Kirjoittaja Aihe: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)  (Luettu 2893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Vieras
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, 3FZ, 116 kW, automaatti, käyttöönotto 10/2000, VF39D3FZE92013722).

Joutuu veivaamaan pitkään ennen kuin käynnistyy. Tietyissä tapauksissa saa startata todella pitkään, ennen kuin moottori käynnistyy.

Kylmästä, sanotaan alle +5°C moottori pamahtaa käyntiin kuten sen kuuluisi. Lämpimänä juuri sammutettuna, se käynnistyy aika nopeasti, ei kuitenkaan niin nopeasti kuin kuuluisi. Puolilämpimänä tilanne on kaikkein huonoin. Jos auto on vaikka jäähtynyt tunnin verran tai ulkolämpö on 20°C nurkissa. Silloin sitä saa veivata ja veivata. Lopulta kuitenkin aina käynnistyy. Saattaa hiukan nikotella aluksi, mutta sitten käy hyvin. Muuten käynti tuntuu normaalilta.

Tilannetta nopeuttaaa jos painan hiukan kaasupoljinta, 1-2 cm, samalla kun starttaan. En tiedä paljonko se vaikuttaa kaasuläppään, mutta sillä käynnistys nopeutuu ehkä 5:een sekuntiin.

Ehkä joku imuilmavika?

Autoon on vaihdettu sytytystulpat, puolayksikkö (muun vian takia), ilmansuodatin, kaasuläppäkotelo (nyt tarkistin tästä uudemmasta hampaat) ja happisensorit pakoputkeen. Edit: olen myös koittanut 98E bensaa.

Pakoputken joustava osuus moottorin päästä on uusittu. Sehän on katalysaattorissa kiinni, niin en tuon takia halunnut vaihtaa koko katalysaattoria. Siinä voi tietenkin olla joku vuoto, jos en saanut sitä kikkailtua kunnolla. Käyntiääni on kuitenkin normaali.

TEMP_ARKISTOON

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #1 : 04.12.2017, 08:23:57 »
Onko kampiakselin asentotunnistinta vaihdettu? Se voisi olla yksi mahdollinen vian aiheuttaja ja sen lopullisesti kuukahtaessa auto ei käynnisty ollenkaan. Käsittääkseni ei anna edes vikakoodeja.

Alla joitain aiempia viestiketjuja:

607 - Käynnistysongelmat ja vikakoodi P1517 (EW12)
607 - Käynnistysongelmat (EW12J4)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

arsca

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #2 : 04.12.2017, 17:13:08 »
Koneen lämpöanturi/suuttimet kusee.. Pari vaihtoehtoa ko. Vialle.

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #3 : 04.12.2017, 18:01:46 »
Ei ole asentoanturia vaihdettu. Kiitos noista linkeistä ja anteeksi etten itse tajunnut hakea...

Tuon jälkimmäisen linkin oireet ovat juuri samankaltaiset kuten minulla. Tarkistan sen ensin.
Koneen lämpötila-anturista varmaan tulisi hälytys. Ainakin jos ne on kokonaan rikki. Jos ne vaan näyttää väärin, niin se ehkä tulisi kysymykseen. Tuon varmasti näkee diagnostiikkatyökalulla.

Kiitos jo näistä.

arsca

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #4 : 04.12.2017, 18:56:07 »
Asento anturissa on yleensä sillain että, joko toimii tai sitten ei.. En ole itse törmännyt "välimuotoihin"..

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #5 : 10.12.2017, 14:45:52 »
Nyt sain aikaiseksi avata ruiskusuuttimet ja vuotihan niistä kaksi. Kuseminen oli kyllä hiukan ylimitoitettu sanonta. :) Vuotivat kiutenkin hiukan.

Tilasin mister-autosta pari uutta. Se oli minulle yllätys, että nuo suuttimet ruiskuttivat imusarjaan. Tämä ei olekaan siis suoraruiskutuskone. Oletin kaikkien olleen jo tuolloin.

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #6 : 10.12.2017, 16:43:14 »
Eihän suorasuihkuja vielä viime vuosituhannella ollut kellään. Puretech on Pösön ensimmäinen suorasuihkumoottori.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #7 : 10.12.2017, 17:19:40 »
THP.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #8 : 10.12.2017, 18:59:09 »
Vai oliko eka kuitenkin HPi jo vuonna 2000  ;)
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #9 : 10.12.2017, 19:32:19 »
Täällä on monta kertaa itketty, että THP on BMW:n moottori ;)

ilmari100

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #10 : 20.12.2017, 20:50:54 »
Nyt on suuttimet vaihdettu ja jonkin verran ajeltukin. Tuntuu toimivan kuten moottorin kuuluukin ja käynnistyy ihan normaalisti. Mister-Autosta tilasin ja yhteensä kaksi suutinta kuljetuksineen oli 108€, jos joku tuolla tiedolla jotain tekee.

Kiitos kaikille vinkeistä.

Nyt kun tässä takautuvasti kelailee, niin jo aiemmin käynnistyksen jälkeen hiukan bensiini haisi siellä pakoputken päässä. Tuota vain ei juuri tule haisteltua, kun käynnistyksen jälkeen on yleensä suoraan menossa. Mutta sellaisia muistikuvia kyllä löytyy, että osa olisi tullut käynnistyksen jälkeen läpi.

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Käynnistyy huonosti (EW12J4) (polttoainesuuttimet)
« Vastaus #11 : 21.12.2017, 21:38:36 »
- Onko muuten ruiskutussuuttimella jokin suositusvaihtoväli / km-määrä, kuten  öljypolttimen suuttimella öljyn litramäärä?