Kirjoittaja Aihe: 307 - Sammuu tyhjäkäynnillä (HDi) (paineanturi)  (Luettu 1260 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

307SW16HDI

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Ongelma:

Auto: 2006 307 SW 1,6 HDi 90 (DV6ATED, 380 000 km).

Tässä kokemuksia yhdestä aikaa vievästä viasta, jos jollekkin sattuu olemaan apua.

Auto sammuu esimerkiksi risteykseen tullessa, kun päästää auton tyhjäkäynnille. Käynnistyy joko helposti uudelleen tai sitten vasta iltasella seisonnan jälkeen = kone jäähtynyt. Normaalisti autolla ajaessa esiintyy vain hyvin lievää aaltoilua. Vika paheni parin kuukauden aikana. Kuumottava starttaila autoa risteyksessa jonon ollessa takana. Toinen vaihtoehto on pitää kaasua koko ajan sen verran että pysyy käynnissä. Tälläkin menetelmällä voi käydä siten että liikkeelle lähdettäessä luistonesto haukkaa kiinni ja moottori sammuu.

Merkkiliikkeen testerillä ei löydy vikakoodeja ja sähköjärjestelmän todetaan olevan kunnossa. Suuttimien ohivuototesti oli OK. Neuvotaan ensimmäisenä vaihtamaan pari vuotta vanha dieselsuodatin, jolla ei ollut ongelmaan vaikutusta. EGR-venttiili vaihdettu ja sopeutettu muutama tuhat kilometria aikaisemmin.

Koska sähköjärjestelmän sanottiin olevan kunnossa keskityttiin mekaanisiin vikoihin, eli järjestelmä päästää polttoaineen joukkoon ilmaa tai saa polttoainetta huonosti. Tankin korkin poistamisella ei ollut vaikutusta ongelmaan. Seuraavaksi käytiin kaikki polttoainelinjan liittimet läpi, puhdistettiin o-renkaat ja siveltiin ohuelti silikonipohjaista o-rengas rasvaa. Lisäksi järjestelmälle suoritettiin painetesti siten että paluulinja tukittiin konehuoneen puolelta ja tankin päästä syötettiin paineilmaa n.1-2bar. Vuotoja ei havaittu järjestelmässä.

Jäljelle jää seuraavat vikavaihtoehdot: Korkeapainepumppu, joka on itseimevä(tankissa ei ole siirtopumppua), korkeapainepumpun painesäädin(sähkövika), korkeapainepiirin paine-anturi(sähkövika). Ensimmäisenä en halunnut ruveta korkeapainepumppua vaihtamaan = töisevä ja kallis.

Seuraavaksi kokeillaan korkeapainepumpun painesäätimen vaihtoa, jolla ei ollut vaikutusta ongelmaan. Tämä painesäädin sijaitsee korkeapainepumpun kyljessä ja on kolmella torxilla kiinni. Edestä joutuu purkamaan pyyhkijät, tuulilasin alalaidassa olevan suojamuovin sekä ilmanputsarikotelon.

Ratkaisu:

Melkein viimeisenä vaihtoehtona on korkeapainepiirin paine-anturi, joka sijaitseen jakotukin päässä. Tällä ongelma ratkesi ja autolla on ajettu useita tuhansia ongelmitta. Edestä joutuu purkamaan pyyhkijän varret, tuulilasin alalaidan suojamuovin, akun, polttoainesuodattimen jalkoineen, ilmanputsarikotelon, EGR-venttiilin.