Auto: 2000 206 1,4.
Ostin kyseisen auton keväällä 2017. Alusta alkaen autossa oli seuraavat viat:
- Auto ei aina käynnistynyt, vaikka solenoidi tuntui lyövän kiinni. Muutaman uuden yrityksen jälkeen käynnistyi normaalisti. Yksityisen myyjän mukaan "normaalia".
- Latauksen merkkivalo palaa virtalukon "radio" asennossa. Pelaa muuten normaalisti.
Parin viikon kuluttua ajoin normaalia maantienopeutta kun jouduin väistämään ns. tärinäraidalle tien keskiviivalle. Tästä alkoi helvetti. Auto veti koko ajan huonommin kunnes lopulta sammui kokonaan. Juuri ennen sammumista havaitsin, että polttoaine- ja moottorinlämpötilamittari putosivat nollille nopeus-ja kierroslukumittari toimivat normaalisti.
Auto hinattiin korjaamolle, jossa käynnistäessä todettiin, että akku on tyhjä. Tosin lisävirrallakin lähti huonosti käyntiin. Tässä korjaamossa autoon vaihdettiin ensin starttimoottori. Kun lähdin korjaamolta auto sammui samaa kaavaa noudattaen n. 7 km päähän jonka jälkeen palattiin korjaamolle. Toisen korjauskerran jälkeen vaihdettiin uusi akku kun todettiin, ettei se ota virtaa vastaan (luullakseni väärä diagnoosi sillä akku oli puoli vuotta vanha).
Tämän jälkeen auto toimi yhden vuorokauden ongelmitta paitsi, että käynnistysongelmat jatkuivat edelleen. Seuraavan päivän aamuna ajoin jälleen n. 7 km etsien autosähkökorjaamoa (oli lopettanut toimintansa, mutta nettsivut kyllä löytyi...prkl!) kun tapahtui seuraavaa: latauksen merkkivalo vilkkui ja jokin rele raksutti sulakerasian lähellä hurjasti. Auto sammui taas kilometrin päähän päästyäni turvallisesti kauppaliikkeen pihaan. Käynnistäessä tuntui, että akku oli loppu, startti yritti pyörittää, mutta voima ei riittänyt. Auto jäi liikkeen pihaan ja omistaja taksilla Alkon kautta kotiin.
Seuraavan päivän iltana lähdin hakemaan autoa sukulaismiehen kanssa tarkoituksenamme hinata se korjaamon pihaan. Kuinka ollakaan auto käynnistyi kuin palmupuun alta. Sovimme sukulaismiehen kanssa, että yritän ajaa korjaamolle. Auto hyytyi n. 3 km päähän, kävi vajailla sylintereillä tyhjäkäyntiä lopuksi. Käynnistin ei taaskaan jaksanut pyörittää.
Korjaamo kakkosessa autoon vaihdettiin laturi koska olivat jättäneet auton käyntiin ja huomanneet valojen himmenevän päätellen, että laturi ei lataa. Tämän jälkeen auto ei ole sammunut kesken ajon, mutta toisaalta kertamatkat ovat olleet vain muutaman kilometrin luokkaa. Käynnistyksen ongelmat kuitenkin jatkuvat.
Vaihdoin itse virtaluokon pohjan, jolloin ilmestyi uusi "oire". Aikaisemmin kun autoon laittoi virrat päälle kuului releen raksautus sulakerasian tienoilta ja polttoainepumpun "urahdus" takaluukusta. Tämän katson aivan normaaliksi. Virtalukon pohjan vaihdon jälkeen rele raksahtaa ja pa-pumppu käy noin kahden sekunnin välein koko ajan ajaessa. Käynnistysongelma on koettu ainoastaan yhden kerran kolmen viikon aikana, mutta silloinkin lähti heti toisella käyntiin.
Auto, joka on mukava ajaa, hyvä korinen ja vähän ajettu (160tkm), sisltä siisti ja räpeltämätön on muuttunut erittäin epävarmaksi. Ajan sillä pari kertaa viikossa max. n. 20km kerralla. Pitemmälle ei uskalla lähteä.
Olen käyttänyt korjauksiin yli 500€! Tämä on reilusti yli puolet auton arvosta. Haluan silti saada sen kuntoon, joten AUTTAKAA ASIASTA JOTAIN TIETÄVÄT, sillä minulla ei sairaana ihmisenä ole varaa isoihin hinaus- tai korjaamolaskuihin. Terveyteni puolesta en myöskään itse kykene isoihin remontteihin. Auto on ainoa mahdollinen liikkumisväline minulle!
Omia mietintöjä viasta/vioista:
- ECU johdon liittimet tai koko boxi.
- Ns. tuplarele (pa-pumppu ja suuttimet).
- Käynnistysongelma oikosulku?
- Ajonesto, siru.
- Kuuluuko latausvalon palaa virtalukon 2. asennossa? Peugeotin oma piirre?
- Diagnoosipistoke on, mutta lieneekö hyötyä jos ei tee vikaa juuri silloin.
- Pitääkö "nollata" vikakoodit?
Huh, huh...