Kirjoittaja Aihe: 406 - Katalysaattorin vaihto  (Luettu 1824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Splite

  • Vieras
406 - Katalysaattorin vaihto
« : 02.10.2018, 11:06:35 »
Auto: 1998 406 1,8.

Morjesta. Kävi niin, että katalysaattori ruostui puhki ja täytyy vaihtaa. En ole tähän autoon vaihtanut joten vaihto-ohjeita kaivattaisiin, lähinnä tuon yläkiinnityksen kohdalta.
Jotain jousia siellä näyttäis olevan?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 406 - Katalysaattorin vaihto
« Vastaus #1 : 02.10.2018, 22:39:26 »
Eikö se ole vaan pönttö joka on ikäänkuin äänenvaimennin? Onko ne jouset pakosarjan liitoksessa? Joissain autoissa siellä on jouset antamassa tasaisen puristuksen kartiotiivisteeseen (tai pallomaiseen tiivisteeseen).

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattorin vaihto
« Vastaus #2 : 03.10.2018, 00:26:18 »
Juu pönttöhän se, ei siinä mitään, lähinnä tuo liitos pakosarjaan on epäselvä.

Okei, jouset on tosiaan siellä pakosarjan ja katin liitos kohdassa. Parilla pultilla taitaa olla kiinni muuten koko homma? Aika ohkasilta näytti näin nopeesti pultit ja hyvinkin ruostuneilta joten saattaa tulla mielenkiintonen operaatio. Jos sinne nyt jotenkin edes yltää käsillä, tuntus olevan melko pitkällä..

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 406 - Katalysaattorin vaihto
« Vastaus #3 : 03.10.2018, 11:11:56 »
Jos ei tavalliset jatkovarret yletä, voi Motosta hankkia tällaisen setin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/767063/MTX-Basic-jatkovarsisarja-225---435-mm--12-3-osaa
Nämä olisi 1/2" karalla.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Katalysaattorin vaihto
« Vastaus #4 : 04.10.2018, 21:15:23 »
Kahdella jatkovarrella aikoinaan itse sain tuon laitettua paikallisella TI-hallin nosturilla.
Tarvitset myös uuden laipantiivistysrenkaan https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/140027/685166?ajoneuvo=434 ja jouset + pulttisarjan https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/140981/335396?ajoneuvo=434
Jouset tulee pulttien päihin sillä tavoin että ne pännäävät paikoillaan ollessaan sitä kattiputken alkupäätä pakosarjaan päin kiinni. Sallivat pienen jouston yhdessä laipantiivisterenkaan kanssa. Ja on tosiaan vain noilla kahdella pultilla kiinni.
Ei ole mikään paha homma mikäli pääsee auton alta vain suorana sen tekemään.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2018, 21:21:43 kirjoittanut D`Artagnan »
MB E250 cdi

Splite

  • Vieras
Vs: 406 - Katalysaattorin vaihto
« Vastaus #5 : 07.10.2018, 19:35:45 »
Kiitos neuvoista!

Tosiaan sai melko hyvin kädet ulottumaan tietyistä kohdista ja nyt on katti vaihdettu. :) Vanhat ruostuneet pultit aiheutti pientä päänvaivaa, mutta pistin kylmästi poikki, koska uudet pultit + muut oli kuitenkin. Itellä ei nosturi mahdollisuutta, mutta auto tukevasti ylös ja mahtu hyvin ite pyörimään siellä alla. Onnistuu siis näinkin.