Kirjoittaja Aihe: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon  (Luettu 817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« : 25.02.2018, 14:16:15 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Tuli ajettua monen vuoden jälkeen pidempi pätkä hiukan kovemmassa pakkasessa (n. -15C) moottoritietä (80-90 km/h) ja ihmettelin jalkojen palelua. Jalkatilaan tuli todella kylmää ilmaa keskikonsolista, vaikka mittariston molemmin puoilin olevista tuli lämmintä. Kokeilin nostaa reilusti lämpötila-astetusta (28C) ja myös säätää ilmanohjaus alas nuolilla. Ei auttanut. Jälkimmäinen kyllä lisäsi selvästi jalkatilaan tulevaa ilmavirtaa, mutta se oli edelleen kylmää.

Koko matkustamokaan ei lämmennyt läheskään 28 asteeseen, vaan pidin pipon päässä ja toppatakin päällä koko 2,5 tunnin ajon. Hanskat sentään viitsi ottaa pois.

Sen verran on aikaa viimeisestä vastaavasta, että pitää kysyä onko jokin vialla vai onko kyseessä ominaisuus? Moottori kyllä vaikutti lämpeävän normaalisti eli veden lämpö n. 90 C mittarin mukaan ja öljylämpömittarin neula normaalisti pystysuorassa. 605:ssa ei tarvitse palella tuossa kelissä ja puoliautomaatti-ilmastoinnin lämpötila-asetuksen voi pitää samana koko vuoden.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 190
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #1 : 25.02.2018, 15:44:48 »
Joku vika. Itse ajelin juuri 10 astetta kymemmässä 22 pyynnillä mukavassa lämmössä. Juuri jalkoihin lämpöä tulee meillä ihan kunnolla
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 758
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #2 : 25.02.2018, 16:55:48 »
Kannattanee selvittää onko lämmöntuotossa ongelmaa vai yksittäisessä servossa. Infrapunamittari soveltunee selvittelyyn hyvin. Vikaantuneeseen servoon auttaa usein kikka että kääntää sen nopeasti ääriasennosta toiseen jolloin lämpöä saattaakin taas tulla.
Omassa rojussa servot on naksuneet niin kauan kun auto on minulla ollut.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #3 : 25.02.2018, 17:30:00 »
Auto: 2008 607 3,0 V6 Platinum Ivoire (ES9A, AM6-automaattivaihteisto).

Mulla tulee tasaisesti eri aukoista ja sieltä mistä haluaa tulevan. Pakkasilla lämpö on ensin täysillä ja sitten kun sitä alkaa muutteleen niin logiikka pettää. Normaalilämpö on 21 - 23, siitä joskus tekee mieli saada viileämpää. Kun säätää 19 asteeseen niin ei tapahdukaan mitään vaan viileää saadakseen pitää naputella 13 astetta jolloin viileää tuleekin hyvin. Kun nostaa 14 asteeseen niin alkaa jo lykätä turhan lämmintä. Ei tee noin joka kerta. Matkustajan puolen olen pitänyt 29 asteessa jatkuvasti, sekoittaisiko se jotenkin? 406 tapauksessa 26 - 27 oli kuuman raja. Sen yli tuli vasta reilusti lämmintä kun 22 alkaen oli melko sama missä kohti säätö oli. Pienemmälle siis 22 kylmemmälle säätö toimi puolen asteen tarkkuudella
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #4 : 25.02.2018, 17:34:14 »
Unohtui vielä mainita, että laittamalla sisäilmakierron päälle alkoi jalkoihinkin tulla lämmintä, mutta muutaman minuutin päästä alkoi ikkunat huurtua. Sama ongelma oli myös pelkääjän puolella.

605:sta korjasin yhden servon. Siinä taisi olla vain kolme: sisäilmakierto, lämpötilaläppä ja suuntausläppä. Tuosta jumittui lämpötilaläppä, jolloin ei enää tullut lämmintä mistään.

Onko 607:ssa monimutkaisempi systeemi ja mikä noista sitten aiheuttaisi ko. ongelman? En ole Etelä-Suomessa viime vuosina tavanomaisimmissa pikkupakkasissa huomannut erityistä ongelmaa. Siis voiko läpillä saada aikaan tilanteen, että ikkunoille ja keskisuuttimille tulee kuumaa, mutta jalkoihin ei? Ikkunan sulatuksessa ei ollut ongelmaa.

Kyse siis ei ole siitä, ettei jalkatilaan tule ilmaa, vaan, että se on todella kylmää.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 190
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #5 : 25.02.2018, 18:57:59 »
Mikä järki pistää apumiehelle 29 ja kuskille 13?
Yritys halkaista tuulilasi vai joku muu?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #6 : 25.02.2018, 19:19:00 »
Yritin etsiä niitä servoja ServiceBoxista. Löysin yhteensä viisi 6447HH "Reduction gear". Yksi on ilmanoton yhteydessä ja loput ilmanjakoboksin yhteydessä. Mikä noiden kaikkien funktio on? Saisokohan noita erikseen heiluteltua PP2000:lla? Ei ole lämmintä paikkaa autolle, joten pitää odotella lämpimämpiä kelejä ennen tarkempaa tutustumista.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #7 : 25.02.2018, 19:37:48 »
Mikä järki pistää apumiehelle 29 ja kuskille 13?
Yritys halkaista tuulilasi vai joku muu?

Matkustajalle 29 ettei pakkasella tarte alkaa kahta nappulaa säätämään. Kylmää alkaa tulla vasta 13 säädöllä, 19 riittäisi monesti vaan kun tunkee vain lämmintä
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 190
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #8 : 25.02.2018, 19:45:10 »
Aikakailla turha on tuolla käytöllä automaattinen lämmityslaite.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #9 : 25.02.2018, 20:16:35 »
Miksi viileää ei tule aiemmin?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #10 : 25.02.2018, 21:16:33 »
Koska sinulla on toiselle puolelle max pyyntö. Muistelen että suurin sallittu ero on pyynnöille 5 astetta. Löytyy manuaalista. Laita pyynnöt normaaliksi (22-23) molemmille puolille ja anna automatiikan hoitaa homma alusta alkaen.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #11 : 25.02.2018, 21:25:00 »
Ahaa, kiitos pittää kokeilla
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 065
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #12 : 07.03.2018, 10:45:37 »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 697
Vs: 607 - Lämmön jakautuminen matkustamoon
« Vastaus #13 : 08.03.2018, 09:31:02 »
Homma tasaantui kun kummallakin puolella on suunnilleen sama asetus
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red