Kirjoittaja Aihe: 807 - Öljyä palotilassa (EW)  (Luettu 1243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

maraani

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
807 - Öljyä palotilassa (EW)
« : 14.05.2018, 10:39:42 »
Auto: 2004 807 2,0 (EW10J4, 345 000 km).

345 tkm, josta meillä ajettu reilussa yhdessätoista vuodessa 223 tkm.

"Ja kolmantena päivänä hän nousi kuolleista"...eikun kolmantena päivänä moottori kuoli.

Pääsiäisen pyhinä ajoin kahtena päivänä yhteensä muutaman sata kilometriä. Ei mitään oireita tai ongelmia, hienosti meni moottoritiellä ja pienemmilläkin. Kolmantena päivänä kun emännän piti mennä kaupunkiin, pääsi kotoa kilometrin ja moottori jotenkin kaput. Moottori kävi muttei tehoja, ei ilmeisesti ilmoituksia ajotietokoneesta(?). Nilkutti ajaen kotio ja menin pihalle tutkimaan.

Vikakoodeissa sytytyshäiriöitä. Käydessä ihmeellinen naputtava sivuääni, ottaa kierroksia ja sai pihalla siirreltyä.

Hinattiin merkkikorjaamolle, kun lupasivat "jossain vaiheessa" kuunnella/tutkia, vaikka jono on pitkä. Merkittävien kustannusten välttämiseksi suuria purkutöitä oli määrä välttää. Reilu pari viikkoa meni, että ehtivät asiaan paneutua. Kuuntelun perusteella olivat tulleet siihen tulokseen, että "mekaaninen vika" eikä enempi tutkiminen heidän toimestaan ole taloudellisesti perusteltua.

Hinattiin raato kotio. Ostettiin ehjä käyttöauto (ei samasta paikasta, mutta pösö kuitenkin), kun täältä periferiasta ei muuten pääse asioille ja mukuloidenkin autot on melkein kaikki rikki tai ainakin katsastamatta.

Korjaamoreissun jälkeen siirsin raatoa pihalla ja katoin sen jälkeen koodit. Nyt ei ollu sytytyshäiriöstä koodia vaan nokka-akselin asentotunnistimen häiriöstä (P0341).

Nyt kun ihan hetki oli inspiraatiota asiaa tutkia, niin optimistisesti tutkin. Sytytyspaketista johto irti ja starttausta - ei merkittävää kolinaa. Puolapaketti ja tulpat pois. Mitvit? Tulppien kolo aivan moottoriöljyssä, siis kaikissa oli reilusti öljyä. Onko tapana tulppia vaihdettaessa kaataa öljyä sinne putkeen? (meillä vaihdettu huoltojen yhteydessä korjaamolla, tosin edellisetä vaihdosta nyt joku hetki mennyt). Vai mistä se sinne olisi joutunut. Öljyä ei moottorn toimiessa ole hävinnyt merkittäviä määriä, mutta olisiko sitä ollut liikaa, et olis sinne tulvinut? Mistä se sinne pääsee?

Puolapakettia en muista et olis meidän aikana vaihdettu.

No startattiin sitten vielä ilman tulppia, mutta en ole ihan varma, kuulinko sieltä jostain satunnaisesti jonkun napsauksen. Vai kuvittelinko vain? Napsaus tai raksutus se käydessä kuuluva ääni on, mutta vaikea arvioida, kun en ole moottorivikaista ennen kuunnellut. Eipä tullut ääntä nauhoitettua vaikka niin suunnittelin.

Mikä v1ttu teitä porilaisia/tätä moottoria vaivaa? :D

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #1 : 14.05.2018, 16:26:01 »
Minulla vastaavassa autossa ja koneessa ihan öljykorkki päästi öljyä pihalle, kun huohotin jäätyi. Se on mahdollista, jos korkissa on ylipaineventtiili, kaikissa ei välttämättä ole. Ja silloinkin taitaa lähinnä jakopään puoleinen tulppa kastua... Mites venttiilikoppien tiivisteet? Oli miten oli, öljyssä kylpevät sytytysosat eivät ainakaan vähennä kipinähäiriöiden riskiä.

maraani

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 807 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #2 : 14.05.2018, 18:58:46 »
Hyvä huomio, mun ei tullut edes mieleen tuo huohottimen jäätyminen. Perheessä olevasta diesel-Xsarasta pompsahti öljyn mittatikku viime talvena kerran päin nokkapeltiä. Mutta tässä 8:ssa ei ole havaittu oireita - ei se silti tarkoita, ettei niin olisi käynyt.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 142
Vs: 807 - Öljyä palotilassa (EW)
« Vastaus #3 : 15.05.2018, 14:53:50 »
Aiheeseen liittyen: 407 - Öljyä palotilassa (EW)
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).