Kirjoittaja Aihe: 807 - Epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi P0076 (EW12J4)  (Luettu 2582 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Auto: 2006 807 2,2 (EW12J4, 220 000 km).

Käynnistyy hienosti kylmänä ja käykin nätisti ensimmäiset 30-60 sekuntia (kunnes lisäilmapumppu sammuu), sitten alkaa jäätävä koneen tärinä. Ohjaamossa on erittäin epämukava istua koska koko koppi hytkyy. Lämpimällä koneella tekee samaa, joskus enemmän ja joskus vähemmän.

Pakoputkesta kuuluu välillä vaimeaa pauketta/yskimistä. Hytkyminen "katoaa" kierrosten ollessa n.1200rpm, maantiellä ajaessa saattaa vähän tuntua tehottomalta. En tosin ole toimivaa yksilöä ajanut.

Vikavalo ei pala mutta koodiksi antaa; "P0076: Variable timing solenoid valve: Short circuit to earth". Kyseessä vvt-solenoidi koneen päällä, olisiko vinkkejä kyseisen solenoidin putsaamiseen? Saako tuon purettua kuinka palasiksi?
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Solenoidin irroitus kaatui työkalun puutteeseen. Tarvitsisi n.26-27mm pitkän hylsyn. Huomenna uusi yritys. Mittasin kuitenkin solenoidin resistanssin joka oli 13,5ohmia, eli lienee siltä osin kunnossa.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Osa irtosi 27mm pitkällä hylsyllä. Testasin solenoidin virtalähteellä, virrankulutus 0.9A 13v jännitteellä. Kokeilin myös lämmittää solenoidia kuumailmapuhaltimella ja samalla liikutella solenoidia edestakaisin, ei aiheuttanut jumittamista. Seuraavaksi voisi varmaan mitata mitä johtosarjassa tapahtuu. Vai onko muita ideoita?
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Kyllähän siellä johdoissa jotain tapahtuu. Sytytysvirrat kytkiessä antaa liittimelle 9,7volttia, parin sekunin päästä jännite tipahtaa -2,3volttiin, testaa tässä kohtaa varmaan solenoidin? Auton kun käynnistää liittimelle tulee 11,9v jatkuvasti vaikka koneelle antaa kierroksia. Nämä siis mitattu johdon päästä ilman solenoidia.

Ehtisin vielä mitata jännitteet solenoidi kiinni, näyttää 0,03volttia eli oikosulussa jossain. Kokeilin syöttää myös suoraa akulta jännitettä ja kappas, loppu tärinät ja tutinat!
« Viimeksi muokattu: 21.08.2018, 20:46:55, kirjoittanut Puolukkajussi »
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Alan epäillä vahvasti tuota solenoidia. Olisiko kellään aikaa mitata tuota resistanssia toimivasta yksilöstä?
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vika löytyi johdoista, solenoidin johdot oli jääneet puolapaketin alle puristuksiin ja tämän takia oikosulussa. 15km testilenkillä ei tullut vikakoodi takaisin.

Mutta mutta... tyhjäkäyntiin tuolla ei ollutkaan vaikutusta, samanlainen hytkyntä edelleen ja putkessa paukkuu. :o
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Tulpat vaihdettu, ei vaikutusta. Osaisiko noista tulpan väreistä päätellä jotain? Kaksi ok, yksi valkoinen ja yksi tumma. Kilometrejä takana n.30tkm.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Eilen tuli yksi uusi suutin vaihdettua, ei vaikutusta.. Tulppien vaihto itseasiassa lievensi hieman hytkymistä lämpimällä koneella.

Mutta palataan lähtöruutuun, eli tuohon solenoidiin. Ilmeisesti tuon pitäisi alakierroksilla olla päällä ja yläkierroksilla pois päältä? Tälläisen tiedon sain jostain ulkomaalaiselta foorumilta kaivettua(ew10a kone).

Täytyy tänään taas mittailla, konehan toimi aiemmin täydellisesti tyhjäkäynnillä kun syötti solenoidille sähköä suoraan.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Solenoidi toimii juuri toisinpäin kun aikaisemmin kuvailin. Kiihdyttäessä sekä maantietä ajaessa menee päälle, tyhjäkäynnillä/moottorijarrutuksella pois päältä.. Jännä kuitenkin tuo toiminta kun suoralla virralla toimii tyhjäkäynti noin hyvin.

