Kirjoittaja Aihe: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot  (Luettu 27332 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #15 : 13.06.2017, 07:22:08 »
Tuo sulakeboxi (BSR-1/BSM) on aiheen vierestä, mutta melko usein menee rikki. Koodien lukua suosittelen aiheen vikaan vieläkin  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Epro

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #16 : 16.07.2017, 21:20:28 »
Täällä samaa ongelmaa. Vasen taka-anturi vaihdettu kahdesti. Vuoden verran oli vikavalo poissa, ja kesän tullessa ja sateiden saattelemana välillä ABS/ASR/ESP valot alko vilkkumaan, ja nyt ne ei sammu oikeastaan ollenkaan. Vikakoodia ei anna, sillä vikaa ei ole kun laittaa virrat päälle autoon. Vasta kun käynnistää auton, viat tulee päälle. Joskus poistuvat. Missäköhän olisi vika? Kokemuksia? Entä mistä saisi taakse uudet jarrukilvet? Jos niissä on jotain mikä aiheuttaa antureiden rikkoutumisen.

jiipee

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #17 : 21.07.2017, 14:04:37 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi (automaatti, VF36ERHRE21316877).

Itselläni on ABS/ESP-herja ollut päällä jo yli puoli vuotta ja nyt kun alkaa katsastusaika lähestymään niin jotakin pitäisi asialle tehdä.

ASB/ESP-vika alkoi pikkuhiljaa, välillä ilmoitti viasta välillä ei, välillä saattoi olla usean viikon viattomia kausiakin. Lopulta vika jäi pysyvästi päälle ja siinä vaiheessa katsoin vikakoodit, herjasi kuskinpuolen etupyörän anturia, joka vaihdettiin (tarvike Motonetista, edellinenkään ei ollut kuin pari vuotta vanha) mutta vika ei korjaantunut. PP2000:lla katsottuna tuolta kuskin etupyörältä ei tule lainkaan nopeustietoa. Johdot ja liittimet tarkistin ja niissä ei näkynyt mitään hälyttävää.

Tässä taitaa olla siis kaksi vaihtoehtoa, joko uusikin anturi on viallinen tai sitten ABS-yksikkö on rikki. Mielestäni tuo abs yksikön rikkoutuminen vaikuttaisi todennäköisemmältä kun tuo vika alkoi tuolleensa pikkuhiljaa, eikös nuo anturit itsessään kuitenkin hajoa yleensä kerralla täysin toimimattomiksi?

Kun tuota ABS-yksikköä ostaa niin minkä kaikkien numeroiden siinä tulisi täsmätä vanhaan yksikköön? Entä pitääkö se uusi (käytetty) yksikkö jotenkin sopeuttaa PP2000:lla että sen saa toimimaan?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #18 : 21.07.2017, 15:11:07 »
Onkos tossa sama kun c5 magneettiraita laakerissa mistä anturi nuuskii tiedon ennen epäilisin sitä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

jiipee

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #19 : 24.07.2017, 07:51:53 »
Kyllähän tuossa taitaa sellainen olla. Pystyykös sitä magneettikehää mitenkään testaamaan? Ja mikäs sen oikein hajottaa, häviääkö siitä magnetointi jostain syystä vai kuinka?

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #20 : 24.07.2017, 12:07:16 »
En osaa sanoa voi olla ahdasta, irtolaakeri ainakin "imas" paperiklemmaria ahnaasti.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

jiipee

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #21 : 11.08.2017, 07:30:07 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi (automaatti, VF36ERHRE21316877).

Itselläni on ABS/ESP-herja ollut päällä jo yli puoli vuotta ja nyt kun alkaa katsastusaika lähestymään niin jotakin pitäisi asialle tehdä.

