Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (5-vaihteiset BE4-manuaalivaihteistot)Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (6-vaihteiset ML6C-manuaalivaihteistot)
407, manuaalivaihteistot5-vaihteinen BE4-vaihteisto:BE4-vaihteistoa on käytetty 407-mallien 1,8-litraisten bensiinimoottorien EW7J4 ja EW7A yhteydessä ja 2,0-litraisten bensiinimoottorien EW10J4 ja EW10A yhteydessä sekä 1,6-litraisen HDi-dieselmoottorin DV6TED4 yhteydessä.
5-vaihteisen BE4-vaihteiston tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästökotelon alaosassa ja mahdollinen täyttö- ja tarkistustulppa (14 mm) on vaihteiston päädyssä, johon pääsee käsiksi etupyöräkotelon kautta. Kaikissa vaihteistomalleissa ei täyttö- ja tarkistustulppaa ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä. Tyhjennystulpan kiristysmomentti on 35 Nm ja mahdollisen täyttö- ja tarkistustulpan 22 Nm.
Vaihteiston öljytilavuus on tyhjennyksen jälkeen 1,8 litraa (purkamisen jälkeen 1,9 litraa).
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
6-vaihteinen ML6C-vaihteisto:ML6C-vaihteistoa on käytetty 407-mallien 2,2-litraisen bensiinimoottorin EW12J4 yhteydessä ja 3,0-litraisen bensiinimoottorin ES94JS yhteydessä sekä 2,0-litraisten HDi-dieselmoottorien DW10BTED4 ja DW10CTED4 yhteydessä ja 2,2-litraisen HDi-dieselmoottorin DW12BTED4 yhteydessä.
ML6C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkistustulppaa ei ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.
Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 33 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.
Öljytilavuus (EW12J4- ja ES94JS-bensiinimoottorit):
ML6C | Rivoittamaton vaihteiston kotelo | Vaihteiston kotelo rivoituksella |
Tyhjennys | 2,4 litraa | 1,7 litraa |
Korjauksen jälkeen | 2,7 litraa | 2,0 litraa |
Öljytilavuus (DW10BTED4-, DW10CTED4- ja DW12BTED4-dieselmoottorit):
ML6C | Rivoittamaton vaihteiston kotelo | Vaihteiston kotelo rivoituksella |
Tyhjennys | 2,6 litraa | 1,9 litraa |
Korjauksen jälkeen | 2,9 litraa | 2,2 litraa |
Uudemmat (02/2006 lähtien) ML6C-vaihteistot on varustettu kuoren alaosan rivoituksella ja samalla niiden öljytilavuutta on pienennetty aiempiin verrattuna. Sarjanumeron yhteydessä vetopyörästökotelon päällä on öljytilavuusmerkintä (21.03.2006 lähtien). Ensimmäisessä kuvassa on vaihteisto ilman kuoren rivoitusta ja toisessa kuvassa on vaihteisto kuoren rivoituksella:
Öljytilavuus kannattaa epäselvissä tapauksissa varmistaa Peugeot-huollosta kysymällä.