Kirjoittaja Aihe: 407 - Ajoittainen käynnistysongelma ja useita vikakoodeja (EGR-venttiili) (HDi)  (Luettu 8326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kono

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (automaatti).

Eräänä päivänä pösö ei käynnistynyt. Puolen tunnin kuluttua taas käynnistyi. Seuraavana päivänä käynnistyi, mutta sammuttamisen jälkeen kävi satunnaisesti muutaman sekunnin, sitten ei ollenkaan. Starttaus ok. Hinausautolla kotia.

Kaasuläppäkotelon vasen kierrätysläppä (?) oli jumissa (kiinni asennossa) ja mekanismin hampaat sököt. Uusi kaasulappäkotelo, kampiakselin- ja nokka-akselin tunnistin.

Auton käynnistyessä toimii hyvin, mutta jos sammuttaa, niin ei välttämättä käynnisty uudelleen.

Autoon vaihdettu toisesta autosta kaasuläpässä olevat anturit, kaasuläppien solenoidit, nokka-akselin päässä oleva alipainepumppu kokonaisuudessaan, polttoainesuodatin, commonrail putken paineanturi, EGR uusittu n. puoli vuotta sitten liikkeessä, akku vaihdettu, sulakerasia vaihdettu. Vielä vaihtamatta korkeapainepumppu antureineen. Varmaan jotakin muutakin olen vaihtanut, mutten nyt muista. Polttoainetta tuli, kun suuttimen putkea löysäsi. Onkohan vika se, ettei ruiskut syötä polttoainetta alhaisen paineen vuoksi? Entä katkos ECUssa?

Vikatesterillä tutkin kaasu- ja jarrupolkimen toimintaa, niin näyttäisi toimivan. Voi tietenkin vikaakin olla ajoittain. Moottoritilan johtoja olen heilutellut ja nykinyt ja mittaillut, jos olisi katkos jossain, muttei varmuutta ole siitäkään.

Vikakoodeja ainakin seuraavasti luettaessa testerillä: P1351, P1644, P1461, P1645, P1614, P0490, P1490, P0183, P1693, D118, D?0490, E001, 0000. Auton näyttöön ei tule vikakoodeja, mutta joskus pitkään startatessa menee Säästötilaan. Testerillä vikakoodien poiston jälkeen ei vikakoodeja ilmaannu, mutta auto ei välttämättä käynnisty.

Onko kellään samanlaisia ongelmia? Neuvoja tarvittaisiin ennen merkkihuoltoon vientiä.

Ratkaisu:

Nyt selvisi vika. Ennen lopullista vian löytymistä testattiin vielä veden lämpötila-anturi, joka oli ok. Lopullinen vika oli kuin olikin EGR-venttiilissä. Venttiili oli vaihdettu Etelä-Suomen eräässä autokorjaamossa 15.4.2016. Loppulasku kaikkineen oli 490€. Ilmeisesti venttiilin vaihto oli ollut hieman työläs, kun letkujen ja johtojen kiinnitys tuet oli jätetty irti. Lisäksi venttiilin tangon lukitustappi ei ollut oikein paikoillaan ja laakeri jumitti hieman, vaikka venttiili piti olla uusi. Liekö venttiilli vain osittain uusittu? Pätevä autonasentaja irroitti, puhdisti ja kasasi venttiilin uudestaa ja auto käynnistyy taas.

Kono

  • Vieras
On siinä vikakoodilistaa kerrakseen. Katsoppa että onhan auton korin, moottorin ja akun miinusnavan väliset liitokset kunnossa ja puhtaat. Polttoaineen siirtopumppu?

Akun miinusnavan kontaktin (resistanssin ja jännitehäviön) runkoon ja moottoriin kertaalleen jo mittasin. Tankissa ei ole pumppua lainkaan. Pikkuisen ilmakuplia näkyy polttoainesuodattimen jälkeen. Kumipumpun painelu ei auta käynnistykseen.

Kono

  • Vieras
BSM-sulakeboxi?

Juuri se BSM-boxi. Boxi otettiin toimivasta autosta, eikä sekään auttanut. Onko kukaan avannut ko. boxia? Näyttää olevan releet valettu alustaansa. Onkohan jotain muitakin komponentteja valun alla? Hehkutusreleen vaihto - ei muutosta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Akun miinusnavan kontaktin (resistanssin ja jännitehäviön) runkoon ja moottoriin kertaalleen jo mittasin.

Heikohko kontakti saattaa mennä mittaushetkellä läpi, mutta kuorman alla kuumenee ja resistanssi kasvaa. Liitokset on helppo avata ja tarkistaa/puhdistaa.

Kono

  • Vieras
Mittasin startattaessa. Laitoin myös kontaktisprayta. Pitää ottaa johdot vielä irti ja puhdistaa kunnolla valoisan aikaan viikonloppuna. Ei kestä olla huonoa kontaktia, kun isot virrat kyseessä. Onko akun ns. maaginen jännitearvo sellainen, ettei auto starttaa lainkaan vai ettei polttoaineen ohjaus ym. saa oikeita ohjausjännitteitä? Esim. Ecu menee säästömoodiin.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Jokusen kerran tullut törmättyä tapauksiin joissa moottori saa maata(startti pyörittää hyvin) mutta kori ei. = Tziljoona vikakoodia antureilta ja eculta

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Testasin viikonloppuna akun miinusjohtimien maadoitukset käyttäen akkukaapeleita. Auto ei käynnistynyt. Lisäksi vaihdoin ruiskutuspumpun antureineen - ei vaikutusta. Onko kellään vihjeitä, mitä kannattaisi seuraavaksi testata.