ASB/ESP-vika alkoi pikkuhiljaa, välillä ilmoitti viasta välillä ei, välillä saattoi olla usean viikon viattomia kausiakin. Lopulta vika jäi pysyvästi päälle ja siinä vaiheessa katsoin vikakoodit, herjasi kuskinpuolen etupyörän anturia, joka vaihdettiin (tarvike Motonetista, edellinenkään ei ollut kuin pari vuotta vanha) mutta vika ei korjaantunut. PP2000:lla katsottuna tuolta kuskin etupyörältä ei tule lainkaan nopeustietoa. Johdot ja liittimet tarkistin ja niissä ei näkynyt mitään hälyttävää.

Tässä taitaa olla siis kaksi vaihtoehtoa, joko uusikin anturi on viallinen tai sitten ABS-yksikkö on rikki. Mielestäni tuo abs yksikön rikkoutuminen vaikuttaisi todennäköisemmältä kun tuo vika alkoi tuolleensa pikkuhiljaa, eikös nuo anturit itsessään kuitenkin hajoa yleensä kerralla täysin toimimattomiksi?

Kun tuota ABS-yksikköä ostaa niin minkä kaikkien numeroiden siinä tulisi täsmätä vanhaan yksikköön? Entä pitääkö se uusi (käytetty) yksikkö jotenkin sopeuttaa PP2000:lla että sen saa toimimaan?

Päivitystä tilanteeseen.

PP2000 ei suostunut toimimaan (varmaan tuo halpa kiinanpiuha hajalla, pitää kokeilla sitä vielä toiseen autoon... aiemmin tuo on kyllä toiminut) joten en ole nyt päässyt lukemaan koodeja tai pyöräkohtaisia nopeustietoja.
Vaihdoin kuitenkin tuon kuskin etukulman abs anturin (taas) uuteen mutta vika ei poistunut.

Tajusin juuri että tuo abs herja ilmestyy näytölle jo ennen kuin auto liikkuu. Antaako tuo tieto mitään lisävinkkiä mistä tuota vikaa lähtisi metsästämään.

Olisiko Tampere-Kangasala akselilla jollain pp2000 settiä jota saisi lainata/jolla suorittaa pieniä tutkimuksia pientä korvausta vastaan?

kalemaan

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #22 : 28.12.2017, 11:41:20 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 (automaatti, VF36ERFNE21258875, 113 000 km).

Taustat: Kaikki ABS-anturit vaihdettu 93-95tkm välillä. Kaksi neljästä hajonnut, muut vaihdettu samassa. Syönyt ABS-antureita uudesta asti, kuittien valossa syönyt ainakin 6 anturia ennen viimeisintä vaihtorumbaa. Muutama kuukausi sitten ABS/ESP-vika jälleen päällä, luettu vikakoodit Motonetin järjestelmätesterillä (kuljettajan puolen etu ABS-anturin viallinen nopeustieto) ja vaihdettu ABS-anturi takuuseen. Pelasi kuukauden päivät uudella anturilla ja jälleen vika päällä. Eli noin vuoden sisään taitaa olla neljäs kuljettajan puolen etu ABS-anturi menossa. Vika päällä heti auton käynnistäessä. Edit: Myös jarruvalon katkaisija vaihdettu uuteen viime vuoden lopussa.

Kysymyksiä: Koska vika on päällä käynnistettäessä, lienee kyseessä joko etupyörän laakerin magneettikehän vika, johdotusvika tai ABS-boksivika. Lienee viisainta lähteä selvittämään ongelmaa laakerinvaihdolla? Vai onko muita ideoita aiheeseen liittyen? Edit: Löytyykö Lappeenranta-Kouvola-Hamina akselilta Peugeotin diagostiikkaohjelmiston omistajaa, joka haluaisi pientä korvausta vastaan lukea koodit?
« Viimeksi muokattu: 28.12.2017, 11:45:11 kirjoittanut kalemaan »

kalemaan

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #23 : 13.01.2018, 22:27:23 »
Itse itselleni vastaten: Vasemmalle eteen vaihdettu uusi pyöränlaakeri sekä ABS-tunnistin. Samassa kokeiltu myös toisella jarruvalokatkaisijalla. ABS-yksikön moduuli irroitettu ja johtimet sekä kosketuspinnat puhdistettu liittimestä sekä yksikön sisältä. Ongelma jatkuu edelleen. Vika siis täytyy olla joko johdotuksessa moduulille tai itse moduulin piirilevyssä. Löytyykö kokemusta, mihin kyseinen moduuli kannattaisi lähtettää korjattavaksi? Tai mikäli onnistun maailmalta metsästämään vastaavanlaisen moduulin, löytyykö kokemusta miten moduuli "opetetaan" autoon?

