Kirjoittaja Aihe: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)  (Luettu 2434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« : 06.11.2018, 16:58:37 »
Auto: 2006 607 2,0 HDi (100 kW, RHR, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, ML6C, DAM 10740, 377 000 km).

Viime heinäkuussa 367 tkm kohdalla painelaakerin ääntämisen takia vaihdoin kytkimen ja vauhtipyörän kyseiseen menopeliin. Valitsin osat serviceboxin osanumeroiden mukaan, (0532T0: Sachsin vauhtipyörä 2294 001 899 ja 2052N1: Valeon kytkinpaketti 826902). Myös valmistajien katalogien mukaan osat täsmäävät auton kanssa.

Nyt kuitenkin 10 tkm myöhemmin uusi kytkin on alkanut lipsumaan maksimiväännön paikkeilla. Kaasu pohjassa kytkin ei pidä siinä 1700-2500 rpm paikkeilla, vaan kierrokset karkaavat 2500 rpm paikkeille pysyen vakiona, kunnes auton vauhti saavuttaa nuo kierrokset, koneen vääntö laskee ja meno jatkuu normaalisti. Tuntuu siis siltä, että kytkin ei jaksa välittää kuin ~300 Nm ja jos tuon yli mennään, niin kytkin luistaa juuri sen verran, että kone putoaa vääntöpiikiltä tuolle tasolle. Öljyvuotoja ei näyttäisi olevan ja kampiakselin stefakin meni toki vaihtoon vauhtiksen takaa.

Kytkimen vaihdon kanssa kaikki meni suhteellisen kivuttomasti. Laatikkoa en saanut vekslattua alas, joten ähräsin osat paikoilleen siitä ~20 cm raosta, minkä laatikkoa liikuttamalla ja pudottamalla sai aikaiseksi. Vaihdon jälkeen kytkin pelitti mainiosti, luistoa ei esiintynyt missään kohtaa. Suurin ero tuntumassa vanhaan oli hieman suurempi poljinvoiman tarve ja huomattavasti ylempää kiinni ottava poljin, mutta oletin tämän johtuvan Valeon HEC-kytkinpaketista. ("High efficiency clutch", halvempi kytkinsarja, jossa ei ole asetelman automaattisäätöä vaan kovempi kytkinlevyn materiaali ja perinteinen paineasetelma.).

Heti alusta lähtien mukana oli ikävä ravistus, jos yritti siirtää autoa ryömittämällä ilman kaasua, mutta laitoin tämänkin sisäänajon puutteen piikkiin. Nyt kun kytkin on alkanut luistaa, parkkipaikalla siirtely on muuttunut "normaaliksi" ja autoa voi liikutella ilman rynkyttämistä myös tyhjäkäynnillä.

Merkittävin ero konehuoneen puolella vaihdon jälkeen on kytkimen "lusikan" ja työsylinterin asento, aiemmin kytkin ylhäällä haarukka oli ~keskellä lovea ja työsylinteri pari-kolme senttiä ulos työntyneenä, tämän kuvan tapaan:

Uusien osien kanssa työsylinteri on aivan kasassa:


Alan epäillä, että asetelma ei pääse puristamaan levyä täydellä voimalla. Aivan kuin vauhtipyörä+kytkinpaketti+painelaakeri -yhdistelmä olisi liian korkea tai hilut olisivat väärin paikoillaan? Asennettaessa toki tarkistin, että kytkinhaarukka on kiinni painelaakerissa ja pallonivelessä, kääntelemällä sitä edestakaisin ennen laatikon paikalleen laittamista. Kaikki pultit myös laitettiin momenttiavaimella kiinni, kitkapinnat (sekä kytkinkoppa) puhdistettiin huolella ja vauhtis sekä paineasetelma kiristettiin tasaisesti paikoilleen.

Ensi viikonloppuna kurkistan letkukameralla kytkinkopan sisälle ja tarkastan, ovatko kaikki osat paikoillaan ja näkyykö jossain öljyvuotoja. Onko muille tullut vastaavaa ongelmaa (ja kuinka virheellisesti asennettu paketti voisi pelata kymppitonnin ongelmitta)?  :o

« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 17:01:38 kirjoittanut aapelih »

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #1 : 06.11.2018, 18:47:12 »
Hep,

Ennustan että kytkinlevy meni paikoilleen väärinpäin. Yleensä kytkinlevyllä oleva kytkinakseliin vastaava osa jonka sisäpinnassa on akseliin vastaavat boorit, on toiselta puoleltaan pidempi. Jos pidempi puoli meni vauhtipyörään päin, niin voi käydä niin että vauhtipyörän puoleinen kitkapinta ei koske lainkaan, tai hyvin vähän, vauhtipyörään ja kytkinasetelma jää "ylemmäksi", jolloin haarukan asento on eri ja sitä mukaa myös polkimen irroituskohta. -> Luistaa ja täristää, kun kaikki voima välittyy paineasetelman läpi.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #2 : 06.11.2018, 18:56:22 »
Onko kytkimen painelaakeri työntävä vai vetävä?

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #3 : 06.11.2018, 19:33:38 »
Hep,

Ennustan että kytkinlevy meni paikoilleen väärinpäin. Yleensä kytkinlevyllä oleva kytkinakseliin vastaava osa jonka sisäpinnassa on akseliin vastaavat boorit, on toiselta puoleltaan pidempi. Jos pidempi puoli meni vauhtipyörään päin, niin voi käydä niin että vauhtipyörän puoleinen kitkapinta ei koske lainkaan, tai hyvin vähän, vauhtipyörään ja kytkinasetelma jää "ylemmäksi", jolloin haarukan asento on eri ja sitä mukaa myös polkimen irroituskohta. -> Luistaa ja täristää, kun kaikki voima välittyy paineasetelman läpi.

Tämä kuulostaisi periaatteessa mahdolliselta (ja ikävältä) virheeltä  :P . Toivottavasti kytkinlevylle näkisi kameralla paineasetelman jousien läpi sen verran, että huomaisi ovatko tekstit laatikkoon päin. Tuossa kytkinlevyssä muistaakseni (ja varaosakuvien perusteella) lukee mallinumeroiden kanssa samassa "gearbox side".

Asetelma meni kyllä täydellisesti vauhtipyörää vasten. Eikö väärinpäin mennyt kytkinlevy painaisi asetelman jousta enemmän kasaan, jonka vuoksi lusikka olisi tavallista pidemmällä? :o

Onko kytkimen painelaakeri työntävä vai vetävä?

Työntävää mallia. Lusikka kääntyy keskellä olevan pallonivelen päässä ja painaa painelaakeria. Kuvissa vaihdelaatikko on siis oikealla ja moottori vasemmalla.


« Viimeksi muokattu: 06.11.2018, 19:48:28 kirjoittanut aapelih »

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #4 : 06.11.2018, 19:36:38 »
Just vaihdoin 406 Lukin mutta olikohan levy toisinpäin kun kuvassa. Siinä luki Gearbox side. Tosi kevyt on nyt käyttää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #5 : 06.11.2018, 20:21:52 »
Työntävää mallia. Lusikka kääntyy keskellä olevan pallonivelen päässä ja painaa painelaakeria. Kuvissa vaihdelaatikko on siis oikealla ja moottori vasemmalla.

Oisko haarukka jäänyt kantamaan painelaakerin väärään kohtaan? Tai sitten haarukan nivelpallo ei ole pesässä? Pääseekö haarukan läpiviennistä näkemään tilanteen...

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 535
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #6 : 06.11.2018, 20:36:22 »
Sylinteri irti niin voi tunnustella haarukasta onko kohdillaan ja peilillä vois nähdä onko painelaakeri kiinni haarukassa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 752
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #7 : 06.11.2018, 23:23:40 »
Jos tuossa on kuvan mukainen historian pas**n painelaakeri, niin yksi mahdollisuus on, että haarukan kynnet eivät ole noiden mitättömien nystyröiden "siipien" takana vaan jääneet siihen päälle. Asennus selvästi pielessä, koska ei tuo työsylinteri kuulu noin painuneena olla.

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #8 : 11.11.2018, 03:11:18 »
Noniin, tänään tein tutkimusta kameran avulla lusikan kolosesta. Aiemmin viikolla käytin työsylinterin irti ja lusikka tuntui olevan paikoillaan, otin samalla kotelon aukon suojana olevan kumin pois, jolloin lusikka vapautui pinteestä. Työsylinteri on niin lyhyenä, että lusikka puristi suojakumia aukon vasempaan reunaan niin tiukasti, että kumia ei saanut pois välistä painamatta kytkintä.

Huomioita:
-Lusikka on paikoillaan niin pallonivelessä kuin painelaakerissakin oikein
-Asetelma on tukevasti kiinni vauhtipyörässä
-Kotelossa on jonkun verran kytkinpölyä, oletettavasti luistamisesta johtuen
-Kytkinlevystä näkyy tekstiä asetelman jousien rakosista
-Kytkinlevy on eri näköinen kuin Valeon (ja muiden valmistajien) varaosakuva näyttäisi sen yleisesti olevan.

Valeon tuotekuvien mukaan levyn tulisi olla tämmöinen (pieni keskiö kiinni suuressa peltilätkässä, joka on niitattu kitkapintojen välissä olevaan metallilevyyn aivan kitkapinnan vierestä):


Nyt välissä on suurempinapainen levy, joka on niitattu suoraan kitkapintojen välissä olevaan metallilevyyn. Tämän (bemarin N47-koneen kytkin) kanssa samanlainen:


Kameralla katsellessa näkyy tuon suuremman navan valun reiät, navan koneistettua kiiltävää reunaa + niittejä ja tekstiä sen ulkopuolella kuvan mukaisessa kohdassa.

Lisähuomiona todettakoon, että edellisen, luistamattoman automaattisäätöisen kytkimen 360 tkm ajettu kytkinlevy oli millin sisällä yhtä paksu (n. 8mm), kuin tämä Valeon uusi "säästömallin" säätymättömän asetelman kanssa tullut kytkinlevy.  :o

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #9 : 11.11.2018, 12:28:01 »
Näitkö haarukan kuinka se on asettunut painelaakeriin? Jos  haarukka ei voi olla kuin yhdessä asennossa ja se on nyt pielessä, muuta ei tarvita. Yleensä se ei voi olla kuin yhdellä tavalla kiinni ja klipsit lukitsee sen jotta haarukka vetää sen irti asetelmasta (jottei hankaa siihen ja pyöri jatkuvasti).

aapelih

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #10 : 11.11.2018, 15:54:50 »
Näitkö haarukan kuinka se on asettunut painelaakeriin? Jos  haarukka ei voi olla kuin yhdessä asennossa ja se on nyt pielessä, muuta ei tarvita. Yleensä se ei voi olla kuin yhdellä tavalla kiinni ja klipsit lukitsee sen jotta haarukka vetää sen irti asetelmasta (jottei hankaa siihen ja pyöri jatkuvasti).

Haarukka oli tosiaan paikoillaan painelaakerissa, kumpikin käpälä oli laakerin tasaista pintaa vasten.

Tuota irtivetämistä en ymmärrä, eikös työsylinterin pieni jousikuorma varmista, että painelaakeri koskee jatkuvasti asetelmaan?  :o

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Uusi kytkin luistaa (HDi)
« Vastaus #11 : 11.11.2018, 21:11:55 »

Tuota irtivetämistä en ymmärrä, eikös työsylinterin pieni jousikuorma varmista, että painelaakeri koskee jatkuvasti asetelmaan?  :o

Ei ole hyvä jos laakeri pyörii jatkuvasti, lyhentää käyttöikää. Polkimessa lienee palautusjousi ja pääsylinterissä kanssa, jospa ne voittaa työsylinterin jousen?

Muuten tuliko levy niin päin että pooriosa on asetelmaan päin, siis pitempi puoli.

lisäys: onko haarukan pallo varmasti ruuvattu pohjaan siis alukoppaan?


Jos kaikki osat on oikein asennettu, tulee se kuva että varaosat ei täsmää. Kun levy kuluu, menee työsylinterin mäntä ihan pohjaan eikä ajamisesta tule mitään.   :(
« Viimeksi muokattu: 11.11.2018, 21:39:14 kirjoittanut fluxpur »