Käsittääkseni XU- ja EW-moottoreissa ei ole irrallisia laakeriliuskoja nokka-akselille, vaan laakerointi on tehty koneistamalla suoraan sylinterikanteen ja laakerikanteen (tai erillisiin laakeripukkeihin tietyissä moottoreissa). Siksi esimerkiksi Peugeotin varaosaluettelossa ei laakeriliuskoja mainita ja korjaamokirjallisuudessa puhutaan vain laakeripesien ylikokoon poraamisesta.
Korjatkaa toki, jos olen väärässä, kun en ole itse uudempia XU- tai EW-moottoreita avannut. Vanhemmissa 8-venttiilisissä XU-moottoreissa ainakin asia on noin kuten aiemmin kirjoitin.
Tää alkoi kiinnostamaan, koska oon ihmetellyt pakonokka-akselin jakopään puoleisesta päästä kuuluvaa ääntä (erityispiirteenä se, että ääni alkaa voimistua hiljalleen n. puoli minuuttia käynnistyksen jälkeen, kuuluu muutaman minuutin kunnes alkaa vaimenemaan ja häipyy pois – ja mutta vain kun kone on kylmä, lämpimänä startatessa sitä ei kuulu).
Epäilyt oli hihnapyörässä, ja sen tärinäkumin vanhenemisessa, mutta. Raotin nokkapyörien (ja jakohihnan) päällä olevaa muovisuojaa sen verran, että sain edes ylhäältä päin vähän näköyhteyttä ko. osastolle. Kone käyntiin ja kuuntelemaan.
Kun ääni taas alkoi nousemaan, oli helppo hahmottaa että eihän se perhana tule hihnapyörästä. Varsin selvästi se vaikutti tulevan venttiilikannen alta, siitä pakonokka-akselin pyörän puoleisesta päästä (tietty). Aattelin että se on sitten oltava laakeri, kunnes löysin hakusanalla tän keskustelun.
(Ja edelleen ihmetyttää äänen ilmeneminen vain kun kone on kylmä.)
Korjausoppaassa puhutaan laakeripedistä kuvien kanssa, van kun ei riitä taas asian- eikä termistön tuntemus. Millainen on koneistamalla suoraan kansiin tehty laakerointi? Eli mitä sellaista siellä on, mikä voisi aiheuttaa sivuäänen?
Tältä se kuulosti loppukeväästä kylmemmillä säillä. Video alkaa vähän startin jälkeen, jolloin ääni on jo ehtinyt voimistua. Nyt lämpimillä keleillä saundi ei oo ihan noin rouhea.
https://youtu.be/arZxR8n_9Cw