Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 24028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PetriS

  • Vieras
508 - Akun vaihto
« : 22.01.2017, 20:00:41 »
Auto: 2011 508 1,6 THP 156 Allure.

Miten saan akun irroitettua? Tai ongelma on paremminkin virranhallintayksikön poistaminen akun päältä (power shut-off unit).

BSI nukutus ja herättely on kokeiltu, ok. Eli akun navat kävi jo irti ja on kytketty takaisin ja auto ei herjannut mitään ja käynnistyi normaalisti. Akku on vaihtokunnossa, mutta en saa virranhallintayksikön vasemman pään klipsiä irti, en löydä sitä mistään. Ellei kuva step 8 sitten viittaa ko. laitteen harmaaseen moninapaliittimeen (lienee väyläliityntä). Se takaisin laittaminen olikin erittäin hankala homma. Ahdas paikka letkuineen toki. Niin tai näin, virranhallintayksikkö ei suostu nousemaan pois akun päältä.

Täällä periaatteessa hyvät ohjeet (s 217 alkaen). Pääsen steppiin 8, se ei onnistu.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.autoeurope.com/peugeot-fleet/documents/508.pdf&ved=0ahUKEwiU45Oy7dLRAhUF1iwKHVDKCBAQFghEMAw&usg=AFQjCNHSdxS6uaciZt94lky-uhD1UIpjQw&sig2=62zzl13ih_FCib5I6ZbPSA

Katto kassinen

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #1 : 23.01.2017, 15:21:52 »
Älä sitä harmaata liitintä irroita, tarpeeton homma. Siellä on aika piilossa edestä päin katsottuna vas. puolen kuvan n:ro 8 kohdalla yksi kiinnitysklipsi, sinne joutuu kurkkimaan ja kumartelemaan mutta löytyy kyllä. Sen kun sievästi pitkällä meisselillä raotat, niin lähtee pois.

505_RZC_508

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #2 : 26.03.2017, 11:58:34 »
Auto: 2011 508 SW 1,6 Allure.

Vaihdon hiljattain akun omaan. Ohjeistusta ja henkistä tukea löysin youtubesta ranskankielisestä videosta jolla kaverin selityksestä en mitään ymmärtänyt mutta juuri nuo tarvittavat klipsujen irrotukset siitä selvisi.

Alunperin ongelma oli se, että auto ei enää talvipäivänä suostunut starttaamaan. Ruutuun tuli ilmoitus "Energy/battery/economy safe mode" tai muuta vastaavaa. Startatessa vain kuului naksutus, joka jäi muistaakseni pitkäksisin aikaa naksumaan jollain yrityskerralla.

Tuttavan akkumittarilla totesimme akun tason olevan vain 10,2 voltin luokkaa, ja netti sanoi, että alle 11 voltin tasot on käytännössä tyhjä akku. Eli eikun uusi haettiin Turun motonetistä ja myyjän avulla löytyi nopeasti 99 euron hintainen tilalle.

Vanha akku irtoaa näin: ensin päältä pitää poistaa jonkinlainen esteettinen suoja, sori en muista nyt muoviklipsujen yksituiskohtia enää. Sitten se sulakepömpeli vaatii juuri jonkun pidemmän ruuvvarin muistaakseni, jolla klipsut saa irti, ehkä 2-3 klipua, lopulta aika helpolla lähtee. Akusta pitää toki avata työkaluilla plus ja miinuspäät irti. Tässä on tietty järjestys, kannaattaa tsekata auton ohjekirjasta siellä oli nämä ohjeet myös.

Uusi akku tipahtaa vain paikalleen jämäkästi, ei tainnut olla kiinni mitenkään. Sitten vain kokoat takaisin kaikki huolella. Auto käynnistui normaalisti eikä mitään asetuksia ollut hävinnyt radiosta tai ajotietokoneesta tms.

Tämä oli tällainen auto-amatöörin kirjoitelma, älkää välittäkö jos on jotain vääriä sanamuotoja tai termejä, haluan rohkaista amatööriäkin vaihtaan itse akkunsa, ei ollut paha juttu.

-A

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #3 : 27.03.2017, 01:15:06 »
Akun vaihto maksoi merkkiliikkeessä vajaan 30 € teetettynä (sis. alv) ja samalla vaihtui vasen xenon-polttimo. Tosiasiassa teetin polttimonvaihdon ja akku vaihtui siinä samalla ilman lisämaksua.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #4 : 27.03.2017, 07:39:36 »
Hyvä juttu. Motonetissä on kahta akkutyyppiä, espanjalainen Exide (korvaa Boschin) ja puolalainen Sznajder 2 vuoden takuulla ja varaustilan ilmaisimella. Hyvin tarjolla eri Peugeotteihin. 140 euroa maximiluxusakun hinta. Kun on matkassa suklaalevyn kokoinen pikastartteri, niin akun hyyvtyminen ei ole niin suuresti harmita  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #5 : 27.03.2017, 08:08:23 »
OT: Toimiiko nuo pikastartterit oikeasti ja myös pakkasessa?

antsu

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #6 : 27.03.2017, 09:31:21 »
TM koekäytti noita. Heidän testissään jotkut toimivat, toiset eivät.

