Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 6977 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #45 : 01.03.2018, 21:06:24 »
Vai ajoakku? :)

Joo toi omenan automaattinen oikoluku taas tehnyt tepposet, mutta onneksi täällä on lukutaitoista porukkaa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #46 : 01.03.2018, 21:22:22 »
Saisiko yksinkertainen käyttäjäkin nyt selvennyksen;pitääkö uusi akku koodata vai ei? Kyseessä siis vm.2012 508 sw gt (2.2Hdi FAP).

Minulle 508 GT 2.2 HDI:hin vaihdettiin viime keväänä uusi Exide EK700 70Ah/760A AGM -akku, eikä sitä koodattu ja hyvin on toiminut Webastot ja muut sen jälkeen. Myös vanha akku oli AGM.

kiihdytykset ja jarrutukset on aika lyhyitä tapahtumia, ne tuskin ehtii sekoittamaan akkua ihmeemmin ja siitä selvinnee perinteinenkin akku kunhan on oikein mitoitettu.

Laturi kyllä raapaisee kilowatteja moottorista kun virtaa kuluu paljon, se on kyllä viisasta pudottaa pois päältä kun nilkka suorana kiihdyttää, varsinkin pienissä moottoreissa.

Eipä ole mitään muita mittauslukemia, kuin joskus jännitettä olen tarkkaillut ajossa ja, kun nilkkasuorana ajaa sen mitä tuo kulkee, niin kyllä se ilmeisen pitkään on lataamatta. Kai ne tehtaalla on jostain hyvästä syystä sinne tuon AGM:n laittaneet, eikä vain huvikseen, mutta ainahan tee-se-itse-miehet tuntuvat tietävän nämä asiat paremmin ja osaavat korjata tehtaan turhan tuhlailun.


Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?
Käsittääkseni systeemi on varsin yleinen koska sen avulla kaunistellaan kulutuslukemia

Ainakin pre-fl 508:issa vain GT:ssä on tuo systeemi käytössä. Eikä se mitään kulutuslukemien kaunistelua ole vaan ihan todellista polttoainetalouden parantamista ja saahan sillä edes pienen osan jarrutusenergiasta talteen.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 024
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #47 : 02.03.2018, 06:13:40 »
Pieni on kaunista  :D

downtime

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #48 : 02.03.2018, 09:07:36 »
Stop&Start -malleissa kai RXH:ta lukuunottamatta on AGM-akku, koska niissä auto on välillä sammuksissa ja startti kuluttaa enemmän, mutta monet laitteet kuluttavat seisottaessakin virtaa. Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu ja startti toimii siitä saatavalla virralla, niin 12v akun ei tarvitse olla AGM.

Ei ole RXH:ssa minkään sortin 12v starttia eikä laturia. "Hihnavetoinen" generaattori ja invertteri hoitaa nämä asiat.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #49 : 02.03.2018, 11:59:08 »
No tuota juuri tarkoitin. Kiitos täsmennyksestä.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #50 : 05.03.2018, 15:56:53 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 (ilman Start&Stop-toimintoa).

Akun vaihto oli erittäin helppo. Varotoimina avasin kuskin ikkunan, vein avaimet sisään, join kahvit ja selasin Ylen uutiset netistä.

Työkalut: 10mm hylsy, lattapäämeisseli, isältä peritty akun napojen puhdistamiseen tehty teräsharja sekä roskiin menossa oleva lumiharja. Lisäksi ketjuöljyspray. 

Ensin keulan puolelta johtonippu irti akun laatikosta, sitten -navan kansi irti. Navat irti (10mm hylsy tarvitaan -napaan) ja sitten ruuvarilla auttaen kannakkeistaan sivuilta tuo paketti, joka on akun päällä. Pakettia ei tarvitse sen kummemmin purkaa. Sitten akun suojakotelo, joka on kaikilta sivuiltaan (en ole varma oliko +navan puolella) pienillä klempsuilla kiinni -- lattapää meisselillä auttaen irti.  Koteloa joutuu hiukan pujottelemaan, kun akun päällä oleva paketti ei siirry kokonaan sivuun. Tämän jälkeen akku irtoaa auttamalla lattapäämeisselillä keulan puolelta pientä muovikannaketta, joka puristaa akkua kiinni kotelon pohjaan. Sitten kallistetaan akkua ensin hiukan taakse - sitten nostetaan ylös ja otetaan pois edelleen väistellen tuota akun päälle tulevaan pakettia.  Vanhalla lumiharjalla putsataan pöly ja muu pois näkyvillä olevista osista.   Uusi yön yli täyteen ladattu akku paikalleen: Exide EA770 77Ah/760A, P278xL175xK190 129 euroa tarvikeliikkeessä.  Uusi akku otti parin amppeeria virtaa koko illan -- ainakin viisi tuntia - aamulla oli täynnä.