Tarkoititiko korkeapainepumppua?

Jos Kp-pumpun paineensäätimen kara on kärjestään poikki, auto käynnistyy satunnaisesti tai ei ollenkaan. Säätimiä on erilaisia.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 135
Osa ei varmaankaan osa sama, mikä minun autossa, kun näyttää "oudolta". Onko tuo osa pumpun alla vai päällä? Onko päällä oleva osa sammutinventtiili ja alla oleva paine-anturi/säädin? Molemmat olen vaihtanut. Pitää vielä nollata vikakoodit ja yrittää käynnistää auto illalla. Oire on kyllä juuri sama kuin minun pösössä.

Tuo osa on vanhemman hodarin kp pumpun päässä oleva säädin. Minulla on ollut ainakin kahdenpituisilla karoilla olevia jotka toimii. Yleensä tämä säädin aiheuttaa jälkikäyntiä, harvemmin käynnistysongelmaa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 767
Sain viisautta asiassa, tuo karan pää on hyvin hieno suodatin, O-rengas aiheuttanee vuotoa painepuolella jos on aiheuttaakseen ja siten myös käyntiongelmaa.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 792
Ruiskupumpun vaihdon jälkeen auto ei ole käynnistynyt lainkaan. Yritin ilmata pumppua käyttämällä sähköt päällä ja pois virta-avaimella, muttei vaikutusta. Voikohan olla vuoto korkeapaineputkessa tai ilmaa pumpussa vieläkin. Naftaa ei kylläkään näy putken liitoksessa.

Oletko varma että autossasi on sähköinen siirtopumppu tankissa? Ainakaan isän 407 2.0 HDi:ssä ei ole, näin ollen virtoja päällä käyttämällä järjestelmä ei ilmaudu, vaan ilmaamista varten moottoritilassa on käsipumppu.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 792
Tankissa ei ole siirtopumppua. Pumppasin kumipumppua useaan kertaan. Käsitin netistä lukiessa, että virran katkominen virta-avaimesta päästäisi naftaa commonrailiin. Olenko ihan hakoteillä?

Niissä malleissa joissa on tankissa siirtopumppu järjestelmä ilmataan käyttämällä sytytysvirtaa päällä/pois. Ne mallit joissa siirtopumppua ei ole tankissa, ilmataan puristelemalla moottoritilassa sijaitsevaa pumppua ja näissä ei ole ilmaamisen kannalta merkitystä sytytysvirran kytkennällä/sammuttamisella.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

Kono

  • Vieras
Kun puristelit pumppua moottoritilassa niin muuttuiko tuntuma raskaammaksi? Mitä itse olen noita ilmannut niin aluksi kun pumppaa niin tuntuu kevyeltä ja tarkasti jos kuuntelee niin kuulee poistuvan ilman pulputuksen polttoainesäiliöstä. Kun on muutaman kerran pumpannut niin tuntuma muuttuu kovemmaksi ja "pulputus" tankissa loppuu, tällöin järjestelmässä ei ole enää ilmaa kierrossa.

Puristelin niin kauan, että pallo meni kovaksi.

Kono

  • Vieras
Pösössä vika edelleen. Sain auton kuitenkin käyntiin korkeapainepumpun vaihdon jälkeen. Auto käynnistyy kerran, muttei enää uudelleen kokeiltaessa. Paineet olivat tyhjäkäynnillä yli 200? Baria. Pitää vielä kokeilla startatessa mitata paineet. Testeri voi olla kuitenkin niin hidas, ettei oikeita lukemia välttämättä saa. Voiko ruiskusuuttimessa olla ohivuotoa, ettei paine nouse kunnolla? Ykköspytyssä prosentit olivat yli 100 käynnissä ollessa. Muissa alle 100%. Mitä tämä meinaa? Viimeksi vikakoodit olivat: 1644, 1614, 0000, D118, 1693, E00, 1351, 1461, 0409, F734. Ilmoittaa EGR:n toiminnan vikoja, vaikka kuittien mukaan EGR on vasta uusittu. Auto käynnistyy huonommin kuin kunnossa ollessa. Ennen käynnistyi heti, kun avainta käännettäessä, mutta nyt pitää startata pitempään, jos käynnistyy lainkaan.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 119
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Onko kellään ollut sellaista vikaa, että startti olisi mennyt oikosulkuun startatessa ja pudottanut akun jännitteen niin alhaiseksi, ettei ruiskut saa tarvittavaa jännitettä toimiakseen?

Tämä saattaa kuulostaa hieman saivartelulta, mutta eikös tuo startti ole jo "lähes" oikosulussa kun sille annetaan virtaa, siis ihan normaalistikin toimiessaan. Eli jos akun jännite kyykkää startatessa niin vika saattaa silloin olla akkussa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Näinhän se periaatteessa on, kun startti ottaa virtaa niin paljon. Autoon on akku vaihdettu pari kertaa ja auton omakin testattu akkuhuollossa. Onko se ns. maaginen (10,8V?) akun jännitearvo se arvo, jolloin ECU ei enää ohjaa ruiskuja ym.?

Kyllä. Jos käämien eristeet ovat palaneet niin startti alkaa nappaamaan huomattavasti enemmän virtaa. Startti vaihtoon.