Jos auton akku on kuollut, 30 astetta pakkasta ja moottorina 2 litrainen diesel, niin huonoa on kaikilla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #7 : 27.03.2017, 22:26:02 »
Hyvä juttu. Motonetissä on kahta akkutyyppiä, espanjalainen Exide (korvaa Boschin) ja puolalainen Sznajder 2 vuoden takuulla ja varaustilan ilmaisimella. Hyvin tarjolla eri Peugeotteihin. 140 euroa maximiluxusakun hinta. Kun on matkassa suklaalevyn kokoinen pikastartteri, niin akun hyyvtyminen ei ole niin suuresti harmita  ;).

Motonet myy 2,2-litran HDI:llä olevaan 508 GT:hen väärän tyyppistä akkua ja väärän tiedon lähde on Exide. Autossa kuuluu olla AGM-akku, mutta ei Exiden mukaan. Exide EK700 on se oikea akku Motonetin hyllystä, jossa muuten oli akkuvaihtodot vähentyneet huomattavasti, sitten viime näkemän.

Janus

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #8 : 28.03.2017, 14:52:47 »
Auto: 2013 508 2,0 HDi 163 RXH HYbrid4.

Sunnuntai-iltana syttyi "Service"-valo kolmen piippauksen ja "Engine fault; repair needed" ilmoituksen kanssa. Tänään sain auton tarkistettavaksi ja akun jännite on liian alhainen. Vikakoodeja 62 kpl.

Tilasin myös viime viikolla Philips Xenon X-tremeVision gen2 (85415XV2C1)-lamput jotka tulee tänään postiin. Huomenna vaihtavat sitten huollossa samalla kertaa akun kanssa eli en alkanut sitten räpeltämään itse.

Janus

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #9 : 29.03.2017, 17:47:16 »
Se siitä säästämisen yrityksestä... ;)

2,5 h työtä "Tarkastus, vianhaku ja vikakoodien kuittaus" joten akun vaihdolle tuli hintaa 389,-e, no sentään sai nuo uudet Xenon:t vaihtumaan samalla :-[

Alkuvuodesta, ennen talvilomareissua, käväisi mielessä tarkistuttaa akku mutta sitten kun pakkasillakaan ei ollut mitään ongelmaa käynnistymisen tai Webaston kanssa niin se jäi tekemättä.

Opetus: tarkistuta akun jännite ajoissa ja säännöllisesti sekä vaihda akku uuteen mielummin liian aikaisin ennenkuin liian alhainen jännite saa vikakoodit villiintymään...

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #10 : 29.03.2017, 19:00:45 »
2,5h. On nuo aika pitkällisiä projekteja kun oikein kunnolla tutkitaan. :D
En tiedä, onkohan tuota hommaa mitenkään mahdollista nopeuttaa... ::)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #11 : 30.03.2017, 02:03:48 »
On tuossa aikamoinen hintaero. Oman autoni huoltolaskussa oli 0, 00 € vikakoodien luvusta, mitään ei ollut muistissa, viakka ihan samat "Engine fault. Repair needed." -ilmoitukset oli minullakin tullut aiemmin talvella. Akku ja xenon-polttimoa tosiaan vaihtuivat siinä samalla kolmen kympin hintaan.

Sisälsikös tuo 389 € myös akun, vai pelkkää työtä?

Janus

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #12 : 30.03.2017, 10:27:14 »
Sisälsikös tuo 389 € myös akun, vai pelkkää työtä?

En tiedä johtuiko tuo mahtava vikakoodien määrä sitten siitä, että jouduin ajamaan 110 km päästä takaisin sunnuntai-iltana. Vikakoodit joutuu kuulemma katsomaan ja kuittaamaan pois yksitellen.

Hinta on akun kanssa...

GeekPug

  • Vieras
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #13 : 30.03.2017, 10:38:46 »
Onpas tosiaan aikamoinen työveloitus. :o

Edellisenä talvena omani akku hyydähti pahasti ja kaveri jolla se oli reissun aikana lainassa oli kyllä yritellyt sitä käyntiin useampia kertoja (kokeillut useampaan kertaan joko olisi lauhtunut tarpeeksi että akku jaksaisi pyörittää starttia) ja silti kun reissusta palattuani ajoin auton itse huoltoon, kaikki vikakoodit oli nollattu siihen akunvaihdon muutaman kympin työhintaan (uuden akun olin ostanut netistä ja vein huoltoon mukanani) – ja vaikka siitä olisi joutunut maksamaan erillistyönä, kertaakaan vikakoodien nollaus ei ole ollut enempää kuin 30e.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #14 : 30.03.2017, 11:08:25 »
Ainakin Treen Autokeskuksessa ne veloittaa tyyliin siitä kun nostaa itsensä ylös penkistä. Ja kun istuu autoon. Veholla on yllättäen ollut järkevämmät ja neuvoteltavissa olevat palvelut.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04