Ja vielä: Löytyykö Kymenlaakso/Etelä-Karjala - alueelta virtuoosia, joka pystyisi lukemaan koodit/nopeustiedot yksiköltä?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #24 : 13.01.2018, 22:49:52 »
Löytyy toki, kun sielläpäin olisi ajoa... Toinen ehjä ABS-boxi vaan kiinni ja ei se mitään sopeutusta tarvitse. Kokeilemalla tuo selviää. Jossain vaiheessa pyörän nopeusanturn tyyppi on vaihtunut, Motonet myy kahta eri anturimallia.

TRW Lucas 4541 X3 on autosi ABS-boxi tyyppi.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peugeot/PEUGEOT-407/All/Bromsar/ABS-Hydraulaggregat/Alla/ID-36194749/OEM-4541X3/

Hyllyssä olisi yksi ehjä boxi, jos vaikka xopisi...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

kalemaan

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #25 : 24.01.2018, 18:20:37 »
Itse itselleni vastaten: Kiitokset JPL avuista ongelman selvityksessä tähän asti. Kävin viikonloppuna pyörähtämässä JPL:n tallilla aikomuksena vaihtaa uusi ABS-yksikön moduuli. Muutaman ABS-vikakuittauksen jälkeen selvisi, että oikean takapyörän ABS-anturi näytti 0-nopeustietoa (vaihdettu noin vuosi sitten uuteen motonetin anturiin). Tästä viisastuneena seuraavana päivänä anturin vaihto ja vika hävisi hetkellisesti. Onnea kesti kuitenkin noin vuorokauden ja 150 kilometrin ajan, kun vika ilmaantui uudelleen.

Seuraavina askelmerkkeinä koodien luku tällä viikolla ja todennäköisesti jonkun muun anturin vaihto (etuvasen ja takaoikea vaihdettu aiemmin noin vuosi sitten, nyt uudelleen muutaman viikon sisään). Joku vian kuitenkin aiheuttaa ja polttaa anturit toimintakunnottomiksi, löytyykö tähän näkemystä? Viallinen ABS-yksikön moduuli, huono maadoitus tai jotakin muuta? Auto pitäisi saada kuntoon viimeistään kuukauden sisään, jotta voisi käyttää katsastuksessa. Mikäli anturin vaihto ei auta, todennäköisesti seuraavaksi menee ABS-yksikön moduuli vaihtoon. Ongelman juurisyy olisi joka tapauksessa mukava selvittää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #26 : 24.01.2018, 18:50:42 »
ABS-vikojen ennätystä hipoen, mutta selviää aikanaan. Ikävää, että 407 koettelee.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #27 : 30.01.2018, 09:20:45 »
Itselläni yksi ESP anturi meni rikki kun takakontin maton alla olevaan Parkkitutka-boxiin pääsi vettä, vähän suuremman puhdistusoperaation yhteydessä. Autona oli Peugeot 407 SW 2.0 (2005).

En meinannut uskoa että tuollainen voisi käräyttää tai rikkoa EPS anturia. Odotin ,että ehkä joku sulake olisi ennemmin kärähtänyt, mutta lopulta oli uskottava kun Youtubessakin oli video, jossa jollekin oli käynyt juuri samalla tavalla. Eli nähtävästi joku muu laite tai sen aiheuttava oikosulku voi tosiaan rikkoa anturin.

