Auto: 2006 607 2,2.
Autoni, samoin kuin edellisen 607:n (vm. 2005) lämmityslaite toimii aivan ihmeellisesti. Vaihdoin edellisen autoni lämmityslaitteen viasta eroon päästäkseni; maahantuojan n. viiden kuukauden epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen, uuteen 607:n ja tässä uudessa on täsmälleen sama vika kuin aiemmassa autossani. Tällä kertaa maahantuoja ei luokittele vikaa viaksi, vaan kyseisestä viasta tuli 607:n normaali ominaisuus.
Vika ilmenee seuraavasti:
Kuljettajan puolen lämmityslaitteen kanavista tulee, auton lämmittyä lämmityslaitteeseen asennettuun tavoitelämpötilaan, huomattavasti viileämpää ilmaa, kun samalla lämpötila asetuksella apumiehen puolelta. Kyseistä vikaa ei huomaa lyhyen matkan ajossa, eikä lämpimällä säällä, mutta talvella pidempää matkaa ajettaessa tämä Peugeotin ominaisuus on todella häiritsevä. Ongelma ei korjaannu edes sillä, että säädän kuljettajan puolen lämpötilaa apumiehen lämpötilaa suuremmaksi, sillä kuljettajan puolen saavutettua tavoitelämpötilan => lämmityslaitye puhaltaa taas vileää ilmaa.
Mittaus:
Maahantuoja testasi ja mittasi autoni ja kommentoi kaiken olevan tehtaan asettamissa arvoissa. Järjestin itse mittauksen autolleni ja ihmettelen tuloksia analysoituani, miten autoni voi olla kunnossa. Tässä yhden osamittauksen tulos (minulla on paljon lisädataa aiheesta tietokoneellani). Laitoin sekä kuljettajan, että apumiehen puolen tavoitelämpötilaksi 20 C. Autoni saavutettua kyseisen tavoitelämpötilan mittasin kymmenen minuutin ajan lämmityslaitteen jokaiseta kanavasta tulevan ilman lämpötilaa erittäin tarkalla lämpötilan mittaamiseen tarkoitetulla erikoismittarilla. Mittaus suoritettiin normaalissa Suomalaisessa talvisäässä (- 16 C). Tulokset olivat seuraavat:
Tavoitelämpötila kuljettaja 20 C /apukuljettaja 20 C
Lämpökanavasta tulevan ilman lämpötila mittauksen aikana oli keskimäärin seuraava:
Tuulilasi kuljettaja 20,36 C / apukuljettaja 32,71 C, lämpötilojen erotus 12,35 C
Sivuikkuna kuljettaja 14,32 C / apukuljettaja 25,31 C, lämpötilojen erotus 10,99 C
Keskeltä kuljettaja 16,62 C / apukuljettaja 24,72 C, lämpötilojen erotus 8,10 C
Jalkatila kuljettaja 34,21 C / apukuljettaja 41,93 C, lämpötilojen erotus 7,72 C
Tuloksista näkee selkeästi, että kuljettajan puoli on apumiehen puolta kylmempi. Ihmetystä herättää myös se että, kuljettajan sivuikkinan ja keskeltä tulevan ilman lämpötila on KYLMEMPI KUIN ON LÄMMITYLAITTEELLE asetettu tavoitelämpötila. Muilla tavoitalämpötiloilla lämmityslaite toimii saman logiigan mukaisesti. Mielenkiintoisimmat tulokset sain kun tavoittelin kuljettajan ja apukuljettan puolelle samaa lämpötilaa, mutta niiden tulosten esittelyyn ei tämän palstan tila riitä.