Auto: 2006 607 2,0 HDi (100 kW, RHR, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, ML6C, DAM 10740, 377 000 km).
Viime heinäkuussa 367 tkm kohdalla painelaakerin ääntämisen takia vaihdoin kytkimen ja vauhtipyörän kyseiseen menopeliin. Valitsin osat serviceboxin osanumeroiden mukaan, (0532T0: Sachsin vauhtipyörä 2294 001 899 ja 2052N1: Valeon kytkinpaketti 826902). Myös valmistajien katalogien mukaan osat täsmäävät auton kanssa.
Nyt kuitenkin 10 tkm myöhemmin uusi kytkin on alkanut lipsumaan maksimiväännön paikkeilla. Kaasu pohjassa kytkin ei pidä siinä 1700-2500 rpm paikkeilla, vaan kierrokset karkaavat 2500 rpm paikkeille pysyen vakiona, kunnes auton vauhti saavuttaa nuo kierrokset, koneen vääntö laskee ja meno jatkuu normaalisti. Tuntuu siis siltä, että kytkin ei jaksa välittää kuin ~300 Nm ja jos tuon yli mennään, niin kytkin luistaa juuri sen verran, että kone putoaa vääntöpiikiltä tuolle tasolle. Öljyvuotoja ei näyttäisi olevan ja kampiakselin stefakin meni toki vaihtoon vauhtiksen takaa.
Kytkimen vaihdon kanssa kaikki meni suhteellisen kivuttomasti. Laatikkoa en saanut vekslattua alas, joten ähräsin osat paikoilleen siitä ~20 cm raosta, minkä laatikkoa liikuttamalla ja pudottamalla sai aikaiseksi. Vaihdon jälkeen kytkin pelitti mainiosti, luistoa ei esiintynyt missään kohtaa. Suurin ero tuntumassa vanhaan oli hieman suurempi poljinvoiman tarve ja huomattavasti ylempää kiinni ottava poljin, mutta oletin tämän johtuvan Valeon HEC-kytkinpaketista. ("High efficiency clutch", halvempi kytkinsarja, jossa ei ole asetelman automaattisäätöä vaan kovempi kytkinlevyn materiaali ja perinteinen paineasetelma.).
Heti alusta lähtien mukana oli ikävä ravistus, jos yritti siirtää autoa ryömittämällä ilman kaasua, mutta laitoin tämänkin sisäänajon puutteen piikkiin. Nyt kun kytkin on alkanut luistaa, parkkipaikalla siirtely on muuttunut "normaaliksi" ja autoa voi liikutella ilman rynkyttämistä myös tyhjäkäynnillä.
Merkittävin ero konehuoneen puolella vaihdon jälkeen on kytkimen "lusikan" ja työsylinterin asento, aiemmin kytkin ylhäällä haarukka oli ~keskellä lovea ja työsylinteri pari-kolme senttiä ulos työntyneenä, tämän kuvan tapaan:
Uusien osien kanssa työsylinteri on aivan kasassa:
Alan epäillä, että asetelma ei pääse puristamaan levyä täydellä voimalla. Aivan kuin vauhtipyörä+kytkinpaketti+painelaakeri -yhdistelmä olisi liian korkea tai hilut olisivat väärin paikoillaan? Asennettaessa toki tarkistin, että kytkinhaarukka on kiinni painelaakerissa ja pallonivelessä, kääntelemällä sitä edestakaisin ennen laatikon paikalleen laittamista. Kaikki pultit myös laitettiin momenttiavaimella kiinni, kitkapinnat (sekä kytkinkoppa) puhdistettiin huolella ja vauhtis sekä paineasetelma kiristettiin tasaisesti paikoilleen.
Ensi viikonloppuna kurkistan letkukameralla kytkinkopan sisälle ja tarkastan, ovatko kaikki osat paikoillaan ja näkyykö jossain öljyvuotoja. Onko muille tullut vastaavaa ongelmaa (ja kuinka virheellisesti asennettu paketti voisi pelata kymppitonnin ongelmitta)?