Boxin kuivauksen ja EPS anturin vaihdon jälkeen olen ajanut monta kuukautta ilman ongelmia. Toisaalta tästä ei nyt välttämättä keskustelun ongelmalle, mutta osoittaa sen että EPS anturi voi mennä rikki epäloogisestakin tapahtumasta :-\

kalemaan

  • Vieras
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #28 : 21.02.2018, 18:31:53 »
Itse itselleni vastaten: Kiitokset JPL avuista ongelman selvityksessä tähän asti. Kävin viikonloppuna pyörähtämässä JPL:n tallilla aikomuksena vaihtaa uusi ABS-yksikön moduuli. Muutaman ABS-vikakuittauksen jälkeen selvisi, että oikean takapyörän ABS-anturi näytti 0-nopeustietoa (vaihdettu noin vuosi sitten uuteen motonetin anturiin). Tästä viisastuneena seuraavana päivänä anturin vaihto ja vika hävisi hetkellisesti. Onnea kesti kuitenkin noin vuorokauden ja 150 kilometrin ajan, kun vika ilmaantui uudelleen.

Seuraavina askelmerkkeinä koodien luku tällä viikolla ja todennäköisesti jonkun muun anturin vaihto (etuvasen ja takaoikea vaihdettu aiemmin noin vuosi sitten, nyt uudelleen muutaman viikon sisään). Joku vian kuitenkin aiheuttaa ja polttaa anturit toimintakunnottomiksi, löytyykö tähän näkemystä? Viallinen ABS-yksikön moduuli, huono maadoitus tai jotakin muuta? Auto pitäisi saada kuntoon viimeistään kuukauden sisään, jotta voisi käyttää katsastuksessa. Mikäli anturin vaihto ei auta, todennäköisesti seuraavaksi menee ABS-yksikön moduuli vaihtoon. Ongelman juurisyy olisi joka tapauksessa mukava selvittää.

Itse itselleni vastaten: Koodit luettu kertaalleen tammikuun lopulla, tällä kertaa syylliseksi paljastui oikea etu ABS-anturi. Anturi vaihdettu koodien lukemisen yhteydessä, toimii toistaiseksi. Ongelman juurisyy ei selvinnyt vieläkään.

Leima saatu lappuun, mutta antureita mennyt viimeisen noin vuoden ajanjaksolla todella reilusti. Suurin osa antureista Boschin tuotteita. Seuraavaa ABS-vikaa odotellessa.  ???

Zepeteus

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 407 - ABS/ASR/ESP-ilmoitukset- ja -merkkivalot
« Vastaus #29 : 19.05.2018, 11:01:10 »
Auto: 2006 407 1,8 (EW7).

ESP:n toimintahäiriö on tullut ajoittain päälle, samalla vakionopeussäädin on lakannut toimimasta. Itsekin jo päättelin, että vika johtunee ABS-anturista. Kun sain testerin (Bilteman n. 100 € hintainen malli) lainaksi, löytyi vikakoodi P0500 Nopeusanturi A.

Kertooko tuo "Nopeusanturi A" mikä neljästä anturista on kyseessä? Vai pitäisikö käytössä olla parempi testeri, joka kertoisi viallisen anturin sijainnin? Olen ymmärtänyt, että näiden "uudempien" autojen ABS-antureita ei voi mitata yleismittarillakaan, koska ovat Hall-tyyppisiä. Sanovat, että yleismittarin jännite voi rikkoa ehjänkin anturin.

Jos tarvitaan parempi testeri, mikä olisi toimiva kohtuuhintainen? Onko kokemusta esim. näistä: https://www.elekma.com/peugeot-2001-ja-uudemmat. Alle 200 €:n hintainen saisi olla, koska käyttö on vain satunnaista. Tosin taloudessa on toinenkin Peugeot eli 5008 vm. 2010, joten jonkin verran käyttöä voisi olla. Tämä olisi sopivan hintainen ja väitetään PSA-autoihin sopivaksi:
https://www.elekma.com/icarsoft_i970_citroenpeugeot_vikakoodinlukija. Onko tästä kokemusta?