Kirjoittaja Aihe: 106 - Tyhjäkäyntiongelmat ja nykiminen matalilla kierroksilla  (Luettu 1622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Auto: 1996 106 1,4 (KFX, TU3JP, 175 000 km).

Terve!

Elikkäs rupes nykimään älyttömästi matalilla kierroksilla. Korkeilla kierroksilla toimii suhtkoht normaalisti.  Tyhjäkäynti myöskin erittäin raskasta (koko kippo heiluu). Nyt on vaihdettu tulpat, tulpanjohdot ja puola. Kaikki maadoitukset (mielestäni kaikki) kävin lävitte ja putsasin. Imuvuodot on myös tarkastettu ja niitä ei ole (kaikki 2 letkua mikkä konehuoneessa on) Vika iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kaikkien anturien liitokset myös tarkistettu. Moottorin vikavalo ei oo syttyny missään vaiheessa. Bensaa on ruvennu mielestäni viemään enemmän. Nyt loppu oma järki ja pakko kysyä viisaammilta neuvoa. ;D

Marko73

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 52
  • Entinen Renault-mies
Olisiko mahdollista että syynä olisi virranjakaja? Mun entinen kesäauto Renault 16 alkoi tekemään joskus samaa ja siihen jotain osia myös vaihdeltiin mutta ei nykiminen loppunut. Osat joita Renaultiin ei vaihdettu oli: Virrajakaja, kaasutin, moottorille menevät johtosarjat. Vika ei tosiaan siinä autossa poistunut ja siksi jätin sen vanhempien mökille kun ei rahat enää riittäneet sen kunnostukseen. Suosittelen siis virranjakajan hankkimista.
Aloitteleva Peugeot-kuski (1.7.2015 lukien)

Peugeot 106 XN 1.4 3D 1996

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 357
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vika iski kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Kerran on käynyt omalle kohdalle (Citroen BX) silleen, että tankkauksen jälkeen reilun 5 kilsan ajon jälkeen alkoi röpöttämään oikein kunnolla ja hyvä kun pääsi enää mäkiä ylös...eli vika iski myös kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Johtopäätös: Auto tankattu juuri ja ongelmat alkoivat melkein heti. Pullo masinolia tankkiin ja kymmenessä minuutissa auto toimi jälleen normaalisti.

Eli sattuipa sitten kunnon vesibensat omalle kohdalle  :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 142
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
98a tullut pelkästään tankattua, joten tuskinpa siinä on vikaa. Masinoolit laitoin myös tankkiin eikä vaikutusta ollut. Nyt on ruvennut myös sammuilemaan yhtäkkiä, kun ajossa painaa kytkimen pohjaan, eli kun putoaa tyhjäkäynnille. Tyhjäkäyntimoottori on uusittu hiljattain omistajan toimesta. Tänään kävin starttisprsylla vielä kaikki mahdolliset imuvuodot läpi, eikä niitä löytynyt. Rupee olemaan ideat nollissa  >:( onko mahdollista, et jako ois vaikka hypänny pykälän ylitte?
Lisätään tähän vielä se, että joku rele sisätiloissa on ruvennu omituisesti naksumaan suurinpiirtein samoihin aikoihin kun tuo vika alkoi.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2018, 16:47:53, kirjoittanut Henukeppi »

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 069
Ei kai ominaisuudet jatkuvasti muutu jaon hyppäämisen takia. Hypyn jälkeen kone on tietenkin erilainen, mutta pysynee sitten sellaisena.

Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Ei, mutta pääpiirteittäin tuo vika on pysynyt samana

eekki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Mulla teki johtotähti tommosta ja syyksi paljastu lambda. Ranskisten kanssa ei oo (vielä) ollu moisia ongelmia.

Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Eiköhän ton rikkinäisen lambdan pitäs kuitenki sytyttää vikavalo kaiken järjen mukaan? Oireet kyllä viittais vähän siihen suuntaan.

eekki

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Totta turiset. Kyllähän lambda sen vikavalon sytyttäs.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 847
Niin, olikohan se virranjakaja jo tarkistettu? Kun tuosta en huomannut kerrotun mitään.

Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Ei oo tarkistettu koska kyseisessä autossa ei ole sitä  :)

matias123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Raskaalla tyhjäkäynnillä tarkoitat varmaankin, että tyhjäkäynti on matala ja epätasainen ja tärinää. Sen perusteella voisi luulla, että auto käy liian rikkaalla. Kylmän ja kuuman moottorin välilläkö ei ole eroa ja auto ei muuten sammuile?

Veikkaan kampiakselin asentoanturia, mutta voipi se olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturikin tai suutinvika. Voihan se olla kannentiivistekin alkaa oireilemaan. Onko öljyt OK ja ei ole seassa jäähdytysnestettä tai jäähdytysnesteessä öljyä? Kun auto käy, kupliiko jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä. Kun irroitat paisuntasäiliön korkin auton käydessä, pulauttaako jäähdytysnestettä pihalle? Onko päästöt ollu OK? Tarkista pakoputkistokin samalla.

Myös tuo EVAP- systeemin venttiili joka löytyy vänkärin puolen etulokasuojan alta voi vikaantuessa tehdä käyntihäiriöitä. Tässä nyt lähinnä kaikki mitä herää ajatuksia mahdollisista tarkistuskohteista.



Henukeppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Juurikin kuvailemasi tyhjäkäynti. Vedet ja öljyt OK. Ne tsekkasin kanssa heti kättelyssä. Ei oo ero onko moottori kylmä vai kuuma, yhtä huonosti toimii. Päästöjä en oo vielä mittaillut, kun luulen ettei niistä tule läpi menemään. Kokeilen seuraavaksi tota  kampiaikselin asentoanturia. MAPin vaihdoin tänään eikä silläkään ollut minkäänlaista vaikutusta. Ja kyllä, tulppien nokisuudesta ja bensan lisääntyneestä kulutuksesta luulis, et käy rikkaalla.

matias123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 37
Ja auto ei syö öljyä? Katsoithan ettei venttiilikopan tiivisteestä ole öljyä vuotanut tulpille?

Saattaisi olla fiksua puhdistuttaa ruiskusuutin tai vaihtaa se.