Kirjoittaja Aihe: 607 - Veto katkesi kesken ajon (V6, automaatti) (vetoakseli)  (Luettu 12621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

selki312

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vetoakselin uritus rikki vaihteistosta (ZF4HP20-automaattivaihteisto)


Ongelma:

Auto: 2002 607 3,0 V6 (automaatti, 137 000 km).

Moi. Vauhti loppui, kone käy, kolinaa ja ei vedä. Suoraan vauhdista katkesi veto; kone käy normaalisti, ongelma laatikossa / vetoakseleissa; mistä lähtisin liikkeelle?

Nostin edestä pyörä kerrallaan kummankin eturenkaan ylös ja kuskin puolella ei mitään näkyvää; kartturin puolella aika kirkasta vaseliinia vetarin laatikon päässä vähäinen määrä. Rengasta kun pyörittää, niin suurin piirtein samalla taajuudella, kuin abs anturissa hammastuksia, rengas pyörii, mutta "pykälät" tuntee.

Voiko olla vetarivika, vai heti laatikko alas?

t. Olli

Ratkaisu:

Niin, homma meni sitten sillai, että ostin uuden vetarin ja kaikki ok; latikon puoleinen pää kestänyt jo 2000 km ajoa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Yksi vaihtoehto voisi olla tasauspyörästöstä/vetoakselin päästä boorit ruostuneet ja lopulta pyörähtäneet sileäksi. Tuossa kun on ZF4HP20 laatikko niin siinä ei tuo kyseinen liitoskohta ole laatukon sisällä öljyssä. Kannattaa ainakin tarkistaa tuo, eli vetari irti ja booreja tutkimaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Pyörikö molemmat renkaat kun pyörittelit toiselta puolelta? Entä miten käy jos toinen pitää kiinni renkaasta kun yrität pyörittää toiselta puolen? Mietin vaan että jos boorit olisi toiselta puolen menneet, luulisi toisen puolen olevan pysyvän pyörimättä tai viimeistään jos sitä pitää vähän kiinni.
Audi A4 Tdi Q

selki312

  • Vieras
Moi, kiitos avusta; huomenna nappaan vetarit ja katson miltä näyttää, jos tuska ei helpota; kysyn lisäneuvoja

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Hammastus saattaa sitten olla pettänyt vain vetoakselin puolelta, joten saattaa selvitä vähällä. Jos syy on tuossa, niin mittaa työntömitalla, kuinka paljon laatikon akselin rihlojen harjat on madaltuneet. Siis akselin läpimitta aivan vetopyörästön tyvestä, jossa varmaankin ehjät rihlat, ja sitten ulompaa. Pieni kuluma tuskin haittaa mitään.

Miten sen vähällä selviämisen sitten ottaa... Ihan kohtuullinen jumppa tiedossa.

Ei tarvitse vaihtaa vaihdelaatikko tai vetopyörästön akselia?

Katso ym. linkki kuppien vaihdosta.
Audi A4 Tdi Q

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Jaa, se on noin päin tuossa vaihteistossa. No jos vaihteiston puoli rikki, niin sitten vaihteisto pois ja halki. Jos pelkällä vetoakselin vaihdolla selviäisi, olisi kai homma selvästi pienempi.

AJH63

  • Vieras
Kaverin 607 koki tämän boorien kulahtamisen, se tiesi uuden akselin ostoa ja vaihdelaatikon purkamisen.

Pitäisikö noita booreja jotenkin aika ajoin rasvata erikseen, vai voiko niiden kestävyyttä millään pidentää? Kyllähän tässä vähän pala kurkussa saa ajaa, kun sama voi osua itsellekin...
Ei siis anna ennalta mitään outoa soraääntä, vaan menee kertalaakista?!

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kaverilta petti kuljettajan puoli. Siinä akseli ylettyy rihloitukseen vain parikymmentä milliä, vaikka rihlaa on tuplaten molemmissa pinnoissa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Luulisi kestävän jos rasvaa niitä kunnolla. Itse laitoin vaan heikkiheikkiseppoa ulkopuolelta. Rasvataan sitten joskus kun jaksaa irroittaa vetarit.
Audi A4 Tdi Q

selki312

  • Vieras
Morjes, Niin se oli, ainakin oikeanpuoleinen pitkän vetarin rihlaukset pyörähtäneet sileiksi, näyttäisi siltä, että myös laatikon päästä on rihlaus mennyt. Koitan kuitenkin pelkällä laatikon pään rihlausten puhdistuksella ja uudella vetarilla.