Kirjoittaja Aihe: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila  (Luettu 2969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #15 : 07.07.2017, 08:19:00 »
7
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #16 : 07.07.2017, 08:37:48 »
Ominaispainomittarilla nähdään nimen omaan akun kunto, kun mitataan kaikki 6 kennoa nähdään onko joukossa huonoja mukana.

Akussa itsessään ei ole tätä mittaria, vai mitä tarkoitat mustalla värillä?

Ominaispainomittarilla mitataan akun varaustila. Olen mitannut 1,3:n ominaispainot kaikista kuudesta kennosta juuri ladatusta akusta, jossa kapasiteetti oli kutakuinkin nolla (60 Ah akku) eli virtaa siitä ei saanut kuin hetken. Toisaalta tyhjä akku voi olla täysin ehjä ja kaipaa vain latausta. Varaustila ei mielestäni ole sama kuin akun kunto.

Monissa akuissa on yhteen kennoon leivottu tarkistussilmä, joka on karkea ominaispainomittari. Niissä on kolme väriä: vihreä=täysi, musta=puolikas, punainen=tyhjä. Saattaa olla myös muita värejä. Tuossa on kolme palloa, jotka putkahtavat ominaispainon mukaisesti silmän kohdalle.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #17 : 07.07.2017, 08:54:50 »
Ymmärtääkseni akun kannessa oleva yhden kennon indikaattorisilmä toimii hieman poijun tapaan mitaten akun varaustilaa nestepinnan tason perusteella. Tyhjässä akussa happo "pakenee" levyihin, jolloin elektrolyytin nestepinta vajenee ja "poiju" laskeutuu. Indikaattorin väri vaihtuu myös, kun akkua kallistaa.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #18 : 07.07.2017, 09:05:38 »
Minulla ajoprofiili on  ympäri vuoden 1.5 km työmatka ja kauppareissut alle kilsa. Lepojännite silti yli 12.6 yön jälkeen.

Onko tuossa tosiaan kaikki ajot? Hiukan vaikea uskoa tuollaista yhtälöä ellei akku jossain vaiheessa pääse kunnolla latautumaan. Käytkö mökillä tms. pitkälle reissulla säännöllisesti? Meidän autoilla ei tule edes tunnin yhtämittaista ajoa kuukausittain. Akun lataantuminen tuonne yli 12,6 tasolle vaatii kuitenkin useamman tunnin latauksen, vaikka lähtötaso olisi 12,5 V. Veneessä taas erillinen starttiakku on aina 12,7 V paikkeilla, koska sitä ei kuluteta kuin startissa ja ajoajat ovat usein tunteja.

Tietysti on myös erilaisia akkuja. Joillain akuilla täysi akku on vasta yli 12,8 V.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #19 : 07.07.2017, 09:15:14 »
On muutakin ajoa, varsinkin kesäisin. Mutta pääasiassa se on tätä lyhyttä kaupunkisahausta. Vajaa kymppitonni vuodessa.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #20 : 07.07.2017, 09:17:09 »
Ymmärtääkseni akun kannessa oleva yhden kennon indikaattorisilmä toimii hieman poijun tapaan mitaten akun varaustilaa nestepinnan tason perusteella. Tyhjässä akussa happo "pakenee" levyihin, jolloin elektrolyytin nestepinta vajenee ja "poiju" laskeutuu. Indikaattorin väri vaihtuu myös, kun akkua kallistaa.

Kyllä se mittaa ominaispainoa. Yleensä niissä on myös joku värimuutos, joka kertoo nestetason olevan liian alhainen. Tässä yksi esimerkki: http://etococ.blogspot.fi/2015/11/lead-acid-maintenance-free-battery.html
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #21 : 07.07.2017, 10:15:56 »
En tiennytkään, että se mittaa myös tuon pienen pallon avulla ominaispainoakin. Aina oppii uutta. :)
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #22 : 07.07.2017, 11:58:04 »
Napajännite yön jälkeen 12,3V ja . . . . .

Tänään mitattu 12,56V yön jälkeen Flukella suoraan akusta ja 12,4V tupakinsytyttimestä sellaisella "jännitemittarilla malli biltema". Tuo aikaisempi 12,3V myös mitattu tuolla tupakinsytkärimittarilla. 100Ah akku on jokseenkin uudehko Bosch ja arkisin päivittäinen ajomatka runsas => yli tunti maantietä, joten taatusti latautuu normi käytössä ja ongelmatonta on elo ollutkin tähän asti. Nyt tosin kesälomailen ja ajot on mitä sattuu mutta ei kai tuo nyt parissa viikossa ole kyykännyt. Saataa tosin olla, että näin on. Testaan tuon akku testerillä, kun palaan lomilta hommiin, joten eiköhän tuohon jokin tolkku saada. Onhan se saattanut akku mennä vajaalle  kun ilmastointi käy ja ajomatkat on lyhkösiä ja muutenkin on mahdollista, ettei olekkaan kovin hyvä akku.

Seuraavat havainnot kuitenkin noin 200km ajon jälkeen => eli ei pitäisi olla akun jännitteellä tekemistä asian kanssa.

Nopeudenrajoitin vika tuli, kun käänsin vakkarilta rajoittimelle (en kytkenyt päälle). Järjestelmä tarjosi oletusarvona 30km/h ja rupesin sitä nostamaan maantienopeuteen, niin saman tien herjasi vikaa, eikä mennyt päälle. Auton sammutus nollasi vian ja ja nyt taas toimi normaalisti. Yritin moottoritienopeudessa tarjota rajoittimeen tuollaista 50km/h ja kytkeä rajoittimen päälle, niin meni päälle, ei ryhtynyt rajoittamaan väkisin ja vilkutti nopeutta, koska se oli rajusti liikaa. Nopeuden kun pudotti rajoitetun alle, niin tällöin rajoitin toimi, ts. ei antanut ylittää asetettua nopeutta, kun rajoitettua nopeutta lähestyi pienemmästä suunnasta. Eli toimi.

Kiinnostasi tietä mikä/mitkä ja missä on se anturi, mitä moottorin ECU lukee? Millä ehdoilla se rajoituksen muodostaa?

EDIT: nyt sitä nopeudenrajoitin vikaa en sitten saanut päälle. Lisäksi nappasin yhden 0 pois tuosta akun Ah-määrästä.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2017, 12:52:10, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #23 : 07.07.2017, 12:58:20 »
Kävin mielenkiinnosta mittaamasta oman 607:n Takaluukku auki kaukosäätimellä, jolloin syttyy sisävalot ja takakontin valo. 12,28 V, laski hieman alimmillaan 12,26 V ja sitten sisävalojen sammuttua lähti nousemaan. En odottanut minuutia pidempään ja ehti nousta arvoon 12,33 V. Tuo oli Bilteman muutaman kympin "ammatti" mittarilla, mutta on näyttänyt erittäin tarkasti samoja jännitteitä kuin 0,05% tarkka Fluke, jota en viitsi autohommissa käyttää. Otinpa tuostakin latauksessa olevasta entisestä akusta vertailuarvot: Biltema 14,12-14,13 V, Fluke 14,165 V. Pari sadasosaa siis voi lisätä edellisiin.

Nykyinen akku on 3-vuotias 88 Ah Sznajder. Autolla ajettiin eilen useampi n. 10 km pätkä, viimeinen joskus 22 maissa. Tuota pidemmästä yhtenäisestä ajosta on kaksi viikkoa. Silloin tuli kaksi 60 km pätkää, lähinnä moottoritietä, joten reilusti alle tunnin kappale.

Nopeustieto tulee ABS-antureilta. Kun noita menee tarpeeksi monta rikki, tulee miljoona eri varoitusta, koska varsin moni juttu autossa kaipaa nopeustietoa. Tietysti myös nopeusrajoitin ja vakionopeudensäädin lopettavat toimintansa. Sinun vika on jotain muuta kuin nopeustieto. Ehkä yhteys tuohon säätöviikseen pätkii? Tai onko ko. säätimellä oma ohjainyksikkö?

Akkulähtöiset ongelmat 607:ssa taitavat olla lähinnä vanhemmissa malleissa, jossa on kaksi akkua ja "hupiakku" saattaa hyytyä huomaamatta, kun startti toimii edelleen OK.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #24 : 07.07.2017, 16:48:40 »
Tuloksista päätellen ainakin seuraavia arvoja tarkkailee kierrokset, nopeus, lämpötila ja imusarjan paine.

Tarjoaa seuraanvanlaisia vikakoodeja:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P1614 => viittaakohan kaasupolkimeen (Nuudelin ehdotus?) Sopeutuksen paikka? En minä sitä nyt ainakaan ajonestokoodiksi väittäisi, vaikka sellaista Google tarjoaakin.
2240 r/min, 81°C, imusarjan paine 980mBar.
Tässä ei välitä auton nopeudesta mitään ::)Mitenhän se sopeutuskin taas tehtiin ???
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P0571=> vakionopeuden säädin / jarrukytkin. Luulisin tarkoittavan sitä, että nuo arvot ovat niin ristiriidassa, että ei mitään muuta vaihtoehtoa saanut keinoäly aikaiseksi
680 r/min, 81°C, nopeus 255km/h imusarjan paine 400mBar (lienee jokin yhteneväisyys ongelma kierrosten,  nopeuden ja paineen suhteen)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P0591=> kytkin vika tai johto katkos, liitin löysällä tai ihan mitä tahansa. (Yhteys säätöviikseen joakim ehdotus?)Tässä nuo arvot saattavat olla kohdillaan ja koska ei nyt uusinut, ainakaan välittömästi en kykene arvioimaan syvällisemmin.
3840 r/min, 77°C, nopeus 106km/h imusarjan paine 970mBar
Tämä huolestuttaa eniten :-\ Rivakampaa kiihdytystä tässä vissin on lähdetty tekemään, koska kierrokset lähestyy 4000r/min.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olenko oikeassa?
a)kierrokset tullee kampiakselin asentoanturilta
b)imusarjanpaine imusarjasta ja tämä on se mikä ohjaa vakionopeudensäätimen toimintaa, noin niikuin yleisesti näiden muiden "vakio muuttujien" ohella
c)veden lämpötila jäähdytysnesteen paluukierrosta
d)nopeus abs-kehältä mutta mikä niistä? vasen etu on oma veikkaus?
« Viimeksi muokattu: 07.07.2017, 16:55:13, kirjoittanut mustanaamio »
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #25 : 07.07.2017, 17:07:49 »
Tarviiko vakkari imusarjapaineen tiedon?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #26 : 07.07.2017, 18:46:50 »
Nopeusmittari toimii ja ilmeisesti ABS/ESP-virheilmoituksia ei tule. Tuosta voi päätellä, että nopeustieto on OK. Jos sinun pitää jostain syystä selvittää mistä nopeustieto tulee, voit nostaa renkaan kerrallaan ilmaan ja pyörittää. Tai sudittaa. Saattaa olla, että ABS-nopeustieto on jonkinlainen monen anturin yhteispelillä saatu tieto. Minulla katosi nopeustiedot kolmannen anturin hajottua eli yksi ehjä (toinen etupyörä) ei riittänyt.

En muista, että vakionopeudensäädin olisi lopettanut toimintaansa, kun imusarjan painemittari hajosi. Ainakaan siitä ei tullut näyttöön mitään virheilmoituksia asiasta.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 788
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #27 : 07.07.2017, 19:10:12 »
Vakkari tippuu myös silloin pois kun jarruvalokytkin ei ole piirissä, ts. irti tai rikki, ja ainakin automatic gear fault -vikatilassa (automaattivaihteiset).

Lisäksi luulen että esimerkiksi moottorin kampikulman- ja nokka-akselin singnaaleilla ole tässä tapauksessa merkitystä, kuten ei myöskään map-anturilla koska ne on kaikki seosteknisiä komponentteja.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #28 : 07.07.2017, 21:52:41 »
Olettaisin, että imusarjan painetta tarvitaan asetetun nopeuden tarkkailuun yhdessä kierrosnopeuden kanssa. Nopeustietoa taasen tarkkaillaan asetettuna arvona. Moottorin lämpötilaa? Ehkä kylmällä koneella jotain merkitystä? Nykyisellään en osaa tehdä mitään peliliikkeitä. Oikeastaan ei ole pakkokaan, kun nyt näyttäisi toimivan ja ongelmat ovat rajoittimen puolella, jota en kyllä normaalisti edes ymmärrä käyttää. Jännitemittaukset ja akun testi ovat jotain mihin kykenen.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 241
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #29 : 07.07.2017, 22:07:09 »
En kyllä usko että imusarjan painetietoa tarvitaan kun se muuttuu ajossa joka suuntaan.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07