Kirjoittaja Aihe: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)  (Luettu 1414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tomppa

  • Vieras
Auto: 2008 308 1,6 HDi 90.

Osaako sivuston viisaat opastaa tyhmempää turbon heilumisen/tärinän suhteen. Mistä lienee kyse kun täriseen kun viimeistä päivää. Liike/tärinä on sen verran voimakasta, että se heijastuu konepeltiinkin. Heiluntaa/tärinää esiintyy vain tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostettaessa heilunta vähenee merkittävästi. Koitin ottaa videon näytille, mutta eipä onnistu koon puolesta. Onko tälläistä ollut muilla?

Samuk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #1 : 02.10.2017, 13:05:35 »
En muuta tiedä, kuin että putki pannasta irti ja kädellä turbon välyksiä kokeilemaan näin aluksi. Tuossa on sitten aikalailla koneen tuhoutuminen lähellä jos turpo hajoaa niin säpäleiksi että ilmaisee hajotessaan osia moottoriin..

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 083
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #2 : 02.10.2017, 13:15:00 »
Minä käsitin, että koko moottori heiluu.

Tyypillisesti näin käy mikäli joku (yksi tai useampi) sylinteri on poissa pelistä ja/tai moottorin kiinnityskumit ovat entiset.

308

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 222
  • 3008 1.2 aut
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #3 : 02.10.2017, 19:35:40 »
Olisko jo siivet kärsineet ?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 403
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #4 : 02.10.2017, 19:42:22 »
Eli siis, turbo heiluu ja tärisee, niinkö?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Tomppa

  • Vieras
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #5 : 07.10.2017, 14:46:01 »
Hei, Kiitoksia useista vastauksista. Arvelinkin, että täältä löytyy tietoa. PgPete: Juuri noin. Turbo heiluu ja tärisee.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 403
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #6 : 07.10.2017, 14:52:36 »
Okei, sitten turbo irti ja tarkastukseen. Ei kannata moottoria tuolla tuhota.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 217
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #7 : 07.10.2017, 15:44:30 »
Mitenkä se turbo voi heilua kun se on pakoputkessa ja sarjassa kiinteästi kiinni?

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 165
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - Turboahtimen tärinä tyhjäkäynnillä (HDi)
« Vastaus #8 : 27.10.2017, 16:40:42 »
Moro!
Mutu tuntumaa: Jos turbo tosiaan vatkaa tuohontahtiin, sielä on jotain väljyyttä tarjolla. Muutama on tästä aiheesta sen verran tarinoinut, tavallaan, että veikkaisin sun Turbon voitelun olevan puutteellista. Puutteellisuuden aiheuttaa melko useasti näissä koneissa öljypohjan muotoilu jonka takia öljypohjaan jää vanhaa öljyjä joka öljynvaihdon yhteydessä. Tää liemi kun nousee öljypumpun imusihtiin (öljypohjan pohjalla about) niin meneepi voitelu tukkoon.
Joten, jos turbo on väljä, suosittelen samalla:
- Ottamaan öljypohjan pois paikaltaan ja tarkistamaan öljynimuputken sihdin onko tukossa. Näihin on myös olemassa joku edistyneempi teräs(?)verkolla oleva sihti joka kannattais vaihtaa vanhan tilalle (jos muovinen).
- Tarkistamaan että turbon voitelu pelaa jatkossakin putsaamalla tuon turbon voiteluun osallistuvan öljyputken.

Pakkohan näitä asioita ei ole tehdä, mutta tää nyt on mun näkemys aiheesta.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)