Loppuu ideat, puolapaketti seuraavaksi?  :-\
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Päivitystä.. Tässä talven aikana heittänyt 2-3kertaa vikavalon päälle koodilla P1160 ja P1161. Ilmeisesti lämpötila-anturia ja/tai kaasuläppäkoteloa herjaa? Avasin tuon kotelon ja näytti aika likaiselta, täytyy keväällä puhdistaa. Mahdollisesti imuvuoto tai väärä lämpötila-arvo voisi vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin?
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: 807 - Epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi P0076 (EW12J4)
« Vastaus #10 : 04.04.2019, 17:47:14 »
Kaasuläppäkotelo antureineen putsattu viikonloppuna, alkoi viikon välein pukkaamaan noita samoja vikakoodeja. Ennen putsausta meni pari kertaa vikatilaan, ei ottanut kierroksia enempää kuin 1500rpm. Nyt putsaamisen jälkeen alkuviikko meni ilman mitään oireita, paitsi tänään kolme kertaa koodit plus vikatila! Ajoin n.15km matkan.

Tyhjäkäyntiin tuolla putsauksella ei ollut vaikutusta, ehkä annan sen vain hytkyä.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: 807 - Epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi P0076 (EW12J4)
« Vastaus #11 : 13.05.2019, 16:04:46 »
Kaasuläppäkotelo vaihdettu, saksasta uusi n.230e postikuluineen. Kaasupolkimen tuntuma muuttui aikamoisesti, jaksaa nyt hyvin liikkua pienilläkin kierroksilla ja on muutenkin paljon pirteämmän oloinen. Mutta tästä huolimatta silti heittää samoja vikakoodeja!

Kokeiltu kaasuläpän sopeutusta; akun kenkä irti yön yli, avaimesta virrat pois-päälle ja kaasupoljinta painamalla proseduuria kokeiltu parilla eri tavalla, myös pp2000 kautta sopeutettu. Imusarjan ja kaasuläppäkotelon välinen tiiviste myös uusittu.

PP2000 ilmoittaa seuraavaa:
ECU fault code   P1160
engine speed   770 rpm
coolant temperature   87 deg. C
vehicle speed   11 k.p.h.
manifold pressure   420 mbars
richness regulation status   closed loop

ECU fault code   P1161
engine speed   1352 rpm
coolant temperature   87 deg. C
vehicle speed   10 k.p.h.
manifold pressure   510 mbars
richness regulation status   open loop (fault)

Ilmeisesti P1160 tulee ensin, heti kun lähtee kiidyttämään lyö tuon toisen vian päälle. Välillä saattaa tulla vain pelkkä P1160. Huomasin myös että koneen on oltava lämmin ennenkuin vikatila iskee.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: 807 - Epätasainen tyhjäkäynti ja vikakoodi P0076 (EW12J4)
« Vastaus #12 : 19.05.2019, 18:20:42 »
300km takana ilman vikatilaa, voisin jo väittää että toimii. Löytyi imuvuoto suuttimen juuresta, o-rengas hajalla. Sitä en tiedä rikoinko sen itse suutinta vaihtaessani(ei ollut vaihdettu suutin) vai oliko se jo valmiiksi rikki. Vanha tiiviste oli 10x2.1mm, mutta lähin koko minkä löysin tiivistelajitelmasta oli 10x2.0mm, toimii näköjään myös tällä.

Montaa päivää ei auto kuitenkaan ehtinyt toimia ennen seuraavaa vikaa. Nyt pukkaa P0352 koodia puolasta. Satunnaisesti ajaessa tuntuu tehon häviämistä, jättää jonkin mukin sytyttämättä parin sekunnin ajaksi. Tyhjäkäynnin sain myös käymään kolmella, tähän auttoi auton käynnistäminen uudelleen pari kertaa. Näillä kilometreillä taidan suosiolla laittaa uuden puolapaketin tilaukseen.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti