Kirjoittaja Aihe: 407 - Tehottomuus, käyntiongelmat ja vikakoodi P0204 (EW12J4)  (Luettu 520 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Auto: 2004 407 SW 2,2 (EW12J4, 175 000 km).

Ongelmana on jatkuva lievä tehottomuus sekä satunnaisesti ilmenevä huonosti (kolmella?) käyvä kone jolloin tehottomuuskin on paljon pahempaa. Vikakoodina antaa P0204 joka viittaisi suuttimeen. Lähinnä ihmetyttää että miksiköhän vika ilmenee vain joskus?

Oireina on kaiken aikaa tehottomuus alle n. 2500 rpm, siis myös silloin kun vikakoodi ei ole päällä jatkuvana ja kone muutenkin käy normaalisti. Tuon rajan ylityttyä tuntuu selvä nykäys ja veto paranee huomattavasti. Vian ollessa päällä käynti on röpöttävää ja liikkuminen todella nahkeaa, ei pysy edes liikenteen tahdissa mukana. Vika on päällä jatkuvana ehkä 5-10% ajasta. En tiedä liittyykö asiaan mutta vian ilmaantumisen jälkeen on myös lämpimän koneen käynnistäminen ollut epätavallisen hankalaa - starttia saa sahata 10-15 sekuntia ennen kuin lähtee käyntiin. Kylmänä lähtee aina laakista käyntiin.

Tilaanko suosiolla uuden suuttimen vai onkohan joku hankalampi johtosarjaongelma kyseessä? Pystyykö noita suuttimia testaamaan mitenkään kotikonstein?

TEMP_ARKISTOON

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Itselläni oli 406 mallissa oli samanlainen vika. Aluksi oli satunnaista, mutta loppua kohti 3 pytyllä käyminen oli jokapäiväistä. Starttaamisen kanssa ei ollut ongelmia, joten en tiedä liittyykö tuo vika toisiinsa. Nuo nykäykset (kun suutin rupesikin toimimaan?) ja vedon puute oli tuttuja ongelmia.

Itse en jaksanut etsiä tietoa olisiko suuttimen voinut testata. Johtui varmaankin siitä että autossa oli suht uudet uudet sytytystulpat ja MAP anturikin oli vaihdettu vastikään (moottori sammuili risteyksiin tullessa). Olin siis melko varma että vikakoodi johtui todellakin suuttimesta.

Suutin maksaa noin 50 euroa ulkomailta tilattuna (Motonetistä en löytänyt) ja se on helppo vaihtaa.

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Ok, kiitoksia. Laitoin uuden Valeon suuttimen tilaukseen, toivottavasti auttaa. Ei ainakaan ollut hinnalla pilattu, hieman alle 50 euroa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 813
Suutin on helppo testata, mittaa vastuksen liittimien väliltä. Kunnossa vastus 15 ohmin luokkaa, risassa kilo-ohmeja tai katkos.

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
Noniin, uusi Valeon suutin saapui tänään. Se on vielä epäselvää että kummassa päässä tässä koneessa on tuo 4. sylinteri, jakopään vieressä vai vaihteiston puolella?

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Sylinterijärjestys on ranskalaisissa autoissa eri kuin muunmaalaisissa autoissa.

1. sylinteri on vaihteiston (kuskin) puolella ja 4. sylinteri jakopään (apukuskin) puolella.

Jos seisot puskurin edessä ja katse moottoriin päin niin edessäsi oleva järjestys on 4-3-2-1.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2018, 10:51:15, kirjoittanut am_tiainen »

zman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 111
No niin, nyt on suutin vaihdettu ja sylinterin numerokin taisi osua oikeaan koska tehot palasivat takaisin ja muutenkin kone tuntuu käyvän hyvin. Oli kyllä yllättävän nopea ja helppo vaihtaa, kerrankin näin päin! Kiitokset kaikille ohjeista.