Kirjoittaja Aihe: 208 - Takarumpujarrut  (Luettu 3499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 338
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
208 - Takarumpujarrut
« : 11.12.2017, 13:41:48 »
Auto: 2013 208 1,2 VTi 82 Active+.

Varoitus tee-itse ihmisille. Varatkaa takajarrujen vaihtoon uusi napamutteri ja avatkaa vanhan napamutterin lukitus huolella, enemmän kuin näyttäisi tarvitsevan.

Jarrurumpu on yhtäkuin laakeri, joten vaatii napamutterin avaamisen ja rumpu ulosvetäjällä syliin, jonka jälkeen vaihtotyössä sinällään ei ihmeitä, vanhat kengät pois ja uudet tilalle.

Kiinni laittaessa tökkäsi navan kierteisiin. Mutteri oli tehtaalla lyöty lukkoon niin syvältä, että on ollut lytyssä kierteitä myöten ja näin ollen lukon auki lyömisestä huolimatta tuhonnut navasta kaksi ekaa kierrosta ja siten myös hieman mutterinkin kierteitä. Tämä toki oli korjattavissa kärsivällisyydellä, mutta nopeampaa olisi ollut kokonaan uudella napamutterilla, mutta sellaista ei nyt ollut, kun en alkujaan tiennyt sen avaamisen tarpeesta. Enpä löytänyt aiheesta yhtäkään ohjetta tutkittavaksi, joten piti tehdä ja tutkia samalla.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

Teemuxs

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: 208 - Takarumpujarrut
« Vastaus #1 : 12.12.2017, 01:01:56 »
Sama pätee takajarrulevyä vaihtaessa, sillä laakeri on siinä jarrulevyssä.
Nykyisin Peugeot 208 GTi by PSP -17

Ex PSA: Peugeot 207 GT -07

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 338
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 208 - Takarumpujarrut
« Vastaus #2 : 12.12.2017, 09:01:41 »
Levyjen osalta tuttu juttu jo 307, 308 ja 3008, mutta enpä etukäteen olettanut, että rumpukin samalla lailla. Olisi kyllä pitänyt tajuta ;D.

Yllätyksen tuossa tosiaan teki tuo toisen puolen napamutteri, kun lukitus oli lyöty niin syvälle. Ei ole tuollaista tullut "kolmenollissa" vastaan ja tuonkin huomasin liian myöhään. Voi olla, ettei olisi auttanut, vaikka olisin ajoissakin huomannut. Toisen puolen kanssa ei ollut mitään erikoista mutterissa, enkä sitä lyönyt auki yhtään sen enempää.

Huomiona jarrukengistä, että toinen puoli jumitti käsijarrun linkustaan ja kengät oli selvästi kuluneet, mutta toisella puolella linkku toimi herkästi, eikä palat juuri uudesta olleet kuluneet. Käyttöjarrut kuitenkin ovat toimineet moitteetta ja tasaisesti eriparisesta kulumisesta huolimatta.

Hieman levyjarrullista työläämpi tehdä, mutta mikäli käsijarru tuntuu jumittavan, on tuo kokonaisuutena kuitenkin ihan yksinkertainen homma avata ja tarvittaessa herkistää käsijarrulinkku.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.