Kirjoittaja Aihe: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (jarruvalokytkin)  (Luettu 1082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jagge

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (ohjausyksikkö)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault


Auto: 2006 307 SW x,x.

Itselläni ratkaisu ko. ongelmaan oli viallisessa jarruvalokatkaisijassa, joka uusittiin korjaamolla.

aulis64

  • Vieras
Auto: 2006 307 Wagon 1,6.

Mulla oli auto korjauksessa ABS- ja luistonestovalojen syttymisen takia. Eli kun oli jonkun aikaa ajellut ja painoi pitkään jarrua, niin valot syttyivät ja kun auton sammutti, niin taas toimi. ABS-systeemit eivät valojen palaessa toimineet ollenkaan.

Auto korjattiin ja vika oli viallisessa jarruvalokytkimessä ja johtosarjassa. Korjaus maksoi 100 euroa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 105
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja).

Omassa 2. mallisarjan autossani oli vikaa jarruvalokatkaisijassa. Tämä ilmeni (siis minulla) siten, että ABS/ESP Faultit tulivat aina vasta silloin, kun painoin jarrua. Yleensä sellainen aivan kevyt jarrutus aiheutti varmimmin ABS/ESP-vian. Ja välillä taas oli useitakin päiviä, ettei mitään vikoja tullut. Viimeisin epäilys vikakohteesta tuli siinä vaiheessa, kun painoin kevyesti jarrua eräässä risteyksessä eivätkä jarruvalot syttyneet. ABS/ESP Faultista tuli samalla hetkelllä ilmoitus näytölle (tämä siis talvella, muuten tuskin olisin tuota jarruvalojen syttymättömyyttä huomannutkaan). Tämän jälkeen huomasin muutaman muunkin jarrutuksen yhteydessä, että jarruvalot saattoivat olla syttymättä, jos jarrutus on "kevyt". Kovemmin jarrutettaessa jarruvalot toimivat kyllä normaalisti.

Eli kannattaa tarkkailla, tuleeko ABS/ESP-ilmoitus vasta siinä vaiheessa, kun painaa jarrua vai tuleeko vika esim. jossakin tietyssä nopeudessa tai kun ylittää jonkin tietyn nopeuden. Ja jos ABS/ESP-vika tulee aina silloin, kun on jarruttanut/koskenut jarrupolkimeen, niin jarruvalokatkaisija vaihtoon.

Kuinka suuri homma on tarkastaa tuon jarruvalokatkaisijan kunto?

Tuosta 2. mallisarjan autosta ainakin lähti se rattiputken alla oleva peitelevy irti vetämällä. Tämän takaa paljastuu jarruvalokatkaisija, jonka pääsee helposti vaihtamaan. Ja jos osaat käyttää yleismittaria, niin eiköhän tuon kunnonkin pysty jollain tarkkuudella varmistamaan. Omasta "viallisesta" jarruvalokatkaisijasta mittasin ihan mielenkiinnon vuoksi ylimenovastukset ja toisessa koskettimessa ylimenovastus oli kohtuuttoman suuri, luokkaa 10 ohmia (en vain muista oliko NC- vai NO-kosketin).

Mielestäni tuo jarruvalokatkaisija näytti varsin toimivalta, kun sen irrotin. Laitoin takaisin kiinni, eikä sen jälkeen kertaakaan ole vielä ABS/ESP Faultia tullut. Liekö vain kosketushäiriö?

Miten näytti toimivalta? Irrotitko liittimen ja mittasit niistä liitinnastoista ylimenoresistanssit? Jos autossasi ilmennyt vika on todella jarruvalokatkaisijassa, niin kosketushäiriöhän tuo on. Ikävä kyllä, tuo kosketushäiriö/ylimenovastus ei pysyvästi korjaannu kuin avaamalla katkaisija ja puhdistamalla koskettimet tai sitten vaihtamalla koko kytkin. Ensiavuksi voi toki auttaa jarruvalokatkaisijan irrottaminenkin ja sen "rämpytys".

