :o  Mutta eipä omassa autossa niitä sitten onneksi ollukaan. Onko toi työkalu erillinen ja onko jossain varapyörän luona vai missä?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #11 : 26.10.2016, 15:37:40 »
Minulla 308 autossa se on samassa paikassa kuin auton mukana tuleva puöränpultin avain. On voinut kadota matkan varrella.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #12 : 26.10.2016, 22:04:12 »
Myös kapeakärkiset pihdit toimii noiden irti vetämisessä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

MatiasH

  • Vieras
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #13 : 27.10.2016, 09:05:50 »
Kiitoksia vastauksista, pitää tsekata löytyykö. Voi olla että noi tulee joskus hankittua jos vaikkapa ebaysta löytää edukkaasti. Pultit on nimittäin karussa kunnossa ja kesävanteet on vielä aika hyvät.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 307 - Pyöränpultit
« Vastaus #14 : 27.10.2016, 12:48:48 »
Minä käytän usein kahta abloy-avainta noiden irroittamiseen. :)
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985