Vaihdon jälkeen kaikki toimi moitteitta - vain kellonaika ja päivämäärä piti säätää.

Terveisin, Jukka P.

PS. Syy vaihtoon oli "Economy mode activated" huomautus viime aikoina joka kerta pakkasesta riippumatta Webaston käytön jälkeen.  Auto ei siis jättänyt kertaakaan starttaamatta  tai aiheuttanut muuta harmia.

TEMP_ARKISTOON

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #51 : 05.03.2018, 17:35:54 »
Parempihan se onkin vaihtaa ennen kuin jää auton kanssa johonkin pakkaseen seisomaan, kun ei käynnistykään. Tuo toistuvasti ilman erityistä syytä tuleva economy mode on kuitenkin oikein hyvä indikaattori siitä, että akku alkaisi olla vaihtokunnossa.

Paljonko oli kilometrejä autolla takana, kun vaihdoit akun? Minulla oli 508 GT:ssä 115 453 km mittarissa ja 6 vuotta auton valmistumisesta, kun pistin akun vaihtoon.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 252
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #52 : 05.03.2018, 18:52:44 »
Kiitos hyvästä ohjeesta Jukka P.
Pitäisiköhän tämä oikein arkistoida? :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #53 : 08.03.2018, 20:30:57 »
215.000km on suunnilleen ajettu. Mielestäni ihan normaali ikä vaihtaa akku. //Jukka

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #54 : 15.03.2018, 21:25:05 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (120 000 km).

Käytin akkua irti ja sain rikottua miinus navan päällä olevan boschin osan, mutta siitä ei löydy valmistenumeroa. Osa on paikallaan, mutta se on liimattu kasaan. Ei perhana anna liikkeessä sitä numero vaan 180€ olis osan hinta.

Nyt vielä economi mode ja engine fault, voiko kyllä olla myös muutakin vikaa.
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 556
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #55 : 15.03.2018, 22:19:31 »
Jaa tuon akun varaustilan valvontayksikön, osanro. 30?



Peugeotin varaosanumero on 98 010 315 80 (ennen 5.11.2012 valmistettu) tai 98 155 245 80 (5.11.2012 tai sen jälkeen valmistettu).
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

JyrkiL

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #56 : 17.03.2018, 07:21:35 »

PS. Syy vaihtoon oli "Economy mode activated" huomautus viime aikoina joka kerta pakkasesta riippumatta Webaston käytön jälkeen.  Auto ei siis jättänyt kertaakaan starttaamatta  tai aiheuttanut muuta harmia.

TEMP_ARKISTOON

Varmaan näin on jos ajetaan pitkää matkaa. Akku varautuu paremmin täyteen. Käytönnössähän näillä nykyisilla latausjärjestelyillä, joilla on lähinnä tähdätty pienempiin testihiilidioksidipäästöihin, lyhyessä ajossa akku on aina vajaalatauksessa. Ja economy mode active -tulee jo 15s jälkeen päälle. Eli edes navigaattoria et voi asetella ilman, että käynnistää moottorin puhumattakaan perinteisestä radionkuuntelusta.

Janus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #57 : 18.03.2018, 19:07:27 »
Nyt ilmestynyt tuonne sähäkkä akunvaihto video:
PEUGEOT 508 Wymiana Akumulatora - Battery Replacement in Peugeot 508
https://www.youtube.com/watch?v=G86LY3wBpeU
508 RXH vm. 2013 (ed. Passat 4Motion Variant Sportline -06)
Entiset ranskikset: 406 SR GrW (-01), 406 SR (-98), 405 GTX (-93), BX (-90)
ja vielä vanhemmat: Ascona 1,3i (-87), Fiat Punto (-83)

vauhtiveikko

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
  • Motion & emotion
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #58 : 20.03.2018, 19:06:39 »
Auto: 2012 508 SW 1,6 HDi (120 000 km).

Jos toi akun varaustilan valvonta yksikkö on rikki, niin herjaako ajotietokone engine failure ja economi mode sekä webasto ei lähde käyntiin? Mistä ton valvontayksikön sais edullisesti kun merkkiliikkeesä 180€ ?
Peugeot: 406 1.8 -00, 508 sw 1.6 hdi allure -12
Citroen c4 grand picasso 1.6hdi .08 , c5 2.0 -05

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 252
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #59 : 20.03.2018, 19:38:25 »
Luulisi ettei noita ihan hirveästi vielä ole painettu kiinasta halpamarkkinoille.
Aika kohtuuhinta mielestäni 180€ merkkiosasta noinkin tuoreeseen autoon.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)