Jarruvalokatkaisijan saa kyllä purettua, kun on varovainen. Kannattaa vain katsoa, miten se "automaattisäätö" on asetettu, että saa myös sen vielä toimimaan. Jarruvalokatkaisijan sisällä on kahdet pienet, terävät kosketinnastat, jotka voi hioa kevyesti hienolla hiekkapaperilla tai vastaavalla. Ehkä ne kannattaa myös puhdistaa jollain kontaktispraylla, jos sellaista on. Itse laitoin koskettimiin myös suojaavaa "sähkörasvaa", kun sellaista oli käytettävissä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
307 (1. mallisarja):

4534 40, SWITCH-BRAKE, 20,00 e (Citroen 12,80 e, Saksan Peugeot 7,41 e)
4534 67, SWITCH KIT, SEE IF D6AW2UQ0, 156,00 e (Citroen 95,00 e, Saksan Peugeot 30,82 e)

307 (2. mallisarja):

4534 67, SWITCH KIT, SEE IF D6AW2UQ0, 156,00 e (Citroen 95,00 e, Saksan Peugeot 30,82 e)

Joidenkin 1. mallisarjan mallien kohdalla on erikseen lueteltu (ja merkitty varaosakuvaankin) pelkkä katkaisija 4534 40 ja sarja (SWITCH KIT), johon ilmeisesti juuri kyseinen katkaisija sisältyy. 2. mallisarjan kohdalla SB tuntee vain tuon sarjan. Merkintä "SEE IF D6AW2UQ0" viittaa luultavasti huoltotiedotteeseen, jossa on lisätietoa asiasta. Kuvan mukaan sarjan 4534 67 mukana tulisi katkaisijan lisäksi siihen kiinnityvä johtosarja? Mahdollisesti kokonaisen sarjan sijasta voidaan ostaa vain katkaisija 4534 40 niissäkin tapauksissa, joissa katkaisijaa ei ole erikseen listattu, mutta asia kannattaa varmistaa maahantuojalta, koska kyseinen komponentti vaikuttanee myös turvallisuuteen (tieto jarrupolkimen painamisesta auton eri järjestelmille). Varaosakuvat ovat päivittyneet 03/2010, joten muutos saattaa olla tapahtunut tuolloin.

Vanhentunut venäläinen varaosaluettelo (vuodelta 2005) ei tunne uusinta varaosanumeroa 4534 67, mutta toisaalta siitä löytyvät varaosanumerot 4534 48 ja 4534 52, jotka on ärsyttävästi kaikessa hiljaisuudessa poistettu SB:stä (ei taaskaan merkintää osan muuttumisesta).

307 (1. mallisarja):

4534 40, SWITCH-BRAKE, 20,00 e (Citroen 12,80 e, Saksan Peugeot 7,41 e)
4534 48, SWITCH-BRAKE, 11,00 e (Citroen 11,80 e, Saksan Peugeot 7,85 e)
4534 52, SWITCH-BRAKE, 13,00 e (Citroen 19,20 e, Saksan Peugeot 10,39 e)

307 (2. mallisarja):

4534 48, SWITCH-BRAKE, 11,00 e (Citroen 11,80 e, Saksan Peugeot 7,85 e)

Ja jotta asia olisi vielä monimutkaisempi, niin huomasin, että SB:n vanhemmasta versiosta (04/2009) löytyy myös katkaisija 4534 63:

4534 63, SWITCH-BRAKE, SEE IF D6AW2UQ0, 12,00 e (Citroen 12,60 e, Saksan Peugeot 9,76 e)

1. mallisarjan autoissa katkaisijan malli on vaihtunut ainakin tuotantokoodista (DAM) 09532 (14.12.2002) alkaen (vanha 4534 52, uusi 4534 40).
« Viimeksi muokattu: 28.05.2010, 19:56:56, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Ohjeet katkaisijan vaihtoon ranskaksi:

http://www.forum307.com/viewtopic.php?t=22840

Kuvissa ilmeisesti vanhempi katkaisijamalli 4534 52, jonka asennus/irrotus poikkeaa jonkin verran uudemmista.

Tässä viestissä puhutaan ilmeisesti jotain katkaisijapaketista 4534 67:

Lainaus
Bonsoir à tous, pour ma part je suis allé chercher un contacteur aujourd'hui car depuis un petit moment problème de regulateur intermittent et la je me suis rendu compte que les feux stop ne fonctionnaient pas tout le temps.

Je vais donc à la concession la plus proche de chez moi et la une bonne et une mauvaise surprise, la bonne il l'avait en stock la mauvaise 30.98 euros pour la référence 4534.67 donc la meme reference mais avec le faisceaux en plus et le monsieur de chez Peugeot me dit que pour mon modèle c'est vendu que comme ca.

Pour info effectivement au demontage de l'ancien le mien n'a rien à voir avec celui da la photo la cosse n'est pas la meme et le bouton du contacteur pareil.

Par contre en comparant le nouveau et l'ancien bonne surprise la tige du contacteur est plus grande peut etre pour palier au problème.

En tout cas tout ca pour dire que attention à priori il y a plusieurs modèle de contacteur.

Ei siitä tosin saa käännöskoneenkaan avulla kovin hyvin selvää (englanniksi käännettynä)...

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 105
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Piti sitten käydä katsomassa minkä osan ne olivat myyneet minulle viime tammikuussa. Osa on numeroltaan 4534 63 ja hintaa siis 5,50 e ilman tinkimistä. Ja tänään SB:stä tuli tuo tieto, että "oikea" osa myös minun autooni olisi 4534 67 (156 e).

Eli jotain suurempaa muutosta on varmasti tullut, nyt olisikin kiinnostavaa tietää mitä. Mutta kyllä tuohon 156 euron hintaan pitäisi tulla paljon muutakin kuin pelkkä katkaisija ja johtosarja (joka ei luultavasti ole kovinkaan pitkä, koska BSI on aivan "vieressä").

...

Mahdollisesti kokonaisen sarjan sijasta voidaan ostaa vain katkaisija 4534 40 niissäkin tapauksissa, joissa katkaisijaa ei ole erikseen listattu, mutta asia kannattaa varmistaa maahantuojalta, koska kyseinen komponentti vaikuttanee myös turvallisuuteen (tieto jarrupolkimen painamisesta auton eri järjestelmille). Varaosakuvat ovat päivittyneet 03/2010, joten muutos saattaa olla tapahtunut tuolloin.

Ainakin omassa 2. mallisarjan autossa tuo jarruvalokytkimen vaihto on erilainen operaatio kuin seuraavassa linkissä: http://www.forum307.com/viewtopic.php?t=22840

Tuossa linkissä näkyy selvästi vanhemman (?) mallinen katkaisija, jossa on siis vain yksi kosketin. Vakkarin katkaisijalle/ toiselle koskettimelle tuossa kiinnikkeessä näkyy tyhjä paikka. Uudemman mallisessa katkaisijassa molemmat koskettimet ovat yhden jarruvalokytkimen sisällä, tämän erottanee siitä, että jarruvalokytkimelle tulee 4-napainen liitin.

Varaosanumerolla 4534 63 myyty katkaisija yksinkertaisesti irrotetaan kääntämällä sitä vastapäivään 90 astetta. Kytkin asennetaan kiertämällä sitä 90 astetta myötäpäivään samalla huomioiden, että jarrupolkimeen ei kosketa (tämä sen takia, koska jarruvalokatkaisijan pituus säätyy asennuksen aikana oikeaksi).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Yksi vaihtoehto on, että katkaisijassa oleva liitin on muuttunut ja sen vuoksi mukana toimitetaan myös johtosarja, jolla katkaisija voidaan kytkeä vanhempaankin autoon.
« Viimeksi muokattu: 17.03.2017, 20:36:51, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Bringings

  • Vieras
Auto: 2005 307 2,0 Feline (EW10J4S, 177 hv).

Ensin tuli ABS Fault ja heti perään ESP Fault. Mittaristoon syttyi ESP-valo. Vika ilmaantui ihan sattumanvaraisesti, mutta kuitenkin aina jarrutuksen yhteydessä. Loppuvaiheessa vika saattoi pysyä päällä, vaikka sammutti auton, joten muutama sekuntia käynnistyksen jälkeen vikavalot syttyivät uudelleen, todennäköisesti siis vika jäi päälle.

ABS/ESP Faultin korjaamiseen riitti jarruvalokytkimen irrotus, avaus, puhdistus ja takaisin laittaminen.

Murmatti

  • Vieras
Auto: 2006 307 SW 1,6.

Otsikon mukainen vika ilmeni omassa autossanikin. Ilmoitus tuli joka kerta, kun tuli painettua jarrupoljinta vähänkin pidempään (yleensä moottoritieltä rampille tullessa ja jarrutettaessa ennen käännöstä). Loppujen lopuksi vika ilmeni paikalla ollessakin. Siihen riitti, että painoi jarrupoljinta kahden sekunnin ajan "pohjaan". Perjantaina Raision Automaahan autoa viedessäni ja työtilauspaperia allekirjoittaessani siitä ilmeni, että olivat jo valmiiksi tilanneet jarruvalokatkaisijan johtosarjoineen. Se siihen sitten vaihdettiinkin, osan hinta 134 euroa ja työn osuus 36 euroa.

kaisaj

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 307 SW 1,6 Olympia (TU5JP4).

ESP/ASR Fault ja sen perään ABS Fault syttyivät mulla ensin tänä aamuna. Auto seisonut reilun viikon paikallaan. Ensin syttyi ESP, sammutin auton ja käynnistin uudelleen, sain ajella noin 10 km ja sitten syttyivät molemmat valot.

Onko aina vika tuossa jarruvalokatkaisijassa tai sen johtosarjassa?

Ratkaisu:

Jarruvalojen kytkin oli vikana.

Bringings

  • Vieras
Olen huomannut sellaisen ikävän ominaisuuden 307:n ABS/ESP Faultin syyksi, että se verhoilun karvamatto siinä polkimien yläpuolella saattaa mennä jarruvalokytkimen ja polkimen väliin aiheuttaen sen kytkimen virhetoiminnan ja antaen sitten vikailmoituksen.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Ongelma:

Auto: 2007 307 SW 1,6 HDi 90.

Vika voi olla kytkimessä, mutta luultavammin vain kytkimen johtoliitoksissa on hapettumaa. Johdot irti polkimen juuresta, liittimien kosketuspintojen putsaus ja johdot takaisin kiinni. Näin ainakin omassa 2005-mallisessa 307 SW:ssä sain nuo korjattua. Uusiutui tosin yleensä vuoden kuluttua, kun jonkin aikaa olivat ollut tällaiset kelit kuin viime aikoina on ollut. Homman kuitenkin tekee viidessä minuutissa ihan itse, eikä se maksa mitään.

Minulla ABS- ja ESP-valot syttyvät, kun painan jarrua. Oletan, että silloin vika on jarruvalokytkimessä.

Ratkaisu:

Annoin jarruvalokytkimen liittimelle CRC-suihkeen, mutta vika poistui vasta muutaman päivän kuluttua. Vika ei siis ollut liittimessä, vaan kytkimen huonossa kontaktissa. CRC oli ryöminyt rakosista jarruvalokytkimen kontaktipinnoille. Olen melko varma, että jarruvalokytkimiä vaihdetaan turhaan, jos kerran asia korjaantuu elvyttävällä ruiskeella. Kytkimeen pääsee hyvin käsiksi, kun poistaa polkimien päällä olevasta muovisesta verhoilulevystä "huoltoluukun".

lansion

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 307 Wagon 1,6.

Tuota ESP/ASR-ilmoitusta sekä ABS Faulttia tuli minullakin pitkin talvea pari-kolme kertaa parin kuukauden välein. Uudelleenkäynnistämällä vika lähti aina pois, enkä ole paljoa viitsinyt tutkia asiaa, koska vika oli ollut noin harvoin esiintyvä.

Mutta tänään auto kävi merkkiliikkeessä määräaikaishuollossa, jonka jälkeen tuli heti n. kaksi kilometriä huollosta ajettuani ko. virheilmoitus. Ja taas muutaman kilometrin jälkeen. Sain tässä tänään n. 40 km:n kaupungin lähistöllä ajelun aikana virheen tulemaan 6-7 kertaa uudelleen. Tajusin, että tuo vikailmoitus on iskenyt päälle joka kerralla vain, kun olen ollut lähestymässä risteystä ja moottorijarrutellut vaihtelemalla pienempää vaihdetta sisään samalla kevyesti jarrupoljinta painellen.

Ajattelin nyt aluksi koittaa valohoitoa ilman CRC:tä tai mitään aineita eli irrotin parkkipaikalla tuon anturin, painelin kytkintä ja liikuttelin liitintä edestakaisin mahdollisten hapettumien poistamiseksi. Tämän jälkeen olen ajellut n. 15 km kaupungissa enkä ole vikaa enää saanut toistumaan ainakaan vielä.

Ratkaisu:

Vika alkoi satunnaisesti uusiutumaan kevään mittaan ja lopulta hain Motonetistä n. 9 eurolla Facet-merkkisen jarruvalokatkaisimen, joka näyttäisi korjanneen ongelman.

Varaosaa ostettaessa kannattaa huomioida katkaisimen liittimen väri ja verrata sitä autossa olevan liittimen väriin. Ainakin 4-napaisella liittimellä varustetuissa katkaisimissa on sekä valkoista että vihreää mallia ja nämä eivät ole keskenään yhteensopivia. Valkoisessa liittimen hahlot ovat keskenään samassa linjassa, kun taas vihreässä hahlot ovat eri kohdissa. Omaan vuosimallin 2006 autoon piti laittaa vihreällä liittimellä varustettu katkaisin.

Merkkikorjaamosta tarjosivat yli 70 euron hintaista katkaisijaa uuden johtosarjan kera.