Kirjoittaja Aihe: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus  (Luettu 587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneH

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« : 24.05.2018, 07:16:20 »
Auto: 2001 406 1,8.

Elikkäs vaihdoin viallisen MAP-anturin uuteen ja sen jälkeen tyhjäkäynti on ollut heikko. Eli lähtee kyllä käyntiin nätisti ja käy tyhjäkäyntiä, mutta alhaisilla kierroksilla(en nyt juuri tarkasti muista mutta alle 1000rpm) sekä vaihdetta vaihtaessa tai risteykseen yms tullessa ei jaksa jäädä tyhjäkäynnille ilman, että avittaa vähän kaasulla. Bensankulutus on maantiellä 80km/h vauhdissa järkyttävä 10-12 litraa.

Ja vielä kirsikkana kakun päälle kun otat MAP-anturin johdon irti auto toimii,käy ja käynnistyy ihan normaalisti ei mitää ongelmaa. Eli tyhjäkäyntimoottori jne tuskin on viallinen joten oisko mitään ideaa mistä tällänen vika voisi johtua?

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • Sisällä pössöö?
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #1 : 24.05.2018, 10:21:18 »
Miten se auto sillä viallisella MAPilla sitten oirehti?
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

JanneH

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #2 : 24.05.2018, 10:25:08 »
Sammui ajosta ja eikä jaksanut pysyä käynnissä. Eli startin jälkeen kävi 2-3sek ja sit sammui. Saattoi käynnistyä välillä jolloin kävi ihan ok mut heti kun koitti uudelleen niin ei taas käynnistynyt.

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • Sisällä pössöö?
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #3 : 24.05.2018, 13:47:49 »
Jokin alipaineliitos tai -letku falskaa?
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

JanneH

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #4 : 24.05.2018, 15:26:42 »
Jaa a nyt en tiedä vika korjaantui tällä kertaa niin, että otin akun kengän irti -> hetki pois sit takasi ja annoin virtojen olla II-asennossa 30-40sek sit virrat pois ja käyntiin. Jostain luin et vois toimia mut en kyl ihan heti uskonu. Ei hajuakaan mikä siellä nyt on ollut ongelma mutta näin mulla se ratkes

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
  • Sisällä pössöö?
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #5 : 24.05.2018, 16:24:05 »
Jännäjuttu, kun tuokin kävi mielessä, kun edellisessä Chryslerissä (Mitsun V6-kone) oli sellainen ilmiö, että jos tyhjäkäynnin säädin (AIS motor) oli ollut irti, auto aina sammui käynnistyksen jälkeen. Vasta kun irrotti hetkeksi akunkengän, se säätyi oikeaan asentoon.
Hienompi homma sitten.... ;D
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: 406 - Tyhjäkäyntiongelma ja korkea kulutus
« Vastaus #6 : 24.05.2018, 19:55:17 »
Jaa a nyt en tiedä vika korjaantui tällä kertaa niin, että otin akun kengän irti -> hetki pois sit takasi ja annoin virtojen olla II-asennossa 30-40sek sit virrat pois ja käyntiin. Jostain luin et vois toimia mut en kyl ihan heti uskonu. Ei hajuakaan mikä siellä nyt on ollut ongelma mutta näin mulla se ratkes

Mahdollisesti ongelmana jumittava tyhjäkäynnin säätömoottori, joka sijaitsee kaasuläppäkotelossa. Jos ongelma uusiutuu, sitä kannattaa tarkastella.
Peugeot 406 Coupé 2.0 -97
XU10J4R