Kirjoittaja Aihe: 407 - Hetkelliset vikakoodit ja virheilmoitukset (EW) (moottoritilan liittimet)  (Luettu 6198 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Ongelma:

Auto: 2006 407 Coupe 2,2 (EW12J4, 90 000 km).

Talvella tuli ensimmäiset vikakoodit. Nyt on kuukauden sisällä kaksi kertaa pukannut vikakoodeja. Speed control system faulty ja ESP/ASR System Fault. Nollaamalla koodit pois, kaikki toimii normaalisti.

Juttuja luettuani aloin epäilemään tuota sulakerasiaa. Mikä siinä mättää? Kontaktit hapettuu vai kuluu muuten vain? Onko siinä piirilevyjä tai jotain elektroniikkaa itsessään?

Mitä jos ottaa akun kenkää irti ja nyppii rasiasta kaiken irti ja putsaa kontaktit? Pikkusulakkeet voi jopa vaihtaa uusiin. Auttaako? Katsoin joskus kojetaulun sulakerasian sulakkeita, niissäkin oli tummentumia metallijaloissa, vaikka ovat sisätiloissa tasaisissa olosuhteissa.

Ratkaisu:

Sulakerasialla ei tosiaan osaa eikä arpaa, vaikka sitä aluksi epäilin. Auto tuli kuntoon avaamalla ja sulkemalla töpseleitä WD-40:stä väliin ruiskien.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Olisiko sittenkin vikana jarruvalokytkin? Mitä koodia antaa? Sulakerasian voi putsata, mutta tuskin auttaa. Boxille on tuuletusputki auton edestä, eli jäähdyttävät ajoviimailmalla elektroniikkaosaa. Osittain tästä syystä boxi on pölyinen. Pari boxia hyllyssä, toinen pölyinen ja toinen siisti. Molemmissa sama relevika, auto ei käynnisty. Yksi boxi takakontissa valettuna epoxiin, jos vaikka äskettäin uusittu pimahtaisi  ;). Jo 200 eurolla saa uusia boxeja, eli ei kannata tuon takia vielä 407:aa paalata..

OK! Tuo jarruvalokatkaisija oli myös hyvä pointti, muistin siitäkin jotain lukeneeni.  ;)

Lainaus
P0571 Incoherence between 2 stop switches
Coherence
P1671 Unknown error

407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 119
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Viat jarruvalokatkaisijasta ja vakionopeussäätimestä. Jarruvalokatkaisija ainakin vaikuttaa suoraan noihin molempiin vikoihin eli ihan ekana jarruvalokatkaisijan (huolellinen) puhdistus tai mielummin purku ja kasaus ja ellei edellinen onnistu niin sitten uusi jarruvalokatkaisija  :)

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Oli tarkoitus perehtyä jarruvalokatkaisijaan yms. asioihin paremmin sitten lomilla, mutta aamulla tuli taas "koodia". Eli noin kerran kuussa antaa herjat. Nyt oli sateinen aamu.

P0571
P1614
P1671

Tulipa kurkattua tonne polkimien yläpuolelle. Kunnon valon sinne sain samalla ja kaikki oli päälle päin kuin uudessa autossa. Jarruvalokatkaisijan töpseliä käytin auki ja suhautin kontaktisprayta.
Siinäpä se, ei oikein ollut polkimien luona sen kivempi paikka ihmetellä kuin coupeen konttiinkaan ryömiä sisäkautta sisään johtosarjaa tutkimaan... :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 260
Eilen tuli urakalla näytölle kerta toisensa jälkeen ilmoitusta " Engine management system fault ".  Nollasin koodit varmaan kymmeneen kertaan, kun teki aina uudestaan. Sitten oli pakko hypätä jo Boxeriin ja hoitaa ajot sillä. Sitten palattuani tunnin päästä, auto toimi kuin enkeli.

Voiko kylmänä raksutukselle taipuvainen vvt-pyörä kiusata? Toi ei heitä koskaan herjoja kesken ajon, vaan ne tulee juuri silloin kun pitäisi lähteä kylmällä tai jäähtyneellä koneella liikenteeseen. Kun kaasua painaa, piippaa herjat välittömästi ruudulle ja ei ota enää kierroksia.

