Kirjoittaja Aihe: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen  (Luettu 2372 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zoni

  • Vieras
Auto: 2013 508 1,6 e-HDi (automaatti, Start&Stop-toiminto).

Maadoitus ongelma vai jokin muu.

Auto on seissyt ilman akkua noin kuukauden. Kun asensin akun takaisin mitään sähköjä en saanut autoon. Ainoastaan joku rele alkoi pitämään ääntä ratin alla. kun yritin kääntää avaimella virrat päälle rele lopetti äänen(jatkoi ääntä kun käänti virrat pois). joku sanoi että releen ääni johtuisi matalasta jännitteestä?

Tarkistin sulakkeet ja kaikki näytti olevan kunnossa.

Seuraavaksi yritin selvittää vaihtamalla akun uuteen ja varmistin että madoitusvikaa ei ole. (löysin maadoituskaapelin auton sisäkaaresta joka oli aivan ruosteessa(suolaa,hiekkaa ja savea kaari täynnä... täysin väärään paikkaan asennettu päämaadoitusjohto) puhdistin sen kunnolla, mutta vika ei ole poistunut. 

Huomasin että maadoitusjohta akulta ei mene suoraan runkoon vaan start-stop säätimen kautta. Kokeilin kytkeä erillisellä kaapelilla akulta suoraan runkoon. niin sain sähköt päälle! Näytöllä lukee: economy mode activated, joka kertoo että virransäästötila on käytössä. olen ladannut akkua ja kytkenyt toisen akun lisäksi(+ladannut) mutta näytössä lukee ainoastaan (economy mode activated) ja auto ei starttaa. Tuntuu että auto ei reagoi avaimeen. (valot, keskuslukitus toimii mutta mittarit ei liiku) olen koittanut nollata BSI mutta se ei ole auttanut tai en ole tehnyt sitä oikein. Yritin vikakoodeja selvittää mutta ei antanut mitään.

Eli ensimmäisenä minun pitäisi selvittää miksi auto ei maadoita (start-stop) säätimen kautta oikein? (voiko olla säädin itsestään mennyt rikki?). Tämän jälkeen muut viat voisi ehkä korjaantua?

Uskaltaisiko antaa suoraa virtaa startille? polttoaine pumppu herää, kun kytkee akulta suoraan kaapelin runkoon.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #1 : 06.02.2018, 17:34:58 »
Satutko muistamaan/tietämään miten tuo akku otettiin irti? Ohjekirjahan ohjeistaa odottamaan 2 minuuttia auton sammutuksen jälkeen. Odotettiinko siis, että väylä on sammunut ja BSI ajanut kaikki toiminnot alas vai nypättiinkö irti käytännössä heti sammutuksen jälkeen? Saattaa olla bitti vinossa, jos on huonolla hetkellä nypätty akku irti.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #2 : 06.02.2018, 18:54:59 »
Ja jos akku on tyhjentynyt ja sitä on ladattu irrallaan, ei economy mode lähde ehkä pois päältä. Auto ei siis tiedä että akku on ladattu.
Tämä ei ehkä syy, mutta huomioitava asia.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

zoni

  • Vieras
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #3 : 06.02.2018, 19:09:54 »
Hei, on odotettu noin 10min ennen akun irrottamista. Myös ladattu älylaturilla akun ollessa kiinni.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #4 : 06.02.2018, 21:28:52 »
Ja ladattaessa laturin miinus rungossa?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #5 : 06.02.2018, 21:55:36 »
Olisikohan tuo mainittu "start-stop" säädin muuten oikeasti akun varaustilan valvontamokkula? Sen pitäisi olla siinä miinusnavassa kiinni. PgPete voi olla oikeilla jäljillä ja ongelma saattaa hyvinkin olla siinä, että auto kuvittelee akun olevan tyhjä tai sitten se aparaatti on viallinen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

zoni

  • Vieras
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #6 : 06.02.2018, 22:42:01 »
Ja ladattaessa laturin miinus rungossa?

Kyllä näin oli.
 start-stop säätimellä kuuluu "raksutusta" jos ohittaa säätimen viemällä akulta suoraan kaapelilla maihin. Tällä tavoin myös virrat palaavat autoon ja polttoinepumppu käynnistyy.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 508 - Ei käynnisty virrattoman seisonnan jälkeen
« Vastaus #7 : 07.02.2018, 07:38:32 »
https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki-korjaamolaitteet-laitehuolto-huoltosopimus-nostimen-asennus/huoltotiedote-akkujen-koodauksesta.html

^ Siinä hyvä linkki, johon eilen törmäsin. Ei kannata noita uusia autoja hylätä ilman akkua, jättää vaikka ylläpitolataukseen, jos on pitkään pois käytöstä. Vai mikä lie syynä seisotella ilman akkua?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...