Mites akun kunto? Jarruvalokatkaisin kannattaa vaihtaa uuteen. Ei paljoa maksa. Mutta ihmetyttää nuo muut koodit.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Akun vaihdoin edellis talvena. 74 Ah Banner, jonka laitoin alkuperäisen Vartan tilalle, joka pyöritti jo vähän kankeasti. Mutta ei toi vanhalla akulla kiukutellut, vaikka lepojännite oli luokkaa 12,3 V. Mutta oli tässä mielessä ladata tuota akkua, kun pätkäajoa tolla naisväki pääasiassa ajelee. Voihan se olla, että jännitteet kyykkää startin aikana ja jälkeen.

Luulisi, että toi jarruvalokatkaisija kiukuttelis myös kesken ajon, tulisi koodia näytölle, mutta kun ei... ?

Seurailen tässä tilannetta. Eilis illan ja tämän päivän ajot menneet ilman ongelmia. Tossa äkkiä alkaa sellainen kierre, että kun vie merkkiliikkeeseen vaihdetaan sitä ja tätä, kunnes ongelma palaa (ja rahat).
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Sisarmerkissä (C5 II, 2.0HDI, 2006) epämääräisten vikakoodien/käynnistyshäiriöiden takana oli kuskin penkin johtosarja. Helppo testata kun ottaa liittimen irti penkin alta. http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=26083.msg194017#msg194017

Kiitti vinkistä, pitää tutkia. Jätitkö töpselin penkin alta siis lopullisesti irti?

Luin tuota sitikka-juttua. Vakionopeussäädin toimii Coupeessa aina ajossa eikä kiukuttele. Mutta eilen herjasi sitä jatkuvasti kotipihassa, kun ei pihasta pois päästy. Sen sai myös piippaamaan jatkuvasti kun säätimen on/off rullaa pyörittelin sille kiusaksi.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

Nuudeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Jätitkö töpselin penkin alta siis lopullisesti irti?

Joo, irti se on vieläkin ja auto toiminut hyvästi irroituksen jälkeen. Ei ole edes tarvetta laittaa kiinni kun penkinlämmittimen vastukset oli jo ennestään poikki.
Nykyiset: C4 AT -11 (1.6 VTI), C5 Break AT -06 (DW10BTED4)

Entiset: C5 Break AT -06 (DW10BTED4), Xantia Break -98 (XU10J4R), 405 GL -94 (XU5JP), 405 GLi -90 (XU5M), 405 GR -91 (XU52C)

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 260
Se näissä koodeissa on yhteistä, että jos ne on tullakseen, ne tulee silloin kun olet lähdössä. Kone on joko kunnolla kylmä tai jäähtynyt edellisen ajon jäljiltä.

Ajossa siis ei tule näytölle mitään virheilmoituksia, eikä matka jää kesken, perille on aina päästy.  :)

Jotenkin vaikuttais virtaongelmalta varsinkin jos on nurkka-ajoa. Lataa laturilla akku täyteen.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Uudehkon akun lepojännite 6 tunnin seisonnan jälkeen 12,48V. Ja pyörittää vinhasti.

Tänään taas piti temppuilla töistä lähdettyä. Lähtöyrityksiä ja koodien nollausta kymmeneen kertaan. Heti kun pääsi liikkeelle tuli engine management system fault ja meno tyssäsi. Koskaan ei kerinnyt kakkosta vaihtamaan.
 
Lopulta ainoa konsti oli miinus kenkä irti ja odottelua ja boottausta. Ja heti alkoi toimimaan. Olis varmaan voinut lähteä lappiin saman tien. Pitää tossa jussien jälkeen katsoa, että miinuksen pikakenkä kiristyy kunnolla. Vai nollautuuko joku vikatilassa oleva laite, kun virrat katoaa?

Nyt voi sanoa, että vika on läsnä päivittäin. Ekan kerran teki temput talvella ja meni kuukausia ongelmitta.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Tarkista, mikä on BSM-boxin Lxx-numero. Voisit testata, jos on L002. Ettei vaan ruiskusuuttimet olisi sittenkin tuon 2.2:sen vikana...menee linb-mode tilaan. P-alkuiset viat ovan komponenteista, mutta U-alkuiset väylältä. Aie johtaa nopeasti harhaan. Mikä olikaan vian oire ja koodit. Luitko BSI:n historialokista, mitä sinne on tallentunut? Peukkua vian hakuun...

Ajossa ei mitään oireita, voi ajaa vaikka monta sataa kilsaa yhtä kyytiä. Ja toimii ajossa kuin enkeli, ei mitään nykimistä tms. Jos olisi suutinvikaa tms. eikö pitäisi ajossa ilmetä ongelmaa?

Kun oireet päällä, ei pääse kuin 10 metriä ja lyö faultit näytölle ja tiputtaa kierrokset alas ja kohta sammuttaa. Paikallaan kaasuttaen tekee ruudulle myös tuon ESMF litanian, speed controller, esp/asr jne. Voiko VVT-pyörä aiheuttaa ongelmia?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 260
Nyt on takana kolme onnistunutta ajorupeamaa 407:lla. 8) Eilen ajoa todella kovassa rankkasateessa ja ei mitään ongelmia. Noitahan on väitetty kosteudelle herkiksi kapineiksikin. Kaasuläppäkotelolta avasin eilen pari töpseliä ja laitoin WD-40:stä kontakteihin. Ja suuttimille. Ja sitten putsarin vieressä joku ruskea töpseli. Seuraavaksi sulakerasian kontaktit, jos vielä tökkii.

Meinasin jo kiikuttaa auton merkkihuoltoon, mutta seurataan vielä tilannetta. Kuitenkin liikkeessä on mahis osienvaihtokierteeseen, joka ei välttämättä tule halvaksi. Vika voi juurikin olla jossain hapettumassa, joka pitää vaan löytää. Moottori kun pestään liikkeessä myyntiä varten, ei se muuta tarvitse. Märkää väärään paikkaan ja pommi kytee... :o

Joo toi moottoripesu voi olla ongelma. Itse käytän moottorin niin lämpimäksi kun pystyy pesun jälkeen.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
C5:ssa ja 407:ssa riittää ainakin omissa ajoissa konehuoneessa pelkkä pölyjen pyyhintä. Jos alapuolen suojamuovit on ehjinä ja keula talvella tukittuna, pysyy paikat aika hyvin puhtaana.

Joskus pesin Volvo 240:en konehuoneen, niin auto nikotteli monta viikkoa. Se jäi sen verran omaan vikamuistiin, että ei enää kehtaa noita peseskellä.

Ja auto toimii edelleen kuin unelma. Jossain oli jollain hapettumaa juuri tuossa kaasuläpänkotelon töpselissä, kun oli ongelmissa. Omastani töpselin avasin ja pari leveämpää kynttä oli aika valkoisia, toive elää... ;D
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Kiukutteluista ei enää tietoakaan... Auto on ollut nyt normaalissa käytössä ja ajossa reilut 2 viikkoa. Toimii kuin angel, eikä pukkaa koodia näytölle. Tiedä sitten oliko kaasuläppäkotelon töpselien availu ja WD-40 käsittelyt läpimurto vai ei. Nähtäväksi jää. Mun mielestä siellä oli valkoista hapettumaa töpselin kontakteissa. Ja nyt kiihdytykset kakkosella lähtee aina ja heti napakasti, kuminauhakaasua ei ole enää ollut.

Kakkosellahan tuo auto jopa lähtee, kolmosella enää ei niinkään (ja nopeudet menee helposti kolmosella laittomalle), ymmärrettävästi. Ykkösellä ei viitti rääkätä.

Em. ongelmat ei ole sen koommin enää vaivanneet ja hyvä niin. Sulakerasialla ei tainnut olla osaa eikä arpaa, oli vaan ketutuksen keskellä heitetty villi arvaus, kun oli vika päällä ja koodia pukkasi, eikä välillä päässyt pihasta mihinkään.   
Ainoat toimenpiteet oli ihmettelyä, töpselien availua ja WD-40 ruiskimista. ;)

Edelleen epäilen tuota autoliikkeen teettämää moottorinpesua ja siitä aiheutunutta hapettumaa. Töpseliin päässyt kosteus alkaa muhia ja lopulta haittaa kontakteja. Muhimis-prosessi voi ottaa aikaa 2 vuotta, kunnes lyö koodit